/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Jordslået plet på trægulv
Fra : hvaderikkeibrug
Vist : 7434 gange
200 point
Dato : 25-03-05 18:11

Jeg har fået en stor, firkantet jordslået plet på mit lyse trægulv. Havde lagt et plastikcharteque under en - tæt - urtepotteskjuler med en stor stuebirk. Men forleden, da jeg skulle vaske gulvet, var pletten der. Jeg tror ikke, det er potten, der er utæt. nærmere at jeg lagde chartequet på plads, inden gulvet har helt tørt ved sidste vask. Gulvet bliver ikke vasket så tit dér, blot støvsuget, da det ikke er et sted, man går.
Jeg har prøvet med brintoverilte og salmiak, samt at slibe det med alm. sandpapir.
Er der nogen, der har et tip om, hvad jeg kan gøre - for nu skal stuebirken jo snart ud på terrassen igen, og så "glor" pletten meget.
Petra

Kommentar
Fra : The_Evil_Bong

Dato : 25-03-05 18:25

Hej..

Jeg ved du kan købe sæt mod jordslåede pletter i Matas.. Mener de koster ca 50 kr...

M.v.h. Simon

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 25-03-05 18:31

Har du noget Rodalon, det var et forsøg værd.

Accepteret svar
Fra : A.C.Rosmon

Modtaget 210 point
Dato : 25-03-05 18:32

Tag og hæld noget Atamon på pletten, for at slå bakterier og svampe ihjel. tag så og giv hele gulvet en gang oxalsyre; og især pletten. det vil blege træet. Jeg kunne godt finde på at tage et surmælksprodukt (kærnemælk, ymer, yogurth eller lignende) og smøre det på, hvis den første behandling ikke var nok, og så lade det stå tildækket nogle timer inden almindelig gulvvask tilsidst. Oxalsyre kan købes hos Matas. Behandlingen plejer at stå på dåsen.

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 26-03-05 18:47

Kære A.C. Rosmon,
Tusind tak. Jeg hældte Atamon på i aftes, og i formiddags var jeg så i Matas efter Oxalsyre. Og nu er pletten VÆK. Gulvet er godt nok lidt lysere på stedet og nærmeste omegn, men det fortager sig vel efterhånden. Kunne godt ligne en "solplet". (købte også kærnemælk, men det fik jeg slet ikke brug for).
Resten af påsken er reddet!!!!!
Knus
Petra

Godkendelse af svar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 26-03-05 18:48

Tak for svaret A.C.Rosmon.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 26-03-05 20:22

Det er dejligt at høre det virkede, og en dag når du har god tid, giver du hele gulvet en tur med oxalsyren, så har du et "helt nyt" gulv.

God Påske