/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
æg
Fra : snusi
Vist : 3708 gange
100 point
Dato : 26-03-05 17:42

Øv, jeg har en hel bakke æg (30 stk) som har fået lidt frost. Jeg har et ældre køleskab som jeg bruger når vi skal være mange mennesker. Da jeg stod op i morges, kunne jeg se at der havde og stadig var 5 graders frost i køleskabet ( det er vist klar til udskiftning )
Kan æggene nu ikke bruges til noget overhovedet?

snusi

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-03-05 17:51

Brug dem til at bage af.
Det sker der ikke noget ved selv om de har fået lidt frost.

mvh dova

Kommentar
Fra : tullepuzz1

Dato : 26-03-05 17:54

hej, jeg mener godt at du kan bruge ægene selvom de har været frossent.
jeg vil mene at du godt kan bruge dem til kage, men ellers prøv at koge dem og se hvordan det bliver.
hej fra tullepuzz

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 26-03-05 17:55

Du kan prøve at slå et af dem i stykker og se, hvordan det ser ud.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-03-05 17:56

Jeg vil mene, at du kan bruge æggene, men ville ikke vente i for lang tid før de bliver brugt til madlavning.

Lav en stor æggekage og bag noget brød/kager

Du kan jo også puste æg, når de er tøet op.

Sæt æggene i køleskab hvor der ikke er frostgrader. Brug æggene hurtigst muligt.

Hilsen ans og god påske.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-03-05 18:03

De fejler ikke noget, tø dem op og brug dem som normalt. Deres holdbarhed er ikke nedsat på nogen måde. Og du behøver ikke bruge dem hurtigere af den grund. En midlertidig nedkøling kan ikke på nogen måde ændre på deres spiselighed.

Kommentar
Fra : upyoursmate

Dato : 26-03-05 18:04

Ja, du kan bruge dem til at kaste efter gøglere og mimere på strøget. Det må man godt.

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 26-03-05 18:15

på en øvelse i februar fik vi æg der var stillet til os i det fri. de havde væet ude i frostvejr så længe at de var helt gennemfrosne. Dem spiste vi og ingen blev syge. De så lidt sjove ud i blommen, som om den var "gået i stykker". Men hvis du kan finde noget at bruge 30 hele æg til, så tror jeg ikke du tager skade.

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 110 point
Dato : 26-03-05 18:25

Ja, og alt det sjov. Men normalt kan man bruge æggehvide til at piske op og lave kyskager af eller bringe luft ind i diverse retter, om dine hvider er egnede til dette brug tvivler jeg på. Blommerne kan man normalt også bruge til at jævne sauser med. Om denne effekt er forsvundet, ved jeg heller ikke? Noget er der sket, det er helt sikkert, men æggene er ikke blevet uspiselige. Det vil jeg godt lægge hovedet på blokken for. Hilsen Arne

Godkendelse af svar
Fra : snusi

Dato : 26-03-05 19:41

Tak for svaret arne.jakobsen.

Jeg håber da bestemt ikke at du kommer til at lægge hovedet på blokken
Jeg må igang med at bage.
I hører fra mig hvis der er nogen der bliver dårlige efter de har spist af æggene.
Fortsat god påske

snusi

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-03-05 19:49

Hvis nogen bli'r dårlige, er det med garanti ikke æggenes skyld. Og du behøver ikke at bage med dem alle. De kan sagtens bruges såvel til spejlæg, kogte æg og omelet.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-03-05 20:19

Jeg tror det var det med "kyskagerne" der gjorde udslaget

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 31-03-05 00:08

ans - Kyskager kaldes også marengs, men jeg bruger altid de ord jeg selv synes bedst om. Og hvis der findes så smukt et dansk ord som kyskage, hvorfor så ikke bruge det?

Og jeg tror ikke at det var det ord, der udløste accepten. Men det kan snusi jo svare på hvis hun gider.