/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hvorfor tog hun en gammel krøbling?
Fra : malerole
Vist : 1002 gange
100 point
Dato : 28-03-05 12:35

Hvem var min tip-tip-oldefars forældre?
Hvorfor var han krøbling?
Hvorfor giftede min tip-tip-oldemor sig med ham, der var 24 år ældre end hun?

Her er de data, jeg har fra Family Search DDD og kirkebøger:
1)   Hans navn var Lars Nielsen.
2)   Han var født ca 1769 i Torup, Strø herred, Frederiksborg amt og døde mellem 1832 og 1837.
3)   Han giftede sig 18. marts 1814 med min tip-tip-oldemor i Torup, Strø herred, Frederiksborg amt.
4)   Hendes navn var Anne/Ane Olsen/Olsdatter. Hun var født 3. marts 1793 i Torplille, Strø herred, Frederiksborg Amt.
5)   De boede i Lille Carlsminde, Strø herred, Frederiksborg amt, hvor han levede af sin jord og var krøbling.

Jeg vil blive glad for enhver oplysning, der kan bringe mig lidt nærmere på et af de ovenstående 3 spørgsmål.

Mvh
Carl Ole Brammer

Kommentar
Fra : senta

Dato : 28-03-05 14:53

har du tjekket kirkebøgerne for hvornår og hvad han er død af ,

senta

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-03-05 15:09

Det her er sådan set bare et par generelle bemærkninger til et par af spørgsmålene.

Der kan være flere årsager til, at manden var krøbling, ulykkestilfælde, sygdom, medfødt defekt o.s.v.

Og hvorfor giftede hun sig så med ham.
Ja, det er så spørgsmålet, men han har måske været det man kaldte "et godt parti", og den gang var det også her i landet, til en vis grad brugt med noget der ligner det man kalder tvangsægteskaber i dag.

mvh dova

Kommentar
Fra : malerole

Dato : 28-03-05 17:33

Hej senta.
Det er længe siden.
Nej, jeg har ikke tjekket kirkebøgerne. Den eneste præcise tidsangivelse, jeg har på ham, er hans bryllup den 18. marts 1814 med min 2xtipoldemor Ane Olsdatter. Men det kunne jeg selvfølgelig starte med.

Problemet er blot, at kirkebøgerne for Frederiksborg amt ikke er klar endnu på AO, og så skal jeg helt til København, og på landsarkivet er det jo lidt træls, især når man ikke har flere tidsangivelser. Jeg har også problemer med skrifttydningen og også lidt med affotografering af glasskærmene. Men OK, der er vel ingen vej udenom.
Mvh
malerole

Kommentar
Fra : malerole

Dato : 28-03-05 17:41

Hej dova.
Tak for dine bemærkninger.
Du har nok ret i, at man kommer til at gætte sig til årsagen til hans krøblingen-tilstand. Der finde sikkert ingen lægejournaler fra dengang.
Men hensyn til min 2xoldemors valg af sådan en som ham, så er det nok tænkeligt, at han har været et godt parti. Men også her må man nok nøjes med at gætte.
Mvh
malerole

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 28-03-05 18:26

Nå å der findes også i dag krøblinge der bliver gift med smukke unge piger. Måske er de charmerende/ Gode elskere hvad ved man? .Tit var det forældrene der bestemte; Men mon de ville bestemme at deres datter skulle giftes med en krøbling??
Jeg tror tit det var engelsk syge der dengang var skyld i deformitet af ryggen, oftest. Deltagelse i krig, og ulykker, gætteværk!

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 28-03-05 18:34

Et spørgsmål magen til lører også på:
http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?f=1&i=56166&t=56166

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : malerole

Dato : 28-03-05 23:50

Hej Valde.
Tak for dit svar. Ja, det bliver måske nok kun til gætteri. Og dog, som du ser højere oppe, så skriver senta, at man måske af kirkebogen kan se, hvad Lars Nielsen døde af. Deraf kan man måske udlede, hvad der gjorde ham til krøbling!
Jeg er glad for dit forslag om, at det kunne være engelsk syge, der forårsagede hans deformitet, eller hvad det nu var.
Mvh
Carl Ole Brammer

Kommentar
Fra : malerole

Dato : 29-03-05 00:04

Hej Jeannie.
Jeg forstår ikke helt, om du er utilfreds med, at jeg også stiller spørgsmål på DIS. Hvad er det ellers, du mener med dit svar?

Jeg er meget glad for kandu. Faktisk har senta, "the mastermind of kandu" været mig helt utrolig behjælpelig med tidligere spørgsmål og lært mig alt, hvad jeg ved om slægtsforskning. Det er jeg meget taknemlig for.

