/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Strøm I akvariet - det gør squ ondt...
Fra : Wheelie
Vist : 1565 gange
100 point
Dato : 12-09-02 23:02

Den anden dag da jeg ville rense mit 250 akv. stak jeg hånden ned i vandet - eller rettere jeg nåede kun lige at røre overfladen, før jeg fik så mange volt igennem fingerne at det gav en mindre *smæld* - lyd, efterfulgt af mit hyl en snurrende fornemmelse i mine arme. Nu er det så jeg gerne vil vide hvad der er årsag til at mit vand, akv. rammen og armaturet er strømførende. Jeg vil lige skitserer hvordan akv. er opbygget :

Det er et "åbent akv. dvs. uden dækglas, og uden armatur. Lyset består i en 120 cm lang stål kasse der hviler på akv. to enderuder. Der er tilsluttet et udvendigt Eheim 2217 filter, en luftpumpe og to varmelegmer. Disse 5 ledninger er tilsluttet en stikdåse der ligger mellem akv. bagrude og vægen bagved, og denne stikdåse flugter ca. med akv. bund.

Jeg har ikke forstand på strøm, men såvidt jeg kan se kan der være tre forklaringer:
1. Et af varmelegmenerne er defekte
2. Vandsprøjt fra luftstenen der gør lysstofrøret fugtigt og strømledende
3. Når jeg fodre fiskene sprøjter de tit vand til både højre og venstre - kan dette ramme stikdåsen bag akv. og være skyld til strøm bristet.
4. evt. andre bud?

Jeg håber en eller anden kan hjælpe, for som det ser ud lige pt. så har jeg IKKE lyst til at komme i nærheden end sige røre ved mit akv.

PS. Mine malawier ser ikke ud til at lide nogen overlast.

Mvh Wheelie

Accepteret svar
Fra : srhansen

Modtaget 110 point
Dato : 12-09-02 23:27

Hej Wheelie

Det mest sandsynlige er dit eget pkt. 1, jeg tror der er en defekt i et af dine varmelegemer eller i pumpen.
Grunden til at dine fisk tilsyneladende har det fint, er at der ikke er nogen potentialeforskel mellem fiskene og vandet (ligesom fuglene der sidder på trådene mellem elmasterne).
Jeg ved ikke hvordan dine varmelegemer er udformet, men jeg vil tro det er en form for gummimembran ?
Jeg har en mistanke om at "fasen" i det ene af varmelegemerne har forbindelse til vandet i akvariet evt. gennem en revne i gummiet (hvis det er et gummiindpakket varmelegeme).

Jeg bliver nødt til også at give dig et godt råd med på vejen. Strøm og vand er en farlig coktail husk derfor ALTID at "jorde" de elektriske komponenter der befinder sig i nærheden af vandet. Jord er det tredje ben i stikkontakterne på dit badeværelse og i dit køkken (hvis de er af nyere dato).

Det er svært at give dig et råd om, hvordan du bliver sikker på at fejlen er fundet/rettet, jeg kan jo ikke bede dig om at stikke hånden i akvariet igen
Derfor bliver jeg desværre nødt til at henvise dig til din ellektrikker, da han har det måleinstrument der skal bruges for måle i vandet.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-09-02 22:34

"Wheelie" <Wheelie.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:s97g9.71858$ww6.5037876@news010.worldonline.dk

> Jeg har ikke forstand på strøm, men såvidt jeg kan se kan der være tre
> forklaringer:
> 1. Et af varmelegmenerne er defekte

et godt gæt. kan du se kondens på indersiden af varmelegmet?

> 2. Vandsprøjt fra luftstenen der gør lysstofrøret fugtigt og
> strømledende

ved jeg ikke noget om

> 3. Når jeg fodre fiskene sprøjter de tit vand til både højre og
> venstre - kan dette ramme stikdåsen bag akv. og være skyld til strøm
> bristet. 4. evt. andre bud?

Det burde vel give en kortslutning og bløse en sikring
(min søster gjorde det ved at afisolere for meget så det rå kobber
kortsluttede, der røg en sikring)

hvad med at placere stikdåsen "på hovedet" så vandet løber af
og placere den over akvariet, hvis det er muligt.

