/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Klyngecomputer
Fra : Dr_Dydendak
Vist : 507 gange
100 point
Dato : 12-09-02 09:49

Jeg har lavet en klyngecomputer med 6 computere som bliver udvidet til 10.
Styresystemet er Linux Red Hat 7.3 og for at få computerne til at opføre sig som en klynge er der brugt OpenMosix kernel 2.4.19-3. ( http://sourceforge.net/forum/forum.php?forum_id=207316 )
Der er samtidig installeret OpenMosix userland, OpenMosix tools og OpenMosixview ( http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=46729 )
Alt virker fint, noderne ser hinanden. Ved åbning af programmer deles ressourcerne ikke ud på cpu'erne, men det er vel forståligt nok, da en cpu er nok.
Jeg har prøvet at belaste systemet ved at rendere 3d grafik i programmet blender ( http://www.pcworld.dk/download.asp?Mode=2&ProgramID=403 ). Da jeg renderede (animerede)
flere billeder samtidig begyndte den at benytte alle cpu'erne.

Nu kommer det vi alle venter på : Spørgsmålet ! Der er 3:

1. Hvordan får jeg belastet systemet nemmest ? Evt. med kun 1 program (istedet for at rendere flere billeder på én gang ).
2. Hvordan får jeg uddelegret opgaverne ligeligt til cpu'erne eller måske styre hvilke cpu'er der skal tage sig af hvad ?
3. Hvordan får jeg målt systemet ?

Jeg har brugt en del tid på at lede efter programmer, men da jeg ikke har nogen viden om præcis hvad der skal til, har jeg ikke fundet noget brugbart.
Jeg er ikke nogen ørn til Linux, så svarene skal være lette at gå til, og meget gerne uddybende, og helst indkludere din egen erfaring.

Hilsen Dr_Dydendak

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-09-02 12:52

"Dr_Dydendak" <Dr_Dydendak.news@kandu.dk> wrote in message
news:_xXf9.71492$ww6.4960192@news010.worldonline.dk...
> Jeg har lavet en klyngecomputer med 6 computere som bliver udvidet til
> 10.
> Styresystemet er Linux Red Hat 7.3 og for at få computerne til at opføre
> sig som en klynge er der brugt OpenMosix kernel 2.4.19-3. (
> http://sourceforge.net/forum/forum.php?forum_id=207316 )
> Der er samtidig installeret OpenMosix userland, OpenMosix tools og
> OpenMosixview (
> http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=46729 )
> Alt virker fint, noderne ser hinanden. Ved åbning af programmer deles

Jeg kan ikke svare på dit spørgsmål, men er lidt nysgerrig

Det program du henviser til er det ikke et Win-X program.. Er der også
Windows maskiner i klyngen?

Mvh
Michael
(Som synes det er spændende projekt - har selv overvejet at lave noget
tilsvarende på et tidspunkt når tiden melder sig)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-09-02 13:02

"Dr_Dydendak" <Dr_Dydendak.news@kandu.dk> wrote in news:_xXf9.71492
$ww6.4960192@news010.worldonline.dk:

> 1. Hvordan f†r jeg belastet systemet nemmest ? Evt. med kun 1 program
> (istedet for at rendere flere billeder p† ‚n gang ).

Prøv evt. med Dnetc og giv den en nice -20 :)

--
Mvh. Simon Pedersