/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Hjemmepastaurisering af æggehvider
Fra : michaelmoeslund
Vist : 8369 gange
100 point
Dato : 27-03-05 19:44

Mine forældre vil gerne kunne pastaurisere deres egne æggehvider, grunden er at de har deres hønsegård,der er søgt på nettet, efter måder at gribe det an på

Forsøg er endt i hårde hvider, der er forsøgt følgende:

i vandbad rørt/pisket men det kuagulerer ved 55°

nogen forslag??

Hviderne skal kunne piskes stive efter endt behandling.....

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 27-03-05 19:59

Man kan ikke pastaurisere æggehvider. Pastaurisering indebærer en opvarming til over 70 grader celcius. Og så vil æggehviderne stivne. De metoder der benyttes til at sikre æg imod salmonella er nogle ganske andre, og disse kan ikke kopieres i det lille hjem. Hvis nogen skriver at de har pastauriset æggevider, er de fulde af løgn.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 27-03-05 20:01

Forslag? Ja opgiv det!
Pasteurisering er en opvarmning i kort tid tit nøjagtig 80 grader celsius. Det klarer æg jo ikke uden at stivne.
Det man kalder pasteuriserung af æg er noget andet, jeg har læst at man dypper æggene i koghed vand, (Der er sikkert andre metoder) Ved denne dypning bliver kun skallen pasteuriseret. Det er vel også det vigtigste, salmonella findes i fjerkræs tarmsystem, Almindeligvis er det derfor kun skallen der er inficeret. under opbevaring, under så fugtige forhold at salmonellaen kan trænge gennem skallen og hinden, kan hviden blive inficeret, senere blommen, når først bakterierne er inde i den fugtige hvide og blomme formerer de sig hurtigt.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-03-05 20:39

Citat
Hvis nogen skriver at de har pastauriset æggevider, er de fulde af løgn.

Det har du ret i arne.jakobsen.

Accepteret svar
Fra : Klumme

Modtaget 110 point
Dato : 27-03-05 20:40

Jeg vil udelukkende forholde mig til de faktuelle oplysninger jeg har adgang til. Ved en søgning på Google på dansk under "Pasteuriserede æggehvider" fremkommer der 427 opslagsmuligheder, hvor i ordet pasteuriserede æggehvider forekommer. Det er temlig mange, hvis dette begreb er en løgn.

På Fødevareministerriets hjemmeside
http://www.fvm.dk/faq_03.asp?subId=3&catId=2&page_id=206&db=2
fremgår det under punkt 2, at pasteurisering af æggehvider ikke kan laves med alm. husholdningsudstyr, og selv med industrielt udstyr er det en meget kompliceret proces.

Man opererer med at pasteurisering er en kombination af temperatur og tid, og kan bl.a. pasteurisere ved at holde en lavere temp. i længere tid. Ud fra dette må det antages, at der findes pasteuriserede æggehvider såvel som blommer, men at de af sikkerhedsmæssige grunde alligevel bliver kontrolleret for salmonella inden salg.

Men selvfølgelig... Fødevareministeriet kan da være fyldt med løgn LOOOL

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 27-03-05 20:43

Ups.... LOOL Arne har ret - Der er INGEN der har "pastauriset æggevider"

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 27-03-05 21:02

Jamen jamen..... hva hedder de så?, dem man køber i fakta i en lille dunk??

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 27-03-05 21:10

Nu er der jo tale om hjemmepasteurisering, og der har Klumme jo læst rigtigt! Eller som han skriver det kan kun gøres med specialudstyr. En pasteurisering er jo den metode som pasteur opfandt og den bestod i en opvarmning til 80 grader i et kort tidsrum. Den metode har haft sin største anvendelse indenfor mejeribruget hvor den anvendes den dag i dag. Prøv at brug den på æggehvider, så er der ikke mange muligheder for at piske gem. De fleste salmonellatyper kan ødelægges ved 60 grader i 15 min. Men den går heller ikke. Æggehvider stivner ved godt 50 grader, og som de fleste ved så formerer bakterier sig eventyrligt ved opvarmning til lavere temperaturer

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 27-03-05 21:20

michaelmoeslund

De hedder "Pasteuriserede æggehvider og blommer" Du kan bare ikke selv lave denne pasteurisering.

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 27-03-05 21:27

Og så vidt jeg kan forstå, så er der heller ikke andre der ka hvis hviderne stivner ved 50°..........

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 27-03-05 21:32
Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-03-05 22:52

Fra Klummes tidligere link

Citat
2 Hvor meget og hvor længe skal man opvarme æg, hvis man vil lave pasteuriserede æg til retter, som ikke opvarmes?

Da det er meget svært at styre temperaturen med almindeligt køkkenudstyr, frarådes det at forsøge at pasteurisere æg selv. Temperaturen skal være høj nok til at slå Salmonella ihjel, men holdes lavere end hvor æg koagulere (når ægget går fra flydende til fast). Normalt anbefaler man, at retter med æg skal opvarmes til en centrumtemperatur på 75oC, men man kan også opnå pasteurisering ved lavere temperaturer i længere tid. Men da æggehvider koagulerer ved 52-60oC og blommen ved 65-70oC, er det en balancekunst som er svær at opnå uden professionelt udstyr. Selv de industrielt fremstillede pasteuriserede æg, som man kan købe i butikkerne, må testes for Salmonella før de forlader fabrikken, for at være sikker på at pasteuriseringsprocessen har være tilstrækkelig.
(Januar 2001)

Så, som der tidligere er sagt, dine forældre kan ikke gøre det selv.

Da det jo oftes er på æggeskallen der er salmonella, kan dine forældre jo gøre det samme som når man "puster" æg

Rens æggeskallen med sprit, det dræber bakterier.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : betonjens1

Dato : 28-03-05 01:35

Hvad med at fryse dem ned der slår du ogse de små kræ ihjel men jeg ved ikke om de kan piskes bagefter

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 28-03-05 10:38

Hav ikke tillid til at frysning dræber bakterier. Det er jo kun deres formering der hæmmes, når de bliver tøet op og kommer på et varmt spisebord, formerer de sig lystigt igen.

Godkendelse af svar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 28-03-05 11:14

Tak klumme, det var ægge til at finde ud af.......

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-03-05 11:20

Nææ men det kunne jeg jo æggvide. Tak for påskønnelsen.