>
> Jeg håber en eller anden kan hjælpe, for som det ser ud lige pt. så
> har jeg IKKE lyst til at komme i nærheden end sige røre ved mit akv.

der er jo altid en stikkontakt, men det er vel ikke det optimale :)

> PS. Mine malawier ser ikke ud til at lide nogen overlast.
tror det er fordi de ikke har jordforbindelsen

--
mvh
Søren
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-09-02 22:35

> Den anden dag da jeg ville rense mit 250 akv. stak jeg hånden ned i
> vandet - eller rettere jeg nåede kun lige at røre overfladen, før jeg
> fik så mange volt igennem fingerne at det gav en mindre *smæld* - lyd,
> efterfulgt af mit hyl en snurrende fornemmelse i mine arme.

Jo tak, har prøvet det....

> Jeg har ikke forstand på strøm, men såvidt jeg kan se kan der være tre
> forklaringer:
> 1. Et af varmelegmenerne er defekte
> 2. Vandsprøjt fra luftstenen der gør lysstofrøret fugtigt og
> strømledende
> 3. Når jeg fodre fiskene sprøjter de tit vand til både højre og venstre
> - kan dette ramme stikdåsen bag akv. og være skyld til strøm bristet.
> 4. evt. andre bud?

Hvad med at tage tingene fra en af gangen, så du kan finde frem til, hvad
der forårsager det ? Jeg ville starte med at tage stikket til
varmelegemet ud et efter et. På et eller andet tidspunkt får du ikke stød
længere.... Det er ikke så slemt lige lynhurtigt at berøre overfladen,
hvis du er forberedt på at få stød.

> PS. Mine malawier ser ikke ud til at lide nogen overlast.

Næh, fiskene tager ikke skade.

Plesner

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-09-02 23:13

"Wheelie" <Wheelie.news@kandu.dk> wrote in message
news:s97g9.71858$ww6.5037876@news010.worldonline.dk...
> Den anden dag da jeg ville rense mit 250 akv. stak jeg hånden ned i
> vandet - eller rettere jeg nåede kun lige at røre overfladen, før jeg
> fik så mange volt igennem fingerne at det gav en mindre *smæld* - lyd,
> efterfulgt af mit hyl en snurrende fornemmelse i mine arme. Nu er det så
> jeg gerne vil vide hvad der er årsag til at mit vand, akv. rammen og
> armaturet er strømførende. Jeg vil lige skitserer hvordan akv. er
> opbygget :

Hej.
Det er ikke for sjov at al akvarieliteratur på det stærkeste understreger at
man skal slukke for de strømførende ting, som bruges i akvariet, før man
begynder at rode med det....
Som de andre nævner så må du igang med at teste de forskellige ting du har
tilkoblet. Samtidig så søger du lige for at flytte stikdåsen over
vandhøjden, for så er du i hvert fald sikker på at det ikke kommer til at gå
galt den vej - sikke et rod det vil blive, hvis der kommer vand i stikdåsen,
og der så er nogen med f.eks dårlig hjerte som kommer i berøring med
skidtet. Det er nemlig ikke altid at sikringerne ryger når f.eks stikdåser
bliver våde (har selv erfaret akkurat denne variant)....

Men det bedste råd, er altså at huske at slukke for alt hvad der kører på
strøm, før du stikker fingrerne i vandet.
Held og lykke med at finde synderen.
Hilsen Ditte

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-09-02 06:18

"Wheelie" <Wheelie.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse news:s97g9.71858$ww6.5037876@news010.worldonline.dk...
> Den anden dag da jeg ville rense mit 250 akv. stak jeg hånden ned i
> vandet - eller rettere jeg nåede kun lige at røre overfladen, før jeg
> fik så mange volt igennem fingerne at det gav en mindre *smæld* - lyd,
> efterfulgt af mit hyl en snurrende fornemmelse i mine arme. Nu er det så
> jeg gerne vil vide hvad der er årsag til at mit vand, akv. rammen og
> armaturet er strømførende. Jeg vil lige skitserer hvordan akv. er
> opbygget :
> Mvh Wheelie
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"

Det er muligt at der "kun" er tale om en ufarligt krybestrøm, MEN

230 V strøm og vand er en så dødsensfarlig blanding, at du burde i egen interesse få en
el-kyndig (med stort) til at se på det før noget andet. 60 V er i værste fald nok til et dødsfald.

