/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
OEM versioner og opgradering?
Fra : tbayj
Vist : 382 gange
200 point
Dato : 25-03-05 09:41

Jeg har hørt at man kan købe windows billigt når man er studerende. Er det det som kaldes OEM versioner?
og hvad er oem versioner og hvordan opgradere man fra feks NT eller milineum. Når man opgradere til feks XP prof, er det så en fuld version man får? Ja, det er mange spørgsmål, men vi gerne lige have det afklaret hvad de forskellige ord betyder.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-03-05 10:06

ja du kan købe for eks. XP billigt som studernde ( så ca kr.800 et eller andet sted )
Det er godt nok en opgraderings version men kan køres ind som "clean" - forudsat du har en legal version af en anden liggende som maskinen lige skal bruge til at verificere at du har - ( den skal ikke bruges til andet ) og som du opgraderer fra.Derpå skal den nye xp bare ind igen og så er det i orden.

OEM versioner er blot for eks XP der kommer med en ny maskine og dermed er tilknyttet for eks. amitech eller andet fabrikat.

dit sidste spørgsmål er faktisk indeholdt i mit første svar

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-03-05 10:09
Accepteret svar
Fra : stilke

Modtaget 210 point
Dato : 25-03-05 10:24

Hej

OEM hedder det, når man køber det "billigt". Dvs. Microsoft giver forhandleren lidt penge, for at sælge noget andet hardware ved siden af. I "gamle dage", betød det et decideret lagringsmedie (harddisk, CD-rom drev, floppy-drev etc.), men siden der kom en mus med indbygget USB-drev, så er grænsen blevet til blot "alm." hardware.

Det koster lidt mindre, end at købe en såkaldt "stand alone" udg. Hvor man bare køber en CD og en "Tillykke med købet"-brochure i flotte farver.

Når du vil opgradere fra et eksisterende styresystem, skal du have fingrene i de såkaldte opgrades. For lige at tage tingene på forskud, så skal man have en LOVLIG udgave af det eksisterende styresystem. Dvs. man kan ikke sidde med sin gamle brændte Win98-udgave, og score sig en billig XP CD. Så langt har Microsoft alligevel tænkt.

Uanset hvad du køber, så er det en fuld version, om end den samme. I nogle er der endda implementeret de såkaldte 'Service Pack 1' og '2'. Så man får hele tiden en udgave med de nyeste opdateringer. Forskellen på en "stand alone", "OEM" og "upgrade" er faktisk kun de retningslinjer - fra Microsoft - der er tilknyttet produktet. Det er, banalt set, den samme CD.

For at svare på dit indledende spørgsmål, så kan du på f.eks. www.EDBpriser.dk klikke dig ind, og vælge de såkaldte "Studie Licenser". De(t) dækker over både Windows og Office, plus "nogle andre".

Eneste krav er, at du kun må benytte licensen (programmet) mens du studerer. Afbryder du dit studie, er du venligst bedt om ikke at benytte den.

Opsummering: Der findes flere forskellige udgaver af Microsofts produkter. De er overordnet set 4:
OEM
StudieLicens
Opgradering
Multilicens

Den sidste er nok kun relevant for institutioner, der vælger at købe EN dyr licens, som de så kan benytte på x-antal maskiner.

Men for lige at hjælpe dig videre, kan du evt. k(l)igge på flg. link:http://www.edbpriser.dk/Listproducts.asp?ID=179&Parent=&Producent=360&Rating=0&Max=&Soegeord=Windows&Equal190=&Equal215=&Submit.x=0&Submit.y=0

Opgraderinger: http://www.edbpriser.dk/Listproducts.asp?Sort=&Gallery=&ID=192&Parent=179&Lastdays=&Soegeord=windows&Producent=360&Line=&Model=&Accessory=&AccessoryTo=&Review=&Max=&Page=2&Rating=0&Type=&Value=&Bundle=&Equal189=&Direction191=2&Sorted191=&Equal215= (Windows XP, se nederst)

Godkendelse af svar
Fra : tbayj

Dato : 25-03-05 10:38

Tak for svaret stilke og til alle jer andre. Men det var en rigtig god og informativ beskrivelse. Lige en hurtig: Du skriver at hvis man afbryder sit studie skal man ikke bruge programmet mere. Men det kan de vel ikke tjekke.

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 25-03-05 10:46

*hum hum* Det vil jeg så lade være op til din egen personlige moral, hvordan du vil gribe det an

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 25-03-05 10:55

Tror at du vil kunne finde en masse god information på flg. link: http://www.microsoft.com/danmark/products/windows/windowsxp/howtobuy/default.asp

Der står også lidt om det her: http://www.shg.dk/produkter/list2.asp?katid=738#790

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 25-03-05 10:55

Sorry. Forkert link lige før. Det var dette: http://www.shg.dk/produkter/infobox.asp?varenr=910203&lokation=