/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Sæbebehandlet spisebord i bøg
Fra : asjens
Vist : 8491 gange
100 point
Dato : 24-03-05 13:32

Vores ca. 2 år gamle massive spisebord i sæbebehandlet bøg er ved at gulne, og trænger til en ny sæbebehandling. Hvordan gøres dette bedst muligt?

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 110 point
Dato : 24-03-05 13:38

Det kan jo skyldes at der ryges meget i lokalet eller at det konstant er udsat for meget lys (solskin). Vask det af med alm. sæbelud, lad tørre og behandl med sæbe igen. Men netop det at et bord får lidt patina, er da en af charmerne (synes jeg).

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 24-03-05 13:56

Hejsa
Enig med arne.jakobsen... og som eksempel, så er en ny lædersofa tudegrim i forhold til en brugt (set med mine øjne).
Kig evt. på http://www.trae.dk/index.asp?page=/Dokumenter/Dokument.asp%3FDokumentID%3D209 under træsorter, og sæbebehandling kan du læse om på http://www.raadogdaad.dk/?nodeid=717 her er det godt nok gulve som behandles, men princippet er det samme, hvis du skal HELT i bund, og ikke benytter den almindelige vedligehold, som Arne beskriver om.
God påske
Søren

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-03-05 14:07

Nogle mennesker køber gamle egetræsmøbler og afsyrer dem. Derved taber møblerne mere end 90% i handelsværdi.
Som jeg ser det, er det en stor synd at udsætte gamle møbler for en så hårdhændet behandling. Hellere overlade de gamle møbler til de der sætter pris på dem. Vil man have møbler der ser ud som nye, så køb nye.
Et 2 år gammelt massivt spisebord i bøg der er sæbebehandlet, VIL ændre farve og få patina. Hvis det ikke er det man ønsker, kan man jo male det eller give det en behandling med Kalklud. Men det skal under alle omstændigheder renses i bund først. M.v.h. Arne

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-03-05 14:46

Narh, jeg har arvet et bøgetræsspisebord. Og jeg kan lide, at bøg er hårdt, og at en bordplade er ulakeret så der ikke sker ubodelig skade, hvis der kommer en ridse eller en plet, der ikke kan vaskes af.
Det bord, jeg arvede var lakeret, men meget slidt ("patina"). Der var enkelte dybe ridser ("mere patina") og så var der diverse ubestemmelige skjolder. Og derudover havde det stået min. 30 år i et rygerhjem, så der var et tykt lag af gulbrun "patina" over det hele.

Jeg startede med at skrubbe det hele med masser af brun sæbe og knofedt. På den måde kom den yderste tjære-"patina" af. Så fik det lov til at tørre. Derefter blev bordpladen slebet over det hele, så al lak kom af. Og samtidig sleb jeg med grovere papir de steder, hvor der var skader, skjolder eller lignende. Og fortsatte så med finere og finere papir. Til sidst blev bordet sæbet af igen, og nu står det "som nyt" men med gamle dages robusthed og håndværksmæssige kvalitet. Det kan JEG godt lide.

Hvis du gerne vil holde dit bord så lyst som muligt, asjens, så skal du nok vaske det med sæbespåner, -ikke brun sæbe. Det er en smagssag. Og hvis der er skader eller misfarvninger, så kan en slibemaskine med fint sandpapir gøre underværker. Det er jo netop en af de største fordele ved en massiv bordplade...

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-03-05 15:06

Birgitta - Du kalder ALT for Patina. Det er en fejl. Noget er Patina, andet er bare skidt og ridser. Og hvem har sagt noget om brun sæbe. Hvis det drejer sig om et gammelt møbel, kan det da godt være at en nedslibning vil klare nogen ting, men det vil også forringe møblets handelsmæssige værdi. Og så var det måske smartere at sælge møblet til nogen der forstår at værdsætte møblet som det ER, og så købe noget andet. En afpudsning af et gammelt møbel er uoprettelig.
Et gammelt møbel der er behandlet som du foreslår det, kan meget nemt have tabt 90% af sin handelsværdi. Så overvej lige om det ikke er en bedre forretning at sælge møblet ubehandlet, og så bruge provenuet til at købe et andet.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-03-05 17:12

