/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Fødevareallergi??
Fra : s10nes
Vist : 2090 gange
20 point
Dato : 28-03-05 11:29

Min en kat har haft dårlig mave i LANG tid - tynd afføring flere gange om dagen. Han virker desuden som om, han har ondt i maven. Dyrlægen kan ikke konstatere noget unormalt ved ham og hælder til den teori, at det er fødevareallergi.
Hvis du har gode anbefalinger mht noget 'godt' kattemad, vil jeg meget gerne høre om det.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-03-05 11:34

først og fremmest synes jeg at din dyrlæge burde undersøge om det ER allergi og ikke bare hælde til en teori - sørg for at få katten undersøgt grundigt først !!!! Der kan være mange grunde til at din kat får diaré - foder - sygdom osv.

Der er flere gode produkter bla. specific (dansk) og Hill´s Sience Plan er gode produkter. Specific har også vådfoder hvis du vil prøve det - men er rimelig dyrt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-03-05 11:36

Hvis katten har fødevareallergi, skal du spørge din dyrlæge om speciel lav-allergenkost.

Og nu giver du forhåbentligt ikke katten mælk eller fløde, for det er en af de hyppigste årsager til diarre hos kat.

Nogen katte kan godt i længere tid have tynd afføring, uden det påvirker dens almene helbred, men det at du mener at kunne se, at den har ondt i maven, lyder ikke godt, og i den forbindelse synes jeg det er en letkøbt besked din dyrlæge har givet, at" det er sikkert fødevareallergi" uden også at have rådet dig med diæt eller specialkost til katten.
Måske du skulle prøve en anden dyrlæge.

mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-03-05 11:38

dova - hvis katten ellers er rask må den godt få fløde - men der skal blandes vand i

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-03-05 11:51

Ja, det ved jeg, men nogen kan alligevel ikke tåle fløde.

s10nes

Hvor gammel er din kat ?, har den tabt sig ?, har den fået ormekur, ? hvad er den vant til at spise ? Er pelsen pæn og blank?
Er det en indekat eller udekat ?

mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-03-05 12:29

dova får du kandu mail på dette spørgsmål for det gør jeg ikke - hmmmm

undskyld s10nes at jeg lige benytter din tråd

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-03-05 12:37

du kan på recept få Medrol Vet - det styrker immunforsvaret hos katten og modvirker allegi - spørg din læge om det. (jeg benytter det - om end meget sjældent - netop til en form for fødevareallergi - på min kat og det virker fremragende men skal benyttes med forsigtighed for ikke at skade. Men for at stoppe allergien er det godt - plejer at give det i tre dage max )
kontakt nu din dyrlæge - eller en anden der er mere interesseret i kattens velfærd en bare at komme med en teori !!!!!!!!!

Kommentar
Fra : s10nes

Dato : 28-03-05 13:07

Mine katte er altid blevet plejet og passet på bedste vis, så det er ikke her problemet ligger.
Han har været til to forskellige dyrlæger, den ene har jeg normalt rigtig gode erfaringer med.
Hans afføring er undersøgt to gange - uden resultat.
Han har fået antibiotika og skånekost - som bare gjorde det meget værre.
Så det er altså rent faktisk et mirakel, jeg søger!!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-03-05 13:09

undersøgelse uden resultat er ikke nok - men god kost og pas på hvad der gives til katten - for eks af fremmede -

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-03-05 13:18

Ja, så kan jeg godt se det er svært at finde ud af.

Men hvordan opfører katten sig, siden du synes det ser ud til, at han har ondt i maven?

Og har den tabt sig?
Hvad er den vant til at spise o.s.v.
Har dyrlægen taget blodprøver for at kontrollere om der er noget sygdom eller mangel på nogen stoffer, mineraler vitaminer o.s.v. , om lever, nyrer fungerer optimalt?
Undersøgt om katten evt har forstoppelse eller noget der spærrer i tarmene, det kan også vise sig som diarre eller tynd mave (lige som hos mennesker for øvrigt), hvilket kunne forklare hvis den har ondt i maven.

mvh dova

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 28-03-05 17:18

Find en anden dyrlæge og hør hans/hendes mening. Og få så taget en blodprøve på katten. Den kan påvise allergi.

