/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hjælp hvor kom Christen Thomasen Biering~
Fra : vestergaard
Vist : 2125 gange
220 point
Dato : 26-03-05 10:12

Jeg har en degn i mine aner, Christen Thomasen Biering og det eneste jeg har på ham er efter han blev gift og bliver degn i Nors sogn Hillerslev herred, hvor kan den mand komme fra. (alt hvad jeg har om ham står neden under).
h Dorte Vestergaard Jacobsen.

---------------------------------------------------------------------
Mand: Christen Thomæsøn Biering #807
------------------------------------------------------------------------------
Født:ca. 1734 i ?.
Død: EFT 1801 i Ved et kort spil i Anders Tanges hus i Nors.
Begravet: på Nors kirkegård.
Stilling: 1759-1795 Sogne degn i Nors.
Far:
Mor:
Skrevet af efter årbogen fra Thy 1909.
Christen Thomæsøn Bierring.Sognedegn i Nors-Tved
I en skrivelse betegnes han som Velædle vellærde Hr
Sognedegn,
Hvorfor man må antage ,at han har været student.
Hans hustrus navn kendes ikke:hun betegnes kun som Madam Bierring.De havde
flere børn.
1761 fødte en datter Anne Kirstine Hvistendal, 1763 fik de en datter Marie
Jacobi, som måske døde ugift i Nors i 1807: 1765 en søn Niels som blev
begravet den 27 juni 9 dage gammel: 1769 en søn Jacob Christian og i 1771 en
søn Laurits.Degnen Bierring skrev en smuk og tydelig håndskrift, og hans navn
findes på flere indberetninger til Biskoppen, men derimod har jeg ikke fundet
nogen indberetning om selve degnen, han skulle være død pludseligt da han sad
ved kortspil i And
ers Tanges hus i Nors.Hustruen Madame Bierring, døde i Nors 1799 og blev
begravet den 11 oktober 71 år gammel, En datter Sidsel Marie hvis fødsel jeg
ikke har fundet i kirkebogen, blev gift i 1795 med degnen Hvass i Nors, det
kan også være hende der er død i 1807
.
Sidsels mand overtog Degne stillingen fra Christen
Bierring.

Folketælling 1787 Nors Hillerslev herred Thisted
amt.
Christen Biering 53, gift,1 ægteskab,degn,
husbonde.
Maren Nielsdatter 59, gift,1 ægteskab, madmoder.
Marie Biering 25, ugift, deres datter.
Karen Nielsdatter 26, ugift,tjenestepige.

Folketælling 1801 Nors Hillerslev herred Thisted
amt.
Erich Christen Hvass 37, gift, husbonde,
sognedegn.
Zidsel Marie Biering 42, gift, hans hustru.
Christen Biering 67, enkemand, hendes fader, førhen
degn.
Anders Hvass 3, ugift, deres søn.
Peder Christensen 36, ugift, tjenestekarl.
Anders Knudsøn 23, ugift, tjenestekarl.
Mette Thomasdatter 19, ugift, tjenestepige.
------------------------------------------------------------------------------
Hustru: Maren Nielsdatter. #808
Gift: FØR 1757 i ?
------------------------------------------------------------------------------
Født: CA. 1728 Kan ikke finde hende.
Døbt: ? i
Død: 1799 i Nors sogn.
Begravet: 11.10.1799 på Nors kirkegård.
Far:
Mor:
Ved hendes begravelse stod der Mad: Biering, begravet 71
år.
------------------------------------------------------------------------------
K Barn 1: Sidsel Christensdatter Biering #832
Født: 1757 i Nors Hillerslev herred Thisted amt.
Barnedøbt: 1757 i Nors kirke.
Død: EFT 1801 i Nors Hillerslev herred Thisted amt.
Begravet: på Nors kirkegård.
Ægtefælle Erich Christensen Hvass #833 d. 20.02.1807
Gift: 08.12.1795 i Nors kirke.
Skifte efter Erich Hvass.Degnens efterladenskaber blev vuderet til 351 Rdl 1
Mk 13 Sk, men han havde tillige en del gæld.Der er noget usikkert over
angivelsen af hans alder, thi i en indberetning fra året 1800 nævnes Degnen
Erich Hvass 30 eller 36 år gl ej
seminarist men læser, skriver og regner godt.
------------------------------------------------------------------------------
M Barn 2: Jens Lodbjerg Biering. #3208
Født: 1758 i Nors sogn.
Døbt: 2 p Epiph 1758 i Nors kirke.
Sr. Christen Bierings og Maren Nielsdatters barn kaldet Jens Lodbjerg efter
Doctor Lodberg i Ålborg. Holdet til dåben af jomfru Margrethe Elisabeth
Hillebrandt er opkaldet efter en doktorinde og døbt af Hr. Jensen som også med
tiden er blevet hendes liv-medicus. Fadder: Christen Nors Vestergaard,
Christen Ørgaard, Christen Hinding, Christen Thøgersen.
------------------------------------------------------------------------------
K Barn 3: Anna Kirstine Hvistendal Biering #806
Født: 1761 i Nors sogn Hillerslev herred Thisted amt.
Døbt: 16.08.1761 i Nors kirke.
Ægtefælle Peder Christian Pedersen Vestergaard #369 f. 1764 d. 23.10.1839
Gift: 01.02.1785 i Nors kirke.
Fadder ved dåben.Spr.Jensens kiæreste af Thyestad bar barnet,Præstens datter
Else Pedersdatter Curtz,Seigr:Peder Hammer Nors kirke,Seigr:Vinther sognedegn
i Hillerslev,Seigr:Niels Pedersen Vinther af Thyestad.