Når det er sagt, så må jeg også sige, at de er meget dygtige på DIS, og der er meget aktivitet. Tag f. eks. i dag. På kandu har der været 3 spørgsmål, på DIS mange, mange flere!

Med venlig hilsen
Carl Ole

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-03-05 18:00

Hvis man spørger parallelt, på flere slægts søge steder...
(det øger jo mulighederne for et hurtigere og/eller mere kvilificeret svar).

Så bør man som minimum give de samme oplysninger...
og huske at opdatere, hvis der kommer nye ting frem i det andet forum.

Da vi jo ikke løbende ser hvad der kommer af landvindinger, betyder det i praksis,
at vi bør informere om hvor vi samtidigt søger oplysninger.

Ellers spilder vi jo hinandens tid, Svend

Accepteret svar
Fra : senta

Modtaget 100 point
Dato : 29-03-05 19:09

de data har du vel ???
senta

Husband
Lars NielsenPedigree

Birth: About 1769 Of, Torup, Frederiksborg, Denmark
Christening:
Marriage: 18 MAR 1814 Torup, Frederiksborg, Denmark
Death:
Burial:

Wife
Anne OlsenPedigree

Birth:
Christening: 07 JUL 1793 Torup, Frederiksborg, Denmark
Marriage: 18 MAR 1814 Torup, Frederiksborg, Denmark
Death:
Burial:

Father: Ole OlsenFamily
Mother: Karen Larsen

Children

1. Karen LarsenPedigree
Female

Birth:
Christening: 20 NOV 1814 Torup, Frederiksborg, Denmark
Death:
Burial:

2. Ellen LarsenPedigree
Female

Birth: 29 JUL 1817 Torup, Frederiksborg, Denmark
Christening:
Death:
Burial:

© 1999-2002 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved. English approval: 3/1999
Use of this site constitutes your acceptance of these Conditions of Use (last updated: 3/22/1999).
Privacy Policy (last updated: 11/24/2004). 29 http://www.familysearch.org v.2.5.0

Kommentar
Fra : senta

Dato : 29-03-05 19:45

Er din lars Nielsen skomager væver eller andet ???
Senta

Kommentar
Fra : malerole

Dato : 29-03-05 20:58

Hej Svend
Tak for dit intelligente indlæg.
>Hvis man spørger parallelt, på flere slægts søge steder...
>(det øger jo mulighederne for et hurtigere og/eller mere kvilificeret svar).>>
>
>Så bør man som minimum give de samme oplysninger...
>og huske at opdatere, hvis der kommer nye ting frem i det andet forum.
>
>Da vi jo ikke løbende ser hvad der kommer af landvindinger, betyder det i praksis,
>at vi bør informere om hvor vi samtidigt søger oplysninger.
>
>Ellers spilder vi jo hinandens tid, Svend
-------------------------------------------------------
Jeg er glad for, at du kan acceptere, at jeg spørger både her i kandu og i DIS.

Det er helt klart, at begge fora må have samme oplysninger, som du skriver. I det aktuelle tilfælde stillede jeg nøjagtigt samme spørgsmål. Så her er ikke noget at komme efter.

Men du har absolut en pointe i, at det kan være en hjælp for de, der besvarer spørgsmålene, hvis de bliver holdt orienteret om, hvilke nyheder, der kommer frem i det andet forum, inden spørgsmålet er færdigbehandlet!

Men det kan nu godt gå hen og blive en lidt kompliceret affære. Derfor må jeg nok erkende, at det er bedre at gøre et spørgsmål færdig i et forum, før man begynder i det andet. Er du enig?

Mvh
Carl Ole

Kommentar
Fra : malerole

Dato : 29-03-05 21:31

Hej Senta.
Tak for dine to mails, der som sædvanligt holder sig til sagen.
Ja, jeg har den lange udprint fra FS.
Den er nu besværlig at få frem, hvis man ikke laver en specielt søgning for IGI.
Der er i øvrigt en fejl i opstillingen. Fejlen skyldes IGI.
"Mother: Karen Larsen" skulle være "Mother: Ellen Larsdatter" (Det samme som barn nr. 2)
Det kan ses af en anden søgning på IGI Individual Record, hvor man søger på Anne Olsens fødsel. Her fremkommer Ellen Larsen Olsen som mor (og altså ikke Karen)!
Måske er fejlen opstået ved en afskrift fra FT-listerne 1801 i Torup sogn.
Her står med snørklet sksrift:
Familie nr. 10 består af faderen Ole Olsen, 35 år og
moderen Karen Larsdatter, 40 år.
Familie nr. 11 (altså næste hus) består af faderen Ole Olsen, 43 år og
moderen Ellen Larsdatter, 40 år. Her optræder datteren Ane, 9 år!!!
Jeg har set det på AO med mine egne øjne.