Ole

Kommentar
Fra : fedtmule64

Dato : 13-09-02 08:25

Hej
Det er meget normalt at et lystof amatur indukcere en falsk spænding og kan overføre det til andre ledene dele.
Det du kan gøre at isolere dit amatur fra resten af akvariet, EVT. med noget tykt plastik eller selvklæbende gummifødder der kan købes i brinck elektronik i Fredriksborggade eller via nettet på www.brinck.dk
Det samme sker hvis du har en vaske eller opvaskemaskine som ikke har fået tilsluttet jordledningen, hvis man så rører ved et vandrør eller en vask og på vaske/opvaske maskinen.
Dog kan der stadig være overgang i en af det elektriske dele du har forbundet dit akvarie.
Hvis du ikke vil stikke fingrene i vandet, kan du bruge en polsøger
Vh.
Fedtmule

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 13-09-02 09:03

Der er en ting der slår mig (av), i forlængelse af mit indlæg igår kom jeg til at tænke på - er du sikker på at varmelegemerne er beregnet til at ligge i vandet ? Det er ikke en type der er beregnet til at side monteret på glasset på akvariets udvendige side ?

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-09-02 18:59

Hejsa

"Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:%zeg9.71944$ww6.5062197@news010.worldonline.dk...

>Det er muligt at der "kun" er tale om en ufarligt krybestrøm, MEN
>
>230 V strøm og vand er en så dødsensfarlig blanding, at du burde i egen
>interesse få en
>el-kyndig (med stort) til at se på det før noget andet. 60 V er i værste
fald nok >til et dødsfald.

Hvor har du lige den ide fra, at 60V kan slå ihjel, en megger som man bruger
til at måle overgang i bla. elmotore sender 1000 uvd, og el hegn som kan
støde med 8-10000V, og disse er helt ufarlige.

Det er AMPERE der slår ihjel, og 200mA er vist der man har sat grænsen, for
om det er farligt eller ej.

Ampere=Strøm
Volt=Spænding.

Altså er der ikk noget som hedder 230V strøm.

Til Wheelie
Der er formentlig en eller anden form for overgang, i nogle af dine
elektriske komponenter, hvis du ikke vil putte fingerne ned i dig akvarium,
for at undersøge om der er overgang, hvor gang du afmontere en komponent, så
køb et billig multimeter, og brug det til at måle med, du kan måle fra
akvariet til en radiator, de har som regl en god jordforbindelse, med mindre
du har el-varme, så er det ikke sikkert der er jord med rundt i huset, alt
efter hvilken alder dit bosted har.

Hygsom
Leo

---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.386 / Virus Database: 218 - Release Date: 09-09-02

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-09-02 20:26

"Leo Vaeversted" <leo@leo.lir.dk.nospam> skrev i en meddelelse news:3d8226ae$0$163$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hejsa
>
> "Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> news:%zeg9.71944$ww6.5062197@news010.worldonline.dk...
>
> >Det er muligt at der "kun" er tale om en ufarligt krybestrøm, MEN
> >
> >230 V strøm og vand er en så dødsensfarlig blanding, at du burde i egen
> >interesse få en
> >el-kyndig (med stort) til at se på det før noget andet. 60 V er i værste
> fald nok >til et dødsfald.
>
> Hvor har du lige den ide fra, at 60V kan slå ihjel, en megger som man bruger
> til at måle overgang i bla. elmotore sender 1000 uvd, og el hegn som kan
> støde med 8-10000V, og disse er helt ufarlige.
>
> Det er AMPERE der slår ihjel, og 200mA er vist der man har sat grænsen, for
> om det er farligt eller ej.

Gid det var så simpelt

Det har jeg fra en "Elektronik Ståbi" fra slutn. af 80 erne. Det er jo rigtigt, at det er en
KOMBINATION af strøm og spænding, der er farlig. 1000000000000 volt fra en statisk
udladning er uskadelig når strømstyrken er så lav som den ofte er i det tilfælde.

> Ampere=Strøm
> Volt=Spænding.