Anna er ikke død i Thisted købstad, heller ikke i Tilsted hvor hendes mand går
på aftægt, hun kan være død i sit føde sogn da der står en Peder Vestergaards
kone død 47 år, men jeg kan ikke skrive den ind da der er flere med det navn i
Nors sogn.
------------------------------------------------------------------------------
K Barn 4: Maria Jacobi Christensdatter Biering #814
Født: 1763 i Nors Hillerslev herred Thisted amt.
Døbt: 06.01.1763 i Nors kirke
Død: 1807 i 45 år gammel i Nors sogn.
Begravet: 01.12.1807 på Nors kirkegård
Fadder ved dåben.Monsr: Peder Hammers hustru bar barnet,Præstens datter
Hedevig Bagger,Spr:Mathias Jensen af Thyestad,Seigr: Peder Gandrup,Peder
Saxild fuldmægtig på Thisted Amtsstue.
------------------------------------------------------------------------------
M Barn 5: Niels Christensen Biering #815
Født: 1765 i Nors sogn Hillerslev herred Thisted amt.
Døbt: 24.06.1765 i Nors kirke
Død: 1765 i Nors sogn.
Begravet: 27.06.1765 i Nors kirkegård.
Fadder ved dåben.Christen Vestergaards hustru bar barnet,Erich Ørgaards
hustru,Christen Schaarup,Niels Frost,Poul Vilsbøl.
------------------------------------------------------------------------------
M Barn 6: Jacob Christian Christensen Biering #816
Født: 1769 i Nors Hillerslev herred Thisted amt.
Døbt: 22.10.1769 i Nors kirke.
Død: 23.10.1824 i i Nors som almisselem.
Begravet: 1824 på Nors kirkegård
Stilling: uddannet urmager i 1817 og skomager i 1819 arbejdet i Nors sogn.
Ægtefælle Maren Poulsdatter #818 f. 1782
Gift: 30.03.1817 i Nors kirke.
Fadder ved dåben.Mad:Klein af Nors bar barnet,Præstensdatter Hedvig Bagger
Curtz,Sp:Oluf Brorson af Hillerslev,
Seigr:Jens Rasmussen af Thyestad,Seigr:Jensnius fuldmægtig på Thisted
amtsstue.
------------------------------------------------------------------------------
M Barn 7: Laurids Christensen Biering #817
Født: 1771 i Nors Hillerslev herred Thisted amt.
Døbt: 15.12.1771 i Nors kirke.
Fadder ved dåben.Seigr:Gudiksens hustru af Skielsgaard bar
barnet,Seigr:Friderich Nielsens hustru af L....gaard,Christen
Vestergaard,Peder Vestergaard,Jens Tonsgaard.
------------------------------------------------------------------------------

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-03-05 11:11

Biering? eller Bierring??

