/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Øvelser
Fra : snusi
Vist : 336 gange
100 point
Dato : 28-03-05 10:22

Hej

På plads
Plads
Er der forskel på disse to øvelser?

snusi

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 28-03-05 10:31

Nej,

men brugen af få ord er det bedste,

plads er altid på venstre side stående eller siddende,

bliver dog nok mest brugt siddende på venstre side eller når du går med hunden.

Mvh
Bevi54

Kommentar
Fra : skagensnero

Dato : 28-03-05 10:37

Nej

Men som Bevi54 skrev så er det altid en fordel at bruge så få ord som muligt, så hunden kender en komando.

Hvis du ikke før har haft hund er det en god ide at finde en lokal klub hvor du kan gå til træning, hvis du ønsker hjælp til det må du gerne skrive til mig så skal jeg gerne sende dig nogle sider på nettet hvor du kan gå til træning.

Skriv evt. i hvilken by samt hvilken hund du har, så vi måske sammen kan finde et sted til træning.

Fortsat god påske

Frank Sørensen
f-sorensenoncable.dk

Kommentar
Fra : skagensnero

Dato : 28-03-05 10:39

Hej igen
der manglede lidt i mail adressen så du får den lige igen
f-sorensen@oncable.dk

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 28-03-05 10:43

Jeg har gået til scæferhundetræning i flere år, og der er ikke forskel på de 2 komandoer.
Det er meget vigtigt du er konsekvent, når du siger plads/på plads, så må du ikke give efter hvis ikke hunden vil, så må du hente hen og hjælpe den på plads, ved din venstre fod, indtil den har fundet ud af hvad du mener.
Fast men kærlig, tal med meget lys stemme, og ros-ros-ros den rigtig meget, det får du en glad hund af.
Slå den ALDRIG. Ret den til og ROS den.

Accepteret svar
Fra : kimpetersen

Modtaget 110 point
Dato : 28-03-05 11:26

Hej Snusi.
Det er rigtig som de andre skriver, men det er jo dig der bestemmer hvad komandone skal hede og hvilken handling den skal udløse, der er nogle jæger der vil have "PLADS" er på højre side, i de forskellige hundeklubber er det på venstre side, det er alt efter hvad du føler er mest praktisk. Hvis du spørger mig er det venstre side da det er mest praktisk når man færtes på en vej uden fortov, eller man får læst til at gå til konkurrence. "PLADS" betyder at hunden opholder sig ved førens venstre knæ (med dens skulderblad), når du går følger hunden med og når du stopper sætter den sig, det vil sige at den følger dig ind til du giver den besked på andet. Lok den til at gøre hvad du vil have den til og ros/beløn den i samme øjeblik den gør hvad du ber den om, brug kun komandoen en gang, hvis du bliver ved med at gentage, hvis den ikke gør, som du beder den om mister det sin virkning. Angående dit oprindelige spørgsmål så høre du begge dele på træningspladser ovenikøbet fra samme hundefører, det er usmart du hunden ikke har kapacitet til at lære 400 ord af vores verbale sprog, når den når 150 kommer den i avisen. Så spar på ordene hvis du skal bruge 3 til en komando får du huhtig brugt op.
Mvh.
Kim

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-03-05 11:37

et lille ps herfra - husk at lære din hund at gå på plads ved at føre den bagom fra højre til venstre så der ikke bliver mas med det i fremtiden

Godkendelse af svar
Fra : snusi

Dato : 28-03-05 11:59

Tak for svaret kimpetersen.

Jeg spurgte fordi vi sidder nogle her og diskuterer dette spørgsmål.
Nogle siger at "plads" er at hunden skal sætte sig på venstre side uden at gå bagom føreren, og "på plads" er når hunden skal gå bagom føreren og sætte sig på venstre side.
snusi

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-03-05 13:17

Hejsa, som kim også skriver, så er det op til dig at beslutte, hvordan de enkelte kommandoer skal lyde. Og hvis du kun skal bruge det til at gøre din hund forståeligt at du vil have den til at indtage en bestemt position i forhold til dig, så kan du sådan set sige hvadsomhelst. Hvis du foretrækker kommandoen "tomat", så er DET ok. Bare du er konsekvent og bruger ordren "tomat" HVER gang du ønsker din hund på plads.

Når det så er sagt, så er der forskel på, hvilke kommandoer, der må bruges hvis man vil gå op til prøver indenfor forskellige klubber. Da jeg selv træner i Dansk Kennelklub, så vil jeg lige nævne, at det bliver betragtet som en FEJL som trækker ned i points hvis man siger "på plads". Man må kun bruge kommandoen "(hundens navn) plads".

Det med så få ord som muligt, er jeg ikke helt enig i. -Måske for unge begynderhunde, men jeg er overbevist om, at man i meget høj grad undervurderer hundes evne til at lære ord. Mine hunde har da lært nye ord hele livet, og jeg er ret sikker på, at Silke for længst har passeret de 150 ord. -Og hun er knap 3 år gammel. Jeg er helt sikker på, at jo mere man snakker med sin hund, jo mere menneskesprog bliver den i stand til at forstå.

Og eftersom den egentlige træning kun fylder, -i bedste fald ca. halvdelen af en hunds levetid, så er der mere mening i, -lige fra starten af- at vænne hvalpen til, at mennesker snakker med mange ord, og ord betyder noget. --Omvendt er det jo heller ikke muligt at gå og være opmærksom på sin hund uden at man lærer lidt mere om hundesprog end sådan noget som at "en glad hund logrer" og "en vred hund rejser børster". -Jo mere, man kommunikerer med sin hund, -begge veje- jo bedre bliver den gensidige forståelse.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 28-03-05 21:09

Hej Birgitta.
Prøv at tæl de ord din hund forstår, og reagere ens på hver gang. Du skal være skjult for hunden, så den kun høre din stemme, for at det ikke er dit kropssprog den reagere på, så vil du blive meget skuffet, det er da meget rigtig at man snakker med sin hund, men det er ikke ensbetydende med at den forstår ordene. Det er rigtig at man ikke under vudere en hunds intiligens, men den tænker og reagerer ikke som os mennesker, de er vane dyr og reagere instinktiv, og efter 3 sek har den "glemt" hvad den lavede.
Mvh
Kim