> Altså er der ikk noget som hedder 230V strøm.

Naturligvis er der det:

Ohms første lov:
Spænding=strømstyrke*modstand.

Og så er vor forsyningsspænding ca. 230 V. Så kan du selv regne ud hvad den indre modstand må være før man kan dø af et stød- hvis du ønsker det i mA.

Min oprindelige var:
> >230 V strøm og vand er en så dødsensfarlig blanding, at du burde i egen
> >interesse få en
> >el-kyndig (med stort) til at se på det før noget andet. 60 V er i værste
> fald nok >til et dødsfald.

Og det finder jeg fortsat et godt råd når det- som angivet- er en elektronik_u_kyndig man rådgiver . Og så jeg synes at det er
en meget dårlig ide at forklejne faren ved strøm i forb. med vand.

Ole

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-09-02 20:36

Hej Wheelie

Du skriver at dine amatur sidder på endefladen.
Hvis de har elektrisk forbindelse til alu rammen
er problemet følgende :

I en amatur sidder der en spole/transformator
de er opbygget sådan at de bør havde fase + nul + jord forbindelse
normalt bruger vi jo kun fase & nul, så vil spole/transformator ligge den
halve spænding ca 110 volt ac og ikke ret stor strøm, derfor "kilder" det
kun's
,ud på chassi / rammen da den jo sidder monteret på stål rammen.

Problemet løses ganske enkelt med en jord forbindelse på stålrammen
så kan den ikke lægge de 110 volt ud på chassien.

Jeg har selv en akvastabil 720L med orginal amatur og den gav også stød når
man tog fat i rammen, det gør den ikke merer for nu har den fået
jordforbindelse
lavet af en elektrikker.
Det giver også den fordel at går der nu overspænding eller ligende i det vil
HPFI afbryderen slå fra.

--

Med Venlig Hilsen

Frank Bojsen Nielsen
"Wheelie" <Wheelie.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:s97g9.71858$ww6.5037876@news010.worldonline.dk...
> Den anden dag da jeg ville rense mit 250 akv. stak jeg hånden ned i
> vandet - eller rettere jeg nåede kun lige at røre overfladen, før jeg
> fik så mange volt igennem fingerne at det gav en mindre *smæld* - lyd,
> efterfulgt af mit hyl en snurrende fornemmelse i mine arme. Nu er det så
> jeg gerne vil vide hvad der er årsag til at mit vand, akv. rammen og
> armaturet er strømførende. Jeg vil lige skitserer hvordan akv. er
> opbygget :
>
> Det er et "åbent akv. dvs. uden dækglas, og uden armatur. Lyset består i
> en 120 cm lang stål kasse der hviler på akv. to enderuder. Der er
> tilsluttet et udvendigt Eheim 2217 filter, en luftpumpe og to
> varmelegmer. Disse 5 ledninger er tilsluttet en stikdåse der ligger
> mellem akv. bagrude og vægen bagved, og denne stikdåse flugter ca. med
> akv. bund.
>
> Jeg har ikke forstand på strøm, men såvidt jeg kan se kan der være tre
> forklaringer:
> 1. Et af varmelegmenerne er defekte
> 2. Vandsprøjt fra luftstenen der gør lysstofrøret fugtigt og
> strømledende
> 3. Når jeg fodre fiskene sprøjter de tit vand til både højre og venstre
> - kan dette ramme stikdåsen bag akv. og være skyld til strøm bristet.
> 4. evt. andre bud?
>
> Jeg håber en eller anden kan hjælpe, for som det ser ud lige pt. så har
> jeg IKKE lyst til at komme i nærheden end sige røre ved mit akv.
>
> PS. Mine malawier ser ikke ud til at lide nogen overlast.
>
> Mvh Wheelie
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Wheelie

Dato : 15-09-02 10:02

Jeg har lige taget luftpumpen væk, og TRODS det at jeg har en ventil siddende på slangen, så var pumpen squ fuld af vand. Jeg tror muligvis problemet er løst (men det finder jeg først ud af når jeg har skaffet mig en pol-søger). Min pumpe er rimelig ny, og jeg kan ikke forstå hvorfor den tager vand ind. Anyways tak for hjælpen.