Biering er en kendt præsteslægt, se eksempelvis hos Fonsbøl; måske er din degne familie beslægtet med hende:
"
Ingeborg Bierings slægt er lidt af en præsteslægt, som i lighed med Alfreds slægt har mange rødder på Fyn. Men der er også ...
www.fonsboel.dk/Bieringslgten.html
"
Når det regner på præsten...
Også udbredt i Norge, vi er jo langt nordpå i Jylland; måske indvandret nordfra?

Bierring minder mere om oprindelse fra et Stednavn, eksempelvis Bjerringbro...
En beskeden start, hilsen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-03-05 11:26

Du kender vel Hald' s beskrivelse fra Thisted?
"
Hvem Forfatteren af ovenanførte Indskrift er, foreligger der ikke noget om. Man gætter måske ikke helt galt ved at antage, at den er af Christen Thomesen Bierring, der var Degn i Nors fra 1759-95. At han, der var en ”vellærd” Mand og rimeligvis Student, har stået Provst Curtz ret nær, tør man måske gå ud fra, da han i Året 1761 lod en Datter opkalde efter Præstens 2. Hustru, Anne Kirstine Hvistendahl. Årb. 1912, S. 25. P. L. H. (Historisk Årbog for Thisted amt 1921, side 296-297)
"
Provst Curtz...
nu skal vi have fat i Varla, han ved alt om præster.
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-03-05 13:05

Jeg glemte at anføre stien / linket til ovennævnte, lidt svært at stave til:

http://64.233.183.104/search?q=cache:KS2I7oGu0qcJ:www.thistedmuseum.dk/Historisk%2520%C3%85rbog/%C3%85rgang%25201921/Hald,%2520P.%2520L.%2520%2520Indskrift%2520fra%2520Nors%2520Kirke.pdf+%22Christen+Thomesen+Bierring%22&hl=da&lr=lang_da

Iøvrigt er der ingen Thomes/Thomas blandt de norske Biering fra den tid.
De første Biering i Norge har tysklydende navne og bor i Hansestaden Bergen, så dem kan vi nok se bort fra?

Derfor kan de danske Biering' er/Bierringer jo også godt stamme fra Tyskland; det gør de sikkert??
(og navnet behøver jo ikke at stamme fra Bier? Dorte kan du godt lide øl??)
Nu skal vi snart have Påskebryg, Svend

Kommentar
Fra : malerole

Dato : 26-03-05 15:49

Thomas <BIERING>
Sex: M

--------------------------------------------------------------------------------

Event(s):
Christening: 09 Feb 1763 Place: Sonder Asmindrup, Holbaek, Denmark

--------------------------------------------------------------------------------

Parents:
Father: BIERING

--------------------------------------------------------------------------------

Source Information:
Batch Number: C222971
Source Dates: 1737 - 1766
Film or Fiche Number: 49217
Collection Details: Sonder Asmindrup; Den Danske Folkekirke

--------------------------------------------------------------------------------

Return to search results Prepare selected records for download

--------------------------------------------------------------------------------

Kommentar
Fra : malerole

Dato : 26-03-05 15:52

THOMAS BIERING
Male Family

--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth:
Christening:
Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------
Marriages:
Spouse: MARIE KIRSTINE BERTHELSEN Family
Marriage: 09 MAR 1787 Kirke-Saaby, Kobenhavn, Denmark

--------------------------------------------------------------------------------
Messages:
Extracted marriage record for locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the marriage date.

