/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
glas til drivhus
Fra : kammanoerup
Vist : 1050 gange
50 point
Dato : 25-03-05 19:18

efter stormen mangler jeg 2 stk glas i mit drivhus- jeg har glas liggende der evt. kan bruges, - men det skal skæres til- mon nogen kan fortælle mig, hvordan jeg skal bære mig ad, jeg aner intet om fremgangsmåden!! venlig hilsen kamma nørup

Accepteret svar
Fra : stig54

Modtaget 60 point
Dato : 25-03-05 19:29

Det er nemt når man kan, ellers kræver det noget øvelse
Du skal bruge en glasskærer og evt. petroleum (eller spyt/vand).
Du lægger et lige stykke du kan skære efter på glaspladen, husk at trække den halve eller kvarte centimeter fra, som glasskæreren fylder fra kant til skære hjul. Du væder skærestedet.
Herefter holder du dit skærestykke meget fast med den ene hånd og skærer fra kant til kant glasset i et snit . nu er det ridset, du lægger det over en lige kant og knækker det lige så fint med et raskt tag nedad. Har du ikke prøvet det før så øv dig på mindre stykker glas. Ellers koster 2 nye glas hvis det er standard mål f.eks. 61 x 61 cm. under 100,- i dit lokale byggemarked.

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 25-03-05 20:41

Ganske som stig54 skriver. Du kan evt. forsigtigt banke på undersiden af den ridse du har lavet med glasskæreren. Det er ganske fornøjeligt at se glasset revne der hvor man havde tænkt sig, men husk lige at holde fast i den del af glasset der ikke ligger inde over dit underlag. Hakkerne i siden af glasskæreren bruges til forsigtigt at brække med, hvis man nu f.eks kun skal have 4-6 mm skåret af.
Og husk så også lige på, at glas skærer som bare f.... , hvis du stryger det på langs af snittet (og ind i méllem også på tværs), så vær lidt forsigtig selv om du bruger arbejdshandsker.

Mvh.
Finn

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 26-03-05 00:34

Min Glarmester i Thisted skal kun give 25 kr. pr stk 61X61, også med tilskæring.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 26-03-05 07:55

Jeg har stor respekt for A.C. Rosmon især i spørgsmål om farver, men det er jo påske :)

1. Hvorfor skal din glarmester give 25 kr for sine glas?
2. 2 x 25 kr = 50 kr. 50 < 100

God Påske

Godkendelse af svar
Fra : kammanoerup

Dato : 29-03-05 09:34

Tak for svaret stig54.

Kommentar
Fra : joholst

Dato : 02-11-06 14:24

Hjælp jeg har fået et brugt drivhus af typen DRIVHUS HALLS 5,0 M2 M86, men det er skilt ad i mange dele, så det er svært at se hvad der er op og ned. Er der nogen iblandt som måske skulle ligge inde med en samle vejledning som jeg kunne købe et kopi af.
MVH
Jørgen Holst
OBS.
Et link til en placering hvor en sådanne vejledning findes