/ Forside/ Teknologi / Hardware / Mac / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 750
Mac eller ........alm. Pc.?
Fra : tinah
Vist : 369 gange
100 point
Dato : 26-03-05 16:23

Måske ikke det bedste sted at spørge, men alligevel....:)
Min datter skal konfirmeres og ønsker sig en bærbar computer - men IKKE Mac, og den har jeg tænkt mig at give hende.
Jeg har selv Mac.
Mit spørgsmål går på om det der findes til Mac hardvare/ softvare også umiddelbart kan bruges til pc - windows o.s.v.?
Og er der nogen der ved hvad officepakken koster?

Kommentar
Fra : zhogun

Dato : 26-03-05 16:32

mac og windows er to forskellige styresystemer så det vil jeg ikke tro der er. officepakken koster vist omkring 1000 kr, men det kan du jo undersøge i den nærmeste merlin og lignende. husk at du kan søge studenterrabet på officepakken. da det er din datter der skal bruge det.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-03-05 16:40

Kære Tinah. Spørgsmålet om Mac eller PC har været diskuteret meget længe. Og jeg kan kun give Min vurdering.
Nogle mennesker synes at Mac/Apple er verdens bedste system. Det er imidlertid sådan at kun ca. 5% af brugerne anvender Mac/Apple. De systemer/programmer der udvikles idag bliver udviklet, mest til PC/Windows. Så Hvis du vil være med på forkant af udviklingen, så er det PC/Windows du skal gå efter.
Dit andet spørgsmål går på om Mac-software umiddelbart kan bruges på PC. Der er svaret NEJ. Meget PC-software kan bruges på Mac, men det er bøvlet og ikke skide smart.
M.h.t. prisen på Office. Hvis du køber er Windows-maskine til din datter, er Office-pakken gratis, sammen med en hel masse andet Microsoft-software.

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 26-03-05 16:49

Svaret er NEJ, som zhogun selv skriver er det to forskellige styresystemer.
Man kan sommetider købe programmer, spil og hardvare som både kan installeres på en mac eller pc.
Det gælder f.eks printere.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-03-05 17:03

Du skriver jo selv at hun IKKE ønsker sig en Mac. Hvor glad tror du så hun bliver hvis du giver hende en Mac?

Syllemus svar er et NEJ på 2 forskellige spørgsmål, så det er ikke specielt gennemtænkt.

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 26-03-05 17:32

arne.jakobsen pas lige på hvad du lukker ud, jeg gav dig vist 200 point forleden.
-nej, det er kun for sjov- god påske

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-03-05 22:08

Du kunne jo risikere, at gøre hende meget skuffet da det er anderledes at anvende en Mac og hun vil jo også få problemer med at dele computerting med vennerne.
Der er ingen tvivl om, at Apple's Mac' er mere gennemført og mere stabil, men det ænderer jo ikke på, at det er Microsoft Styresystemer der er de mest anvendte og kendte og hvis man ikke arbejder med layout eller professionel grafik så er der ingen grund til at vælge en Mac.
Giv hende det hun ønsker sig og så er det endda billigere.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-03-05 22:30

syllemus - Jeg håber da ikke at du gav mig 200 point. Jeg havde formentlig fortjent dem? God påske.

BjarneD - Ja som jeg allerede har sagt. Men det er da rart at andre kommer ind og bekræfter.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-03-05 22:32

FU Arne

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 26-03-05 22:53

AJ =

Bilder du dig stadig ind, at det kun er mig, der mener du er rådden i hovedet??

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-03-05 23:17

Hold nu op Bjarne, hvis du læser lidt længere oppe i tråden, vil du se at det meste af det du skrev, har jeg allerede sagt. At du kommer sent ind i tråden er jo igen ikke min skyld. At du svarer med at skrive Fuck U, er endnu mere trist.
Tag dig sammen Bjarne, du kan squ mere end at skrive FU. SÅ dum er du ikke. Hilsen Arne.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-03-05 00:56

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 27-03-05 10:13

Er det snart ved at gå op for dig lillearne, at du er vildt uønsket på Kandu og at der er andre end mig der mener, at du er en stinkende ubehagelig person.

Hvad med om du lige smuttede over i tråden: http://www.kandu.dk/dk/spg/63513 og kommenterede din uhyrligheder vedr. stavning, og dit vanvittige ævl om tips? Nejjj det har du ikke nosser nok til. Typisk for dig, så udebliver du hver eneste gang din modbydelige og ækle facon dokumenteres sort på hvidt. Vor herre bevars en kylling du er. Stor i kæften er du, når du føler dig skråsikker over for en forsvarsløs ny bruger, men en falsk og løgnagtig kæltring er hvad du i virkeligheden er. Fy for satan hvor jeg dog foragter dig

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 27-03-05 10:14

BjarneD's klare holdning til dig, som FU og er fuldt forståelig

Kommentar
Fra : zhogun

Dato : 27-03-05 19:53

det er her forum, og især ikke denne tråd bør ikke bruges på det der interne fight. det hjælper jo ikke den der stiller spørgsmålet.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 27-03-05 20:02

zhogun.

Undskyld... jeg er lidt nysgerrig, men er det noget du er blevet bedt om at tage stilling til af Kandu?? Eller gider du lige hjælpe mig med at finde ud af hvor i Kandu's regler dette er omtalt? Og hvorfor især ikke i denne tråd? Vanviddet skal da bekæmpes der hvor det er.

I øvrigt så har du ikke ret. Det hjælper spørger til at se, at der er andre muligheder for pointgivning end til den der kæfter mest op....og lefler for at få point

Klumme

Kommentar
Fra : tinah

Dato : 28-03-05 12:46

Tak til jer alle for svar/bemærkninger
Nu er jeg blevet lidt klogere på pc/MAc og vil finde ud af hvor jeg billigst muligt køber en bærbar pc incl. officepakke og
m. virusbeskyttelse - kan i også hjælpe mig med det? Er 4500 - 5000 kr. realistisk for en pc til en pige
der skal bruge den til skole og "mødes" m. vennerne på msn? Er det ok at købe brugt og hvor?
Hvad med handel på nettet? Er det billigere?
Ja det var en del spørgsmål - jeg håber i kan hjælpe.

Kommentar
Fra : tinah

Dato : 28-03-05 12:52

Mere pc/Mac

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-03-05 13:27

Du kan godt få en PC til den pris, men skal der være software i kommer det til, at knibe.
Jeg vil ikke anbefale, at købe en brugt PC med mindre der er tale om en hjemtaget maskine eller lignende hvor der kan ydes garanti.
Du kan finde PC'er på www.edbpriser.dk og det ville nok være lettere, at råde omkring det du selv finder end, at udpege en bestemt PC. Bare husk at du skal bruge en lille office pakke og et styresystem (Windows XP Home), som uden tvivl kan fås til nedsat pris sammen med maskinen.
Det er ofte de maskiner der sælges i varehusene der bliver billigst hvis der skal være nødvendig software i, men det er så servicen der kan være besværlig, men umiddelbart kunne det være den bedste løsning for dig.

Kommentar
Fra : plb

Dato : 11-06-05 19:10

tinah, jeg har ikke lige umiddelbart kunne finde nogen bærbare med office (det findes sikkert, men jeg ku ikke finde det??)
jeg vil vælge denne bærbare til prisen: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=124074
og så købe office ved siden af: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=50929
du kan også købe bærbaren i "numret mindre" hvis det blir for dyrt.

mvh Plb