--------------------------------------------------------------------------------
Source Information:
Batch No.: Dates: Source Call No.: Type: Printout Call No.: Type:

M219941 1771 - 1831 0048312 Film NONE

Kommentar
Fra : vestergaard

Dato : 26-03-05 16:04

jeg har fundet det fra thisted årbøger og han er for ung ham fra holbæk, og nej svend jeg drikker kun vin, men nu bor jeg jo heller ikke lige ved grænsen så man kan få det til billige penge.
h Dorte Vestergaard

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 26-03-05 21:53

Hej Dorte!
Hvis han er fra Tange og hed Bjerring/Bierring, er han fra Høbjerg sogn i Lysgaard herred, Viborg.
Jeg har aner der og er stødt på flere Bierring`er.
KB´er tilgængelige på AO.
På DDD hedder sognet Højbjerg og på AO Høbjerg (mærkeligt, at de ikke kan blive enige?)
Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-03-05 22:42

>>Død: EFT 1801 i Ved et kort spil i Anders Tanges hus i Nors
>Hvis han er fra Tange...

Muligvis er Anders fra Tange? Men hvorfor skulle Christen Thomesen Bierring være det??
Bare fordi han dør under kortspil i Anders Tanges hus…
(En skøn død; må degne i øvrigt spille kort? syndigt i mange Nord/Vest Jyske kredse??).

Men Jeannie har ret i at der er mange Biering på Viborg egnen:
(Også ved Tange, lige syd for Bjerring; i dag er "forstaden" Bjerringbro med bl.a. Grundfos mere kendt).

Her er én af de ældste, måske Christen Thomesen Bierring s farfar:
Svend

Anst herreds tingbog 1675-76:
Ridefoged Peder Bertelsen Hagelsen pva. landstingsskriver Laurids Biering af Viborg stævner hr. Jens Pedersen Velling, sognepræst til Hjarup og Vamdrup sogne, for en sum penge efter hans formands, sal. hr. Peder Jørgensens overleverede obligation til hans kære frænde Laurids Biering, borger i Viborg, på 30 sldlr…

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 27-03-05 00:55

Jeg har nu undersøgt "mine" Biering", samt "præsterne".
Desværre kender jeg ikke meget til degnene og bortset fra at jeg tror at have et enkelt navn refererende til en af fadderne, så absolut intet. Grundlaget er for spinkelt til at jeg tør slutte noget deraf.

Mht provst Curtz, så antager jeg der er tale om Bent Nielsen Curtz, som blev præst i Nors-Tved den 23. marts 1759 efter at have været residerende capellan i Thisted, og sognepræst i Skinnerup siden 1734.
Bent N. Curtz er født 7. sept. 1705 i Thisted. Hans forældre var købmand N. Bentsen og Elisabeth Pedersdatter.

B.N.Curtz blev 1. gang gift med Elisabeth Sophie Pedersdatter Toldorph af Kjølstrup-A., Hun døde 6. juli 1747, (de fik 2 sønner og 2 døtre, men disses navne kender jeg ikke), 2. ægteskab var med Anna Kirstine Jensdatter Hvistendahl af Helligsø, født 17. september 1721. Hun døde i Thisted 19. november 1755, efter at have født 2 døtre.

Bent Curtz døde 21. august 1780 - dvs. 75 år gammel, men intet nævnt om nogen Biering.

mvh
Varla

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-03-05 09:56

Hermed Varla bekræfter du altså at Christen Thomasen Bierings næstældste datter
er opkaldt efter provstens 2. kone:

>> K Barn 3: Anna Kirstine Hvistendal Biering #806
> > Født: 1761 i Nors sogn Hillerslev herred Thisted amt.
> > Døbt: 16.08.1761 i Nors kirke.

>2. ægteskab var med Anna Kirstine Jensdatter Hvistendahl
Fortsat God Påske, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-03-05 10:42

Det undrede mig lidt med det Jeannie skrev om Tange i Lysgaard Herred ikke i Middelsom.
Men hun har naturligvis ret; derimod ligger Bjerring/Bjerringbro i Middelsom Herred.
Gudenåen (opdæmmet) danner en buet grænse i dette område, der ser ud til at være helt ændret
efter Jernbanens og Tange værkets tilblivelse: Stations byer som Bjerringbro og Rødkærsbro
dominerer nu over de gamle sogne byer. Og Høbjerg er omdannet til golfbane...
(hjemme i mit landsogn til Skals fik vi i øvrigt i min barndom billig og bedre veksel strøm fra Tange,
mens byen Skals havde eget, forældet, kulfyret El anlæg med dyrere Jævnstrøm).

