/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
sata driver
Fra : frederikshavn
Vist : 416 gange
50 point
Dato : 27-03-05 10:59

jeg har lige invisteret i et nyt board mkr.asus p4c800-e deluxe,og en sata disk mkr.wd 80gb 10000rpm,men der er ingen diskette med til 3 parts drivere,den man skal bruge under inst.af windows,der hvor man skal trykke f6,tror jeg det er,har kigget på cd.en der var med boardet,men syntes ikke jeg kunne finde noget der lignede,har xp pro sp2,hvor får man den driver fra

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 27-03-05 11:04
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 27-03-05 11:11
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 27-03-05 11:23

driverne på din cd kan godt hedde RAID i stedet for SATA,på nogle driver cd'er kaldes de for
RAIDE drivere og på andre SATA

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 60 point
Dato : 27-03-05 11:29

Dette er fra P4P800-se (som ligner din meget)
Læg skiven til dit bundkort i en comp (tryk på skifttasten så den ikke starter)
Gå i stifinder (ctrl+e) og vælg fanen drivers
Oppe til højre> klik på den lille CD >drivers>Her har flere mulighedder for at lave disketter alt efter hvad du vil. (der var også lige en manual som du kan kigge på)

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-03-05 11:37

Men som Miritdk henviser til kan det jo være XP selv har en driver der kan bruges under indstallation. Og Asus-cd vil så lægge det rigtige ind bagefter. Jeg har oplevet at det er en god ting at genstarte mellem hvert trin på Asus-CD.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 27-03-05 11:42

Man kan slet ikke komme ind på en SATA HDD'en uden SATA/RAID drivere og installere window,window kan/vil kun opdatere drivere der er installeret,gennem WU eller winCD'en

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 27-03-05 11:44

HDD

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-03-05 11:54

Ok Mans9933 - jeg har heller ikke nogen SATA diske.
Så frederikshavn - du må ind på den CD og lave driverdiskette.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 27-03-05 11:58

Det kan være at dem fra Bundkortes hjemeside er nyere/forbedrede

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 27-03-05 11:58

det er de som reglen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-03-05 12:01

Tja alting bliver hurtigt forældet i denne comp-verden.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 27-03-05 12:13

yes,desværre,man tror man har super computere,og så var det i foregårs,de skal jo hive gysserne ind på en eller anden måde
F.eks. med pci E/sli og 64 bit CPU, DDR2/3,så skal folk ud at købe det dyreste hardware i en pc, for at følge med udviklingen,fordi de lige pludselig stopper med at producere
det gammle hardware,banditter og det nye hardware er slet ikke ret meget hurtigere
end det nye,endnu.
Manse933

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-03-05 12:22

Og nyeste trick er strømforsyning med 24 ben i stedet for 20 som ældre bundkort har.
(Men heldigvis kan en lille converterledning klare det)

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 27-03-05 12:30

jep,ATX2/xx,og de er også hved at ændre ATX standarten og så vil bundkort ikke passe ind i de nuværende kabinetter(så skal vi også smide vores gammle kabinetter ud),men det ligger heldigvis lidt ude i fremtiden.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 27-03-05 12:35

ATX2=BTX
citat:
Ved det netop afholdte Intel Developer Forum, blev efterfølgeren til ATX standarden introduceret. Den nye standard for bundkort er meget rammende kommet til at hede BTX, og kommer i 3 varianter.

De 3 varianter er, picoBTX der skal bruges til meget små maskiner, uden de store udviddelses muligheder. MicroBTX til mindre desktop maskiner, og sidst men ikke mindst, BTX der vil minde om de bundkort vi benytter idag.

De første BTX bundkort skulle komme på markedet i løbet af 2004.
anden>
http://www.hardwareonline.dk/nyheder.asp?nID=6802

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 27-03-05 12:47

E-ATX (12“ x 13“); BTX , ATX

Godkendelse af svar
Fra : frederikshavn

Dato : 27-03-05 13:55

Tak for svaret emesen.fandt noget som hedder via raid,prøver den

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-03-05 14:00

Ok det er også den jeg ville prøve med.
Men opdatering bagefter er nok ikke en dårlig idé.

Kommentar
Fra : frederikshavn

Dato : 27-03-05 14:22

til emesen
msi har noget der hedder live update,både til bios og bundkort,på mit asus er der kun live update til bios,findes der ikke noget live update til boardet

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-03-05 17:07

Jeg har ikke det board her - det sidder i mine børnebørns comp.
Men asus P4P800 serien er jo flere ting. Bios / netkort / lyd med hver sit fabrikat.
Men det er bios som styrer SATA og derfor vil biosupdate nok være tilstrækkeligt.
Når du nu har indstalleret XP og sp2 så husk lige at gå ind og indstallere det der er på Asus CD. Der er også nogle værktøjer bl.a. "Asus-probe" som kun virker på Asus bundkort. Den kan vise temp og blæserhastighed.