Mvh Wheelie

Kommentar
Fra : Wheelie

Dato : 15-09-02 10:02

Jeg har lige taget luftpumpen væk, og TRODS det at jeg har en ventil siddende på slangen, så var pumpen squ fuld af vand. Jeg tror muligvis problemet er løst (men det finder jeg først ud af når jeg har skaffet mig en pol-søger). Min pumpe er rimelig ny, og jeg kan ikke forstå hvorfor den tager vand ind. Anyways tak for hjælpen.

Mvh Wheelie

Kommentar
Fra : Wheelie

Dato : 16-09-02 17:27

ØV! Nu har jeg målt efter med en pol søger (der er 12,36 vol. i vandet). Eneste tidspunkt der ikke er strøm i vandet på er, når min spandpumpe - EHEIM- vel at mærke, ikke er tilsluttet. Nogen der har et godt forslag til hvad der er galm med den, og hvordan den kan fikses?
På forhånd tak
Wheelie

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 16-09-02 19:42

Det var surt
Hvis du kan finde utætheden, kan du jo prøve at lukke den med araldit (2 komponent lim). Tag den op og tøm den for vand. Prøv så at se om du ikke kan finde utætheden (kommer vand ud forkerte steder).
Ellers kan du , hvis du har flair for det

------------ Fjerne enhver tilslutning til strøm først meget vigtig !!!!!!!

for derfor at skille den ad for at finde de rustne/våde steder.

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 16-09-02 23:07

Hej Wheelie,

øh... jeg har ikke lige en dyt forstand på det der med arkvariet... men jeg ville bare lige sige, at hvis du også gerne vil ha' at nyhedsbrugerne ska' kunne læse dine kommentare ska' du trykke på "skriv til nyhedsbruger" ved siden af "kommentar fra nyhedsbruger" idet de ikke er en del af kandu... dit indlæg ligger både herinde på kandu samt ude på nyhedsgruppen "dk.fritid.dyr.akvarium", deres indlæg bliver flettet ind herinde på kandu men ikke omvendt, medmindre man bruger "skriv til nyhedsbruger" for at få det sendt derud...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Wheelie

Dato : 17-09-02 07:58

"Leo Vaeversted" skrev d. 13-09-02 18:59 dette indlæg :
> Hejsa
>
> Til Wheelie
> Der er formentlig en eller anden form for overgang, i nogle af dine
> elektriske komponenter, hvis du ikke vil putte fingerne ned i dig akvarium,
> for at undersøge om der er overgang, hvor gang du afmontere en komponent, så
> køb et billig multimeter, og brug det til at måle med, du kan måle fra
> akvariet til en radiator, de har som regl en god jordforbindelse, med mindre
> du har el-varme, så er det ikke sikkert der er jord med rundt i huset, alt
> efter hvilken alder dit bosted har.
>
> Hygsom
> Leo
>
> ØV! Nu har jeg målt efter med en pol søger (der er 12,36 vol. i vandet). Eneste tidspunkt der ikke er strøm i vandet på er, når min spandpumpe - EHEIM- vel at mærke, ikke er tilsluttet. Nogen der har et godt forslag til hvad der er galm med den, og hvordan den kan fikses?
På forhånd tak
Wheelie
>
> ---
> Outgoing mail is certified Virus Free.
> Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
> Version: 6.0.386 / Virus Database: 218 - Release Date: 09-09-02
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-09-02 17:19

"Wheelie" <Wheelie.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse news:pnzh9.1$n25.780@news010.worldonline.dk...
> > ØV! Nu har jeg målt efter med en pol søger (der er 12,36 vol. i
> vandet). Eneste tidspunkt der ikke er strøm i vandet på er, når min
> spandpumpe - EHEIM- vel at mærke, ikke er tilsluttet. Nogen der har et
> godt forslag til hvad der er galm med den, og hvordan den kan fikses?
> På forhånd tak
> Wheelie

Wheelie - få nu fat i den elektrikerven, du ved.
-At påstår x volt i vandet svarer til at påstå at et tordenbrag er x m. højt.
Ole

--
Mvh
Ole
langtfra færdig foreslag til oss for akvariegruppen:
http://home.tiscali.dk/muggler/index.html

Godkendelse af svar
Fra : Wheelie

Dato : 17-09-02 23:57

Tak for svaret srhansen.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 18-09-02 09:46

Velbekomme
Fik du løst dit problem ?

