/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
løbetid
Fra : snusi
Vist : 791 gange
100 point
Dato : 24-03-05 21:19

Hej

Sherry har haft sin anden løbetid (hun er 14 mdr) og nu her ca. 45 dage efter første løbetidsdag, har hun fået en lille bule på maven, ca som en knyttet hånd. Er der nogle hunde som får "mave" når de er falsk drægtige? Vi kan ikke mærke noget på hende, hun er som hun plejer at være.

snusi

Accepteret svar
Fra : Jernladyen

Modtaget 100 point
Dato : 24-03-05 23:07

Ja, hunden kan godt få mave af at være falsk drægtig. Læs: http://www.netdyredoktor.dk/Hund/Hund_Sygdomsleksikon/hund_syg_falsk_draegtighed.html

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-03-05 23:41

Nu fortæller du ikke hvor bulen er om det er under maven, på siden af maven.
Men en hund der er falsk drægtig, plejer ikke at opføre sig som den plejer.

Men en bule på størrelse med en knyttet hånd, kan også skyldes andre ting, og bør altid undersøges ved en dyrlæge.
Det kan f.eks. være brok, en svulst/knude eller andet.

Eller også har den alligevel i et ubevogtet øjeblik haft et lille stævnemøde med en hanhund ?

Eller måske ved I helt bestemt at det kan udelukkes.

mvh dova

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 24-03-05 23:47

Hvor stor er hunden??
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 25-03-05 00:43

Drægtighed viser sig ikke som en bule på maven. Få hende checket for brok.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 25-03-05 10:58

Ved falsk dræktighed kommer der ikke en bule på størrelse med en knyttet hånd, hvis mælkekirtlerne ikke er hævet og andre hunde er interesseret i den, og din hund er meget snerpet og afvisende over for dem, vil jeg mene at du skal opsøge din dyrlæge hurtigst muligt. Det kan være flere ting (indkapslet livmorbetændelse, vandsvulstm.m.), så det vil være gætværk at prøve at stille en diagnose, hvilket ikke kan bruges til noget. Så jeg kan kun råde dig til at gå til dyrlæge snarest mulig.
Mvh.
Kim

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-03-05 12:38

Hej, snusi.

Det lyder voldsomt med en bule på størrelse med en knyttet hånd. Er Sherry ikke en lille terrier-blanding?

--Hvis hun er 14 mdr, så er der vel ikke så længe til at hun skal have sin vaccination. Måske skulle du tage helbredschekket nu, og hvis alt er i orden, så kunne du få hende vaccineret med det samme?

Hvis hun er gravid, så skulle der være ca. en måned til fødslen, så det er også lidt tidligt at have en så stor mave. Og det samme ville vel nok gælde for falsk graviditet.

Jeg synes absolut, du skal ringe og snakke med dyrlægen.

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 25-03-05 19:01

Hej

Jo, Sherry er en lille terrieblanding. Knyttet hånd er jo egentlig et vidt begreb , jeg gik ud fra min egen hånds størrelse.
Jeg har jo en cairnpige også, som altid har været falsk drægtig efter løbetid, og som vi aldrig har bemærket nogen bule hos.
Sherry har med sikkerhed ikke været i kontakt med en hanhund.
Jeg har talt med dyrlægen, som siger at hvis "bulen" ikke går væk i løbet af et par dage, skal vi have kigget nærmere på hende.
Han siger også at han har før oplevet at en hund som er falsk drægtig har en lille mave på.

snusi

Godkendelse af svar
Fra : snusi

Dato : 25-03-05 19:02

Tak for svaret Jernladyen.

Ja det er nemlig rigtig

God påske til jer alle

snusi

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 25-03-05 19:25

Hej Snusi.
Nu håber jeg det er rigtigt og at hunden ikke fejler noget andet. Da jeg svarede, troede jeg, det var en lille hund. Du må hellere tage den til dyrlægen for en sikkerheds skyld. Men hvis du ikke vil have hvalpe på den, er det nok bedre for både dig og hunden at få den steriliseret. Ellers bliver den jo ved, hvis det er falsk graviditet. Vores første hund blev det også, så hun blev også steriliseret. Men det var nu også fordi hun havde svær hofteledsdysplasi og ikke ville kune tåle at blive gravid.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-03-05 19:53

Hej snusi.

Godt, du har snakket med dyrlægen. Hvis der er noget galt, så vil bulen nok vokse. Og når den er kommet ret hurtigt, så vil den nok også fortsat vokse hurtigt.. Så du ved nok snart, om det er en bule, der forsvinder af sig selv igen... Hun har vel ikke forædt sig?

Ved du hvad, jeg sætter lige flueben forneden, hvis du gider at fortælle, hvordan det går?
God bedring med pigen.

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 25-03-05 20:35

Hej Jette

Det er en lille hund, den er mindre en en cairnterrier, hvis du kender den race.

Ja, hvis bulen ikke er væk i morgen, smutter vi lige til dyrlæge, men som sagt mente dyrlægen også at det kunne være begyndende falsk drægtighed.
Jeg tænkte faktisk også først på om hun havde spist for meget, men da jeg jo selv fodrer hende, og altid har hende i snor på gåture, kan det ikke være det
Lige nu løber hun rundt og leger med en bold, så humøret fejler ikke noget.

snusi

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 25-03-05 21:02

Det var dog utroligt. Hvis din dyrlæge kan finde på at sige at en falsk drægtihed giver mave på en hund vil jeg foreslå dig at finde en anden dyrlæge. Drægtighed hos hunde sidder ikke som en mave foran på hunden den vokser kun i bredden. Først den sidste uge før fødslen synker det ned og bliver til det vi mennesker forstår ved en gravid mave. Sommetider rystes man over den uvidenhed og mangel på evne til at modtage information som kan herske på kandu.

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 28-03-05 10:29

Hej igen

Vi har været hos dyrlægen i lørdags, og han sagde at det ser ud til at hun er falsk drægtig. Og buen som er let opsvulmet, er et tegn på falsk drægtighed.
Mælkekirtlerne er også let forstørret, så desværre har jeg endnu en hund der bliver falsk drægtig
Hos Sherry fejler humøret dog ikke noget (endnu i hvert fald)
Snapsi bliver irriteret og vil helst ligge i sin kurv med sine "hvalpe" (bolde, bamser osv)

snusi

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-03-05 13:24

Fint, fint, at dyrlægen havde ret. Men det er jo tidligt i forhold til løbetiden, så selv om humøret ikke fejler noget nu, så kan det jo godt ske, at Sherry begynder at samle hvalpe i kurven om en lille måneds tid, når det er ved at være tid for hendes "nedkomst". "Hvalpe" hører vel til efter "fødslen".

Hvis det bliver meget slemt, så er det nok værd at overveje sterilisation.....

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 28-03-05 14:57

Ja, nu må vi se hvor mange "hvalpe" Sherry får

Hà en go sidste påskedag.

I morgen kalder arbejdet jo igen, synes ellers påsken er gået meget hurtig, og nu hvor vejret er blevet dejligt, kunne jeg da godt tænke mig et par fridage mere.

snusi

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-03-05 15:12

Jooooooh... Vi er osse nogen, der bare glæder os til det bliver hverdag igen... Og som kan gå og nyde vejret HVER dag...

God arbejdslyst...