/ Forside/ Interesser / Fritid / Film / Spørgsmål
10  granner01 2400
Blanding af motorsavsbenzin. Hvordan?
Fra : Perege
Vist : 13564 gange
50 point
Dato : 24-03-05 15:09

Hej alle.

Hvordan blander man selv benzin til sin motorsav?
Jeg tænker på, hvis jeg køber 5 L. 95 blyfri skal der jo olie i. Men hvordan er blandings-forholdet og hvilken slags olie skal jeg bruge?

EgE

Accepteret svar
Fra : Keldd

Modtaget 60 point
Dato : 24-03-05 15:18

Det hedder totaktsolie det du skal bruge.

Køb 1 liter på tankstationen, blandingsforhold stå uden på flasken.

Du bør vide hvad forholdet er, til netop din sav.

Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-03-05 15:19

Blandingsforholdet er mellem 2 og 4%
Totakts- eller firetaktsolie, kommer an på hvilken motor.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 24-03-05 15:37

Nejj teil, firtaksolie i benzinen, den går altså ikke.
Alle de motorsave jeg kender er 2 taktere, og skal have 2-taktolie, normalt 2%, som blandes i en beholder ved siden af, eller tanken rystes rigtig godt med olien i.
Det er mest nøjagtig i en afmålt beholder, og olien suges op med en plastsprøjte som fåes ved matas/apoteket (Øresprøjte)
Olie og benzin kan fåes som miljø olie/benzin, som ikke er så sundhedsskadelig at indånde, men de er også meget dyrere.
Du kan bruge scooter/knallert olie, men også få olier specielt til kædesave, men brug aldrig outboord olier, da de er beregnet til koldere motorer.
De fuldsyntetiske olier er bedst og dyrest, de halvsyntetiske er næstbedst, og hvis der ikke står noget er det alm. olier som jo efterhånden er rigtig gode. Men der skal altid stå 2-takts og IKKE gear......
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 24-03-05 15:43

1 % af 10l= 0,1l olie
2% af 10l= 0,2l olie
2% af 5l= 0,1l olie = 1 dl olie
Så giv den 1,5 dl olie så er du sikker
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-03-05 15:46

Så er det derfor min firetaktsmotor oser og ryger.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 24-03-05 15:49

Teil Ja det ju' jo tænkes... for pokker da' Lyt lidt til Palle
og så var det måske en fordel at ku' kende forskel på en 2- og 4- takts motor

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 24-03-05 15:51
Kommentar
Fra : tedd

Dato : 24-03-05 16:14

Håber ikke det er forberedelser til en motorsavsmassakre 7, siden spørgsmålet er placeret under film?

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 24-03-05 16:33

Bare rolig det var bare gemytligt ment... havde nær slugt kaffen da du kom med den der olieblandede benzin til din 4- takter
Man må vel sige at Palle nok så grundigt har besvaret spørgsmålet.
Kan I alle ha' en god og fornøjelig påske
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 24-03-05 16:34

NB: Oliefilm

Godkendelse af svar
Fra : Perege

Dato : 24-03-05 17:27

Tak for svaret Keldd. Min sav er en Jonsered CS 2137. Har lige købt den og ikke brugt den endnu.

Kommentar
Fra : Perege

Dato : 24-03-05 17:30

Ups. Ser først nu at mit spørgsmål er under Film. Sorry.
Nej, tedd. Det er ikke for at forberede mig på en motorsavsmassakre 7

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 24-03-05 17:32

Selvtak Perege, en supersav, held og lykke.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-03-05 17:34

På falderebet:
Du kan købe første klasses 2T olie i beholdere der passer til 5 liter benzin. Olien er beregnet til motorsave og andre skov og have redskaber. Den kan købes hos forhandlerne.
Jeg bruger det til både motorsav og buskrydder (Echo) og syntes ikke, at det er for dyrt når jeg ved, at blandingen er rigtig hver gang.
Især nybegyndere bør anvende den slags og pas på med det de har på tankstationerne for der findes flere slags.

Kommentar
Fra : Perege

Dato : 24-03-05 17:35

Tak Keldd

Kommentar
Fra : Perege

Dato : 24-03-05 17:37

Og tak til alle Jer andre for svarene. Jeg er blevet MEGET klogere. Kanon