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-09-02 06:09

Så tyder det på det er din pumpe den er gal med, prøv evt. at lade den tøre,
måske det kan hjælpe, men du skal være opmærksom på at den skal tøre i lang
tid, før du vil opleve nogen virkning.
Og elles må du igang med at efterse pakninger og andre steder hvor der kan
trænge fugt og vand ind til strømførende ledninger.

Elektrikkeren kan ikke lave din pumpe, men kun finde ud af det samme som du
allerede ved.

Prøv evt. at sætte din pumpe til at køre i en spand vand, og så lige mål en
ekstra gang med din polsøger, så du er sikker på at det nu også er den der
er problemet.

Jeg kender ikke eheim pumperne, så hvor de evt. måtte have en svaghed med at
blive utæt ved jeg ikke.

Hygsom
Leo

---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.389 / Virus Database: 220 - Release Date: 16-09-02

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-09-02 12:10

"Leo Vaeversted" <leo@leo.lir.dk> skrev i en meddelelse news:3d8aac9a$0$7395$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Så tyder det på det er din pumpe den er gal med, prøv evt. at lade den tøre,
> måske det kan hjælpe, men du skal være opmærksom på at den skal tøre i lang
> tid, før du vil opleve nogen virkning.
> Og elles må du igang med at efterse pakninger og andre steder hvor der kan
> trænge fugt og vand ind til strømførende ledninger.
>
> Elektrikkeren kan ikke lave din pumpe, men kun finde ud af det samme som du
> allerede ved.
>
> Prøv evt. at sætte din pumpe til at køre i en spand vand, og så lige mål en
> ekstra gang med din polsøger, så du er sikker på at det nu også er den der
> er problemet.
>
> Jeg kender ikke eheim pumperne, så hvor de evt. måtte have en svaghed med at
> blive utæt ved jeg ikke.
>
> Hygsom
> Leo

Jeg synes dit råd, Leo, er direkte uforsvarligt.
Vel kan en elektriker måske ikke reparere en pumpe. Det er imidlertid heller ikke sagen eller min melding her.Han kan
derimod fortælle, hvis han er velfunderet, hvordan man måler strøm/spændingsFORSKEL/FALD. Og hvad man kan slutte af målingerne, hvor farligt det kan være. Og det sidste er her alfa og omega i denne sag.
Med en polsøger ( derfor hedder den det ) kan man finde ud af hvilken pol er strømførende - og ikke en tøddel mere.
Wheelie mener nok et multimeter, og det er en fin ting, hvis man har forstand på at anvende det. I en elektrolytopløsning som vand kan man måle med et multimeter, men målingen er ofte intetsigende med mindre man indregner den polarisering, fejlstrømsfrekvensen giver i forhold til den strøm multimetret benytter. Og det er ikke så let. Derfor kan men eks. ikke benytte et multimeter til at bestemme ledningsevnen, der blot er den reciprokke ohmske modstand.
Men den måling wheelie fortæller om er ligegyldig. Og den fortæller ham ikke noget af betydning, den vildleder. Det vigtige er spændingsforskellen og den evt. strøm i akvariet/stellet i forhold til værst tænkelige referance, jord.
Der kan sagtens være 12 V i vandet (hvis frekvensen giver den rette polarisering og målingen foretages det rette(=forkerte)sted) mens der er eks. 230 V/ 15 A (sikringen) til jord - og det er fanme livsfarligt - sikringen brænder først når du er død hvis du får hele svineriet igennem dig - et HFI-relæ eller det, det hedder nu -er en bedre sikring mod livsfarlige situationer.
MEN
Selvom det som jeg tidligere har nævnt kan skyldes en ufarlig krybestrøm, mener jeg at wheelie, der selv angiver at være elektronikukyndig, bør søge kvalificeret hjælp i stedet for at forlade sig på en ignorance på emnet som eks. din.

--
Mvh
Ole
langtfra færdig foreslag til oss for akvariegruppen:
http://home.tiscali.dk/muggler/index.html