/ Forside/ Teknologi / Internet / Udbyder (ISP'er) / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 510
Outlook Express bruger ikke angiven lagr~
Fra : dongo
Vist : 547 gange
100 point
Dato : 26-03-05 11:43

Hej!

Har længe brugt Outlook Express til e-mail, men nu vil den sandelig ikke længere benytte den angivne lagringsmappe.

Jeg har to harddiske på maskinen, en programdisk og en fildisk.
Lagringsmappen til Outlook har alle dage ligget på fildisken, D:\.

Fildisken D:\ er blevet skiftet, og i den forbindelse formateret efter alle kunstnes regler - med NTFS som tidligere. Filerne er via en DVD-R backup blevet lagt nøjagtig som på den tidligere disk. Alle filer er intakte.

Nu åbner jeg så Outlook Express og vælger Funktioner/Instillinger/Vedligeholdelse her klikker jeg på lagringsmappe og angiver lagringsmappen til D:\xxx\xxx.

Outlook Express skriver så, som ventet, at ændringen først træder i kraft næste gang programmet startes.

Programmet startes og man kan jo rimeligt nemt checke, ved at sende sig selv en e-mail. ... ingen ændring!

Outlook bruger ganske enkelt default-indstillingerne!?!

Hvor ligger fejlen? Hvordan retter jeg den? En anden e-mail applikation er selvfølgelig en mulighed, men bortset fra det...?

Mvh
_ _ _ _ _ _ _ _ _
Operativsystem: Win XP DK SP2

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-03-05 11:51

win2000/office2000/alle sp
Inde i lagringsplacering kan du jo trykke "skift" og så vælge din mappe.

Kommentar
Fra : dongo

Dato : 26-03-05 13:40

Måske lidt uklart...
Sagen er jo netop at det lige præcis fører til... ingenting.

Jeg vælger Funktioner/Instillinger/Vedligeholdelse her klikker jeg på lagringsmappe og TRYKKER PÅ SKIFT. Nu angeiver jeg lagringsmappen til D:\xxx\xxx og afslutter med "OK".

Outlook Express bruger ganske enkelt default-indstillingerne!?! Hvorfor? Hvordan får man den på bedre tanker?

Mvh

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-03-05 13:46

Når jeg bruger programmet spybot search & destroy får jeg muligheden for at låse IE så der ikke kan ændres noget som helst.
Så denne lE "lås" må være gået i funktion hos dig fra evt. din firewall.

Kommentar
Fra : dongo

Dato : 26-03-05 14:08

Min firewall...?

Det har jeg ikke oplevet før, men forklar gerne nærmere

Faktisk er det aldeles uden betydning hvilken mappe man angiver som lagringsmappe... Outlook Express bruger blot den samme hele tiden

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-03-05 14:27

Det var jo bare et skud i tågen...............

Kommentar
Fra : dongo

Dato : 29-03-05 01:09

Mysteriet er opklaret, omend ikke løst helt efter bogen...

Det var nemlig ikke helt rigtigt, når jeg tidligere skrev at Outlook Express bruger blot den samme lagringsmappe hele tiden. Den bruger faktisk den angivne lagringsmappe, men ikke de (gamle) filer der ligger i mappen.

Når man vil ændre lagringsmappe kommer Outlook Express med en smøre, hvor der står at den har fundet eksisterende filer i mappen. Hvis man ønsker at bruge disse skal man svare "Ja", hvis man svarer "Nej" bliver de overskrevet.

Jeg svarer naturligvis "Ja" og spændingen er stor når Outlook Express genstartes, men det eneste i indbakken er stadig Outlook Express' velkomstmail til sig selv!!?

Når man kigger i lagringsmappen, finder man en fil der hedder 00000004.dbx. Denne er jo ret atypisk, og viser sig at være indbakken!! Indbakke.dbx (den gamle fil) ligger fortsat i mappen - ubrugt af Outlook Express.

På trods af alt hvad der, i forbindelse af ændring af lagringsmappen, advares om i diverse pop up vinduer, bruger Outlook Express altså ikke de eksisterende filer, og den begynder heller ikke forfra i den angivne lagringsmappe - den laver simpelthen en ny filstruktur.

Jeg skulle bare omdøbe 00000004.dbx. til nonsens.dbx og dernæst omdøbe indbakke.dbx til 00000004.dbx - og voila!

Ved genstart af Outlook Express kunne jeg nu se min gamle indbakke igen , selvom den jo ikke burde hedde 00000004.dbx .

I præcis dette tilfælde ville det have klædt Windowws med et spørgmål om, hvorvidt man ønskede at sende fejlrapport til overkommandoen i Redmond, men det spørgsmål udeblev naturligvis...

Nogen der ved, hvorfor min indbakke skal hedde 00000004.dbx for at virke?

Mvh