Mirit, Medrol styrker ikke immunforsvaret - det sænker det. Allergi er p.g.a., at immunforsvaret opfatter "normale" ting som skadelige - og angriber. Medrol har også den bivirkning, at katten/hunden bliver fed og de indre organer bliver efterhånden ødelagt ved et jævnt forbrug. Et dyr, der får Medrol, får en noget kortere levetid end andre. Vores hund er 4 år nu, og har fået Medrol i et par år. Dyrlægen siger, at i "skindet" er hun nu en gammel hund, der ikke har så mange år igen.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-03-05 19:53

jernladyen - skrev jeg ikke lige at der skulle medicineres med forsigtighed og at jeg kun har givet min kat det når allergien blev meget slem ??? NÅ !!!!!

ok - ligesom til mennesker så ja - der kan være bivirkninger - min kat er KUN 16 år og har det fint og medrol har faktisk reddet livet på hende.
men læs:
http://www.netdyredoktor.dk/Medicin/Medicinleksikon/medicin_medrol_vet..html

såvidt jeg fik det at vide så styrker det på en eller anden måde - er ikke dyrlæge og en kur på 3 dage - tjah det er vist snart 1½ år siden jeg har givet katten det - bruger de to nævnte fodermærker jeg nævnte tidligere og sørger ellers for at der ind i mellem bliver serveret vådfoder den kan tåle - både dåsemad og friskfoder

det var så det

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 28-03-05 20:16

Mirit, jeg siger heller ikke, at de doser du giver er skadelige. Jeg advarer bare s10nes mod at begynde at give katten Medrol uden en anden dyrlæges vurdering. Det er jo trods alt ikke slik. Men bortset fra det, fandt jeg da lige ud af, at man IKKE kan finde ud af, om katte har allergi ved at tage en blodprøve. Det er åbenbart kun på hunde. Hvorfor aner jeg ikke.

Citat fra netdyredoktor:

Mulige bivirkninger
Behandling med binyrebarkhormon kan forårsage symptomer på Cushings syndrom, der omfatter væsentlig ændring i fedt, kulhydrat, protein og mineral metabolisering (stofskifte). Dette kan resultere i omlægning af kropsfedt, muskelsvaghed og osteoporose (knogleskørhed).

Om allergi:

Hvorfor får katte allergi? (netdyredoktor):

Allergi er resultatet af, at immunforsvaret reagerer overdrevent. Reaktionen foregår ukontrollabelt, så der sker vævsskader på katten. Katte får allergi, fordi de normale forsvarsmekanismer imod vævsfremmede elementer reagerer så kraftigt, at kattens eget væv tager skade. Det er disse skadevirkninger på katten, der giver rødme og kløe.

Accepteret svar
Fra : tofle

Modtaget 20 point
Dato : 28-03-05 20:58

Jeg har en kat med allergi. Tegnene er at hun slikker poter i en uendelighed, og kradser sig omkring nakke/hals. Dyrlægen troede forst det var øremider, men desværre ikke! Det er bare svært at konstatere fødemiddelallergi.
Hun spiser Hill´s z/d som er et hypoallergent foder beregnet til allergikatte. Det fåes hos dyrlægen. ( uden resept self.)
Prøv at give din kat noget af det, gerne/helst i en periode på ca, 5 uger for at se resultat.
Er den ikke allergiker tager den ikke skade af foderet og kommer heller ikke til at mangle noget. Så du har intet at tabe!

God bedring med missen

Kommentar
Fra : tofle

Dato : 28-03-05 20:59

Forresten må din kat ikke få andet foder imens, ingen godbidder osv. Kun allergi maden! Ellers kan du ikke være sikker.

Godkendelse af svar
Fra : s10nes

Dato : 29-03-05 21:48

Tak for svaret tofle - det lyder som noget, jeg kan bruge.

S10nes

Kommentar
Fra : tofle

Dato : 29-03-05 22:45

Held og lykke til dig og din kat!

Kommentar
Fra : frk.fidus

Dato : 21-04-05 00:17

tofle.... > ville egentlig have fat på dig i forbindelse med denne kattemishandler. Vil du skrive til mig gennem www.stopdyremishandling.webbyen.dk så jeg kan få nogle oplysninger da jeg arbejder indenfor dyrevelfærd. Håber at høre fra dig....

fidusen

Kommentar
Fra : frk.fidus

Dato : 21-04-05 00:18

ops... altså ikke DENNE kattemishandler med hende fra det tip du skrev. Vidste ikke andre måder end at kontakte dig via dette spørgsmål du har svaret på.... sorry s10nes