Jeg er da ikke interesseret i at sælge det spisebord, som jeg har taget til mig fordi jeg godt kan lide det, -af oven noterede grunde. Måske kunne jeg have fået en halvtredser for det. Og så gå ud og købe et bord af ringere kvalitet i dyre domme.
Et gammelt spisebord har i sig selv en minimal værdi. Hele indboet blev vurderet til 2000 kr, -heraf havde en antik egetræsreol med udskæringer en pris på 1500 kr. --Den blev forøvrigt også vasket ret hårdhændet af og fik slebet oversiden. Bagefter fik den bivoks, og fremstår i dag, -ikke som ny, -men som en velholdt, antik, speciel og meget smuk reol med en mørk gylden lød og silkeagtig glans. -For mig er den mange gange 1500 kr værd.

De hårde træsorter udmærker sig jo netop ved at man kan behandle dem lidt barsk, uden at de tager skade. I modsætning til moderne møbler af fyrretræ eller finer.

Arne, hvad er det for et mystisk stof, som du mener patina består af, når det ikke er gammelt skidt og ridser?
Og hvad er det, du kalder for "almindelig sæbelud"?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-03-05 17:32

Birgitta - Patina er ikke et mystisk stof. Det er simpelt hen alder og alm. slid. Alle naturmaterialer vil i årenes løb anløbe, træet vil ændre farve og hårdhed og evt. tage farve fra røg i køkkenet. Alm sæbelud er en mild opløsning af sæbespåner, men det kan også være Brun sæbe der anvendes. Men son sagt kan jeg ikke anbefale at amatører behandler gamle møbler. De vil oftest ødelægge mere end de gavner.

At de der har vurderet dit indbo, har vurderet det lavt, er måske et udtryk for at dine møbler ikke er specielt meget værd, og så er det da helt fint at du gør hvad du kan for at forbedre deres udseende. Men det er jo ikke ensbetydende med at det samme gælder for andres møbler. Derfor råder jeg til påpasselighed før man evt. ødelægger sine møbler ved overdreven restaurering.

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 24-03-05 18:36

i snakker som i har forstand til...joke...

"Patina" er et fremmedord..fra latin, og betyder grønligt overtræk på kobber og bronze, fremkommet ved luftens indvirkning ; ædelt præg af høj ælde....

ja nemlig ja..

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 24-03-05 18:39

så med mindre dit bord er af kobber eller bronze og er grønt, har det ikke noget med patina at gøre..

så er det slet og ret tidens tand og snavs. og ifølge flere folk med forstanden iorden, tilrådes det at rense bordet godt, og derefter sæbebehandle det mindst en gang hver anden måned med en god fed sædeblandning, og der må gerne bruges alm. sæbespåner..

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-03-05 18:44

Lyder rimeligt fornuftigt. Vi må jo lige passe på ikke at blive så andægtigt bevarende overfor almindelig skidt og snavs, så vi dårlig tør at bruge vores møbler.

Kommentar
Fra : patrol2

Dato : 24-03-05 19:17

Hej birgitta,
Arne j. Du siger skriver en ufattelig masse rigtige ting , du kunne let blive ansat i min virksomhed. Der har beskæftiget sig med proffesionel restaurering af møbler, både privat, og forsikring ,slotte, kirker, skildpadder, gazeller m.m i mange år .
Men arne, er det nu sådan ,at birgitte gerne vil have det som nyt,
ja så er det som du antyder ,hun må tilbunds i problemet ,dvs,slibe og ny lud ,arne jeg tro egentligt at birgitte's problem er, at hendes bøge bord er gulnet, men ikke desideret patina ,patina er jo det skidt som vi mennesker har på vores fingre, krop, som vi afsætter på de ting vi omgås.
Arne ,nu går vi til den.Er det bord nu et fineret bord ,ja så skal man godt nok vare sig ,finer er kun 0,6 mm tyk, og hvad gør man så.Vi sliber ,og går vi igennem ja så køber vi et nyt .
Et massivt bord, kan du slibe til det er perfekt ,og så give det ny lud .
Men som arne skriver, du skal være lidt handymand.

