/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
huller i rododendroblade
Fra : nestorine
Vist : 777 gange
50 point
Dato : 24-03-05 20:27

Hjælp!
Der er bidt huller i mine rododndroblade, er det snegle eller hvad og hvad kan jeg gøre?
Nestorine

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 60 point
Dato : 24-03-05 20:40

Hvis det er i huller i kanten af bladene der er bidt, næsten som med en billet-tang, er det Øresnudebiller, der næsten altid findes ved Rhododendron.
Skaden på bladene betyder ikke noget som sådan, men billelarverne kan ødelægge rodnettet på planten så den går ud.

De kan være svære at udrydde. larverne fordi de er i jorden, og kan bedst bekæmpes med at man vander med en opløsning med Malathion.
De voksne biller er mest fremme om natten, og kan fanges ved at anbringe omvendte urtepotter med træuld i.

Fra bogen Havens sygdomme og skadedyr.

mvh dova

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 24-03-05 21:05

Rhodedendron og Azalea sygdomme
... MILJØ MM: Planter der FØLSOMME ARTER/HYBRIDER: RESISTENTE ARTER/HYBRIDER: BEKÆMPELSE Malation, Plantevask?. Apisporum bekæmpes med 0.1% Euparen. FOREBYGGELSE: Svampe mm Skadedyr Mangelsygd Miljø ...

www.rhododendron.dk/sygdomme.htm Cachelagret side

Prøv at kig!

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 24-03-05 23:03

Hvilken type rhododendron er det?? Hvor sidder hullerne og er bladene misfarvede??
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 24-03-05 23:52

Har du ellers snegle i haven ?? og er det snegle kan du jo se deres slimspor
Mvh Sune

Godkendelse af svar
Fra : nestorine

Dato : 25-03-05 11:24

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : nestorine

Dato : 25-03-05 21:07

Tak for svar alle sammen, nu vil jeg forsøge med de råd I har givet!
Nestorine