Ser vi på hypotesen om at Biering kom fra Tange? (eller Bjerring), dominerer Viborg by
blandt de ældste Biering lokaliteter ifølge FS, (måske efterkommere af skriveren Laurids Biering??):

NIELSEN BIERING, Niels   1684   Denm   Ring   Madum
Fa:   Niels BIERING
Mo:   Anne JORGENSDR
ANDERSEN BIERING HOLMS, Povel   1698   Denm   Vibo   Viborg
Fa:   Anders BIERING HOLMS

ANDERSD BIERING HOLEN, Maren   1700   Denm   Vibo   Viborg
Fa:   Anders BIERING HOLEN
ANDERSEN BIERING HOLER, Niels   1701   Denm   Vibo   Viborg
Fa:   Anders BIERING HOLER

ANDERSEN BIERING HOLEN, Niels   1702   Denm   Vibo   Viborg
Fa:   Anders BIERING HOLEN

JENSEN BIERING, Christen   1711   Denm   Vibo   Viborg
Fa:   Jens BIERING

MOGENSEN BIERING, Christen   1723   Denm   Holb   Bregni
Fa:   Mogens BIERING

Christen Thomesen Bierring er vel født omkring 1730?
Men ingen Thomes/Thomas?? Kom de mon oprindeligt til Madum, indvandret sydfra???
Vist ikke nogen nem Påske opgave, Svend

Kommentar
Fra : vestergaard

Dato : 27-03-05 10:50

desværre er det ikke altid let at slægtforske, mit problem er bare at jeg har et par stykker på denne måde.
h Dorte

Accepteret svar
Fra : senta

Modtaget 220 point
Dato : 08-04-05 09:46

kan det evt være din ???
Senta

IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0
Denmark
Search Results | Download | Pedigree

--------------------------------------------------------------------------------

CHRISTEN BIERING THOMSEN
Male

--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth:
Christening: 22 JAN 1735 Budolfi, Aalborg, Aalborg, Denmark

Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------
Parents:
Father: THOMAS LAURITZEN Family
Mother: MAREN JACOBSDR

--------------------------------------------------------------------------------
Messages:
Extracted birth or christening record for the locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the birth or christening date.

--------------------------------------------------------------------------------
Source Information:
Batch No.: Dates: Source Call No.: Type: Printout Call No.: Type:

C201262 1691 - 1764 0043071 Film NONE

Sheet:

--------------------------------------------------------------------------------

© 1999-2002 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved. English approval: 3/1999
Use of this site constitutes your acceptance of these Conditions of Use (last updated: 3/22/1999).
Privacy Policy (last updated: 11/24/2004). 28 http://www.familysearch.org v.2.5.0

Kommentar
Fra : vestergaard

Dato : 08-04-05 16:09

hej senta.
det kan der være meget store chancer for, jeg har haft en ide om at han kom der fra men jeg ved ikke rigtig om jeg kan bevise det, jeg har lige kigget på ham og jeg har ham ca. født 1734 så bedre kan det jo ikke passe.
jeg kigger på den, men jeg ligger dersværre syg så jeg kan ikke komme på rigsarkivet denne weekend men vis det er den rigtige så har du optjent mine poin igen, du er altså bare så god.
h Dorte Vestergaard.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 08-04-05 16:34

har du prøvet at tjekke on-line folketællinger og kirkebøger for yderlige oplysninger ??
god bedring
senta

Kommentar
Fra : vestergaard

Dato : 09-04-05 11:01

desværre er min pc ikke særlig stærk så bare jeg skal se en side så kan jeg sidde og vendte 5 min. og da jeg betaler pr. time 20 timer om måneden så går jeg ikke ind på kirkebøger online, men senta poingene er dine for hans forældre som du gav mig kan ikke passe bedere han for en datter der hedder jacobine og en søn der hedder jacob og en søn der hedder lauritz og årstallet passer også. så rigtig mange tak for alt jeres hjælp.
h Dorte Vestergaard.

Godkendelse af svar
Fra : vestergaard

Dato : 09-04-05 11:02

Tak for svaret senta.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 09-04-05 12:24

held og lykke , kan jeg hjælpe dig videre gør jeg det gerne .
senta