Med hensyn til dit andet spørgsmål om, hvorvidt Lars Nielsen har været skomager eller væver,
så må jeg sige, at han ikke benævnes som andet end "lever af sin jord" i de folketællinger,
hvor jeg er sikker på, at det er ham, det drejer sig om.
Jeg tror godt, jeg ved, hvorfor du spørger. Jeg har nemlig også søgt ham gennem folketællingerne,
og der er ret mange, der hedder Lars Nielsen med blandt andet de professioner, du nævner.

Med venlig hilsen og tak for din sædvanlige hjælpsomhed
malerole

PS. Om ikke før, så kommer jeg tilbage, når jeg har været på landsarkivet
og forhåbentlig fundet frem til noget, som du foreslog i dit allerførste svar.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 29-03-05 21:59

din Lars nielsen kan evt. være gift x2
derudover er der denne Lars Nielsen, 20 , Ugift, hans Børn af 1ste Egteskab, taabelig,
hvad tåbelig dækker over vides ikke

Samtlige personer i husstanden

frederiksborg, Lynge-Kronborg, Karlebo, Weinbrød Bye, , , 202, FT-1787
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

gl: Niels Larsen, 65 , Gift, Huusbonde, ligeledes [Bonde og Gaard Ejer],
Sidse Larsdatter, 64 , Gift, hans Kone, ,
Karen Nielsdatter, 28 , Ugift, hans Børn af 1ste Egteskab, ,
Jørgen Nielsen, 23 , Ugift, hans Børn af 1ste Egteskab, ,
Lars Nielsen, 20 , Ugift, hans Børn af 1ste Egteskab, taabelig,

--------------------------------------------------------------------------------

der er en lærling på DDA.
Lars Nielsen, 17 , Ugift, Læredrenge, , mtlige personer i husstanden

frederiksborg, Lynge-Kronborg, Tikøb, Gewæhr-Fabriquen, den Grævelige Schimmelmanske Familie tilhørende, , , 623, FT-1787
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Joh: Pet: Landberg, 38 , Gift, Husbonde, Bøssemager,
Christine Smidt, 29 , Gift, Madmod:, ,
Chr: Fr: Landberg, 9 , Ugift, Broder, ,
Ferdinand Hauk, 24 , Ugift, Svenne, ,
Christoph: Nicolaisen, 21 , Ugift, Svenne, ,
Niels Andersen, 20 , Ugift, Læredrenge, ,
Lars Nielsen, 17 , Ugift, Læredrenge, ,
Johanne Møller, 47 , Ugift, Tien. Pige, ,

held og lykke
senta

Godkendelse af svar
Fra : malerole

Dato : 06-04-05 10:27

Tak for svaret senta.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 06-04-05 10:34

fandt du ud af hvad , hvem han var og om han var krøbling fra barn af ???
senta

Kommentar
Fra : malerole

Dato : 06-04-05 14:05

Hej Senta
Nej, jeg har endnu ikke været på landsarkivet og kigget i kirkebøgerne (for det er vel der svarene skal findes?).
Jeg er pensionist, og så har man jo travlt. Denne uge går udelukkende med lægebesøg af den ene og den anden art.
Men jeg håber på at få tid i næste uge. Har du nogen ide til, i hvilken rækkefølge jeg skal søge?
Mvh
malerole

Kommentar
Fra : senta

Dato : 06-04-05 15:46

Jeg ville starte med at finde tidspunktet for hvornår han døde, så det nøjagtige tidspunkt for hans fødsel og hvad der står der osv.
Derudover får du de rigtige navne på hans forældre, hvis han var krøbling fra fødsel er der ?? måske en notits om hvad han fejlede osv efter datidens .
Hvis du ikke er så god til at læse skriften kan du hvis du har et digital kamera muligvis få lov til at affotografere det skrevne , derefter evt ligge det ind som et billede og bede om tydning af det affotograferede på Dis-danmark.

Jeg håber at høre lidt om hvad du finder ud af.

held og lykke
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 06-04-05 15:47

Der står også evt. hvis han har været gift x2
senta

Kommentar
Fra : malerole

Dato : 06-04-05 16:09

Hej Senta
Tak for svaret. Jeg vil så forsøge at følge din anvisning. Du hører antagelig fra mig i næste uge
Venlig hilsen
malerole