MVH patrol2

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-03-05 19:29

partrol2 - Nu er det jo slet ikke Birgittas spørgsmål. Men asjens's. I øvrigt er jeg ikke enig med dig i at Patina kun betyder skidt og møg. Skidt og møg ER skidt og møg. Patina er noget helt andet når det drejer sig om møbler.
Men TAK for de pæne ord.

Kommentar
Fra : patrol2

Dato : 24-03-05 20:19

Hej arne. jakobsen
Av, med hensyn til hvem der stillede spørgsmål ,det vart jo selvfølgelig ikke menigen ,men ok, sket er sket, skrevet er skrevet ,og så videre ,er det ok.
Hvis ikke patina er skidt og møg,hvad er det så?.
Med hensyn til de pæne ord ,jeg har ikke skrevet et eneste pænt ord om dig .Men har du skrevet noget der passer ind i min mangeårig erfaring, med hensyn til møbel restaurering ,kunne jeg da ikke drømme om at starte en diskussion, bare for at være på tværs ,nu da du har skrevet en del, som jeg kan tilslutte mig .Når alt kommer til alt, da er mit mål, at give asjen's ,den bedste rådgivning med hensyn til at få det perfekte bord ,hun kan få ved at gøre det selv.Er vi enige.
MVH patrol2

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-03-05 20:38

Jo patrol2 det har du:
Citat
Arne j. Du siger skriver en ufattelig masse rigtige ting , du kunne let blive ansat i min virksomhed.

Patina, hvad angår møbler og træ i det hele taget er IKKE skidt og møg. Derimod er det den naturlige farveændring som alt levende gennemgår når det ældes. Berøring, alm. slid og træets liv i sig selv. Men kender man ikke til træets liv og aldring, ved man jo intet om dette. Mange tror at træet er dødt når det er fældet, men for en træ-elsker, er det først der træet virkeligt begynder at leve. M.v.h. Arne

Kommentar
Fra : patrol2

Dato : 24-03-05 21:08

Hej arne.jakobsen .
Arne, arne ,arne ,dog, Jeg troede, da slet ikke det var der vi var.Jeg gør aldeles ikke grin med dig ,og så er det sagt.
Jeg tror vi er meget enige ,sad vi over for hinanden, kunne vi sikker få en lang snak om dette emne ,og jeg tror vi er enige , du blander falmning af træ ind i problematikken,hvor jeg siger patina er møg og skidt .Nu vrider jeg armen om på ryggen af dig ,altså uden det gør undt ,Hvor skilerner du mellem at falmne ,og så patina ?. nu er vi ude hvor selv ikke de lærte kan være med. Som du skriver slid er også patina, ja da .
MVH patrol2

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-03-05 23:10

Hej patrol2. Undskyld at der gik lidt tid. Jeg kender ikke udtrykket falmne. Jeg kender et der ligner, nemlig faldme. Det betyder at ting mister deres glød, liv og farve. Og at en ting får patina, er det stik modsatte. Jeg vil fastholde at Patina IKKE betyder møg og skidt. Hvis det er møg og skidt, så hedder det møg og skidt, og det kan renses bort. Du kan ikke rense Patina bort. Det kan kun slibes bort, og det er en dødssynd. M.v.h. Arne

Kommentar
Fra : patrol2

Dato : 25-03-05 08:59

Hej arne.jakobsen.
Du var længere oppe, end jeg var i går kan jeg se .Vi er ikke enige om ordenes betydning ,og det er der jo ikke noget at gøre ved , det skal der jo også være plads til.Når ting falmer,(stavet rigtigt)mister det glød, det er vi enige om .Og så er der det der patina, for mig er det møg og skidt ,jeg malede et skab igår, nu vil jeg gå ud og patinere det, så det ser godt brugt ud.Altså at falme er det naturen gør uden os menneskers hjælp ,påtina er det vi påfører ved daglig brug.Enige er vi ikke ,men det er da godt og se at vi ikke er falmet Og har mistet liv og glød.
MVH patrol2.

Godkendelse af svar
Fra : asjens

Dato : 25-03-05 18:03

Tak for svaret arne.jakobsen- og tak til alle. Vi kom godt nok vidt omkring i definitionerne. Jeg prøver et par omgange sæbepåner i en fed blanding..