/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Lejeindtægt
Fra : kanduolsen
Vist : 466 gange
100 point
Dato : 28-03-05 13:23

Når man udlejer en lejlighed til sine børn, er der så et min. beløb man er bundet til..eller…?

Mvh
Kanduolsen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-03-05 13:58

Citat
Lejen fra Deres barn skal sædvanligvis fastsættes til markedslejen. Tidligere risikerede De, at få Deres personlige indkomst forøget op til markedslejeniveauet. Med en ny dom af oktober 2001 er dette forhold imidlertid ændret og i skrivende stund afventes skattevæsenets udspil til dommen.

Herudover er beløbet (forskellen mellem faktisk leje og markedsleje) gaveafgiftspligtigt for barnet. Sidstnævnte er dog af mindre betydning, idet De afgiftsfrit kan give hver af Deres børn en årlig gave på kr. 51.500,00 (2004 niveau).

fra www.boligassistancen.dk/Forældrekøbet.htm

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-03-05 14:01

Nå, linket virkede ikke, men hele artiklen skulle kunne ses på:

http://www.boligassistancen.dk/For%C3%A6ldrek%C3%B8bet.htm

mvh dova

Kommentar
Fra : kanduolsen

Dato : 28-03-05 14:12

Hej dova

Ved du hvor meget markedslejen er.? Er den forskellig fra kommune til kommune.? eller er der en fast m2 pris.?

mvh
Kanduolsen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-03-05 15:00

Den må være forskellig alt efter hvor i landet det er.
Der er jo kæmpeforskel på huslejepriser f.eks i København eller Jylland.
Altså noget med hvad en tilsvarende lejlighed koster i almindeligt udbud i omegnen.

mvh dova

Kommentar
Fra : kanduolsen

Dato : 28-03-05 17:23

Hej

Er ikke helt afklaret om dette endnu....
Jeg kan give en årlig gave til mine børn på 51.500,00 kr. pr. år. afgifts- og skattefrit.
Mine børn kan give mig en årlig gave på 51.500,00 kr. pr. år. afgifts- og skattefrit. (læst på familieadvokaten)
Hvis vi så siger at lejen (markedslejen) er 4.292,00 kr. pr. mån. - 51.500,00 kr. pr. år.,
og at jeg giver mit barn 51.500,00 kr. i gave pr. år, mit barn giver mig så en tilsvarende gave pr år. Er vi så status Q afgifts- og skattefrit ??.

mvh
kanduolsen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-03-05 20:22

Hvis markedslejen sættes til 51500/år, så vil det, hvis du lader barnet bo gratis, figurere som gavebeløbet.

Så kan barnet betale forbrug, altså lys/varme ved siden af.

Men ved siden af, skal du så betale månedlige ydelser på lejligheden medmindre den købes kontant, for så er der jo kun ejendomsskat og vedligeholdelse der skal betales.

Om skattevæsenet vil godtage et "bytte købmand" nummer med at barnet så skulle kunne give dig et skattefrit beløb som evt. skulle dække dine udgifter til lejligheden, tror jeg du skal tale med en revisor om.
Lige som en revisor eller økonomisk rådgiver bedst kan vejlede dig med regnskabet til skattevæsenet i forbindelse med udlejningsvirksomhed.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 28-03-05 20:25
Kommentar
Fra : kanduolsen

Dato : 28-03-05 23:49

Tak for svar dova
Har ikke helt fået afklaret mit spørgsmål, men som du siger, så er det nok i sidste ende et spørgsmål til revisoren.
mvh
kanduolsen

Godkendelse af svar
Fra : kanduolsen

Dato : 28-03-05 23:50

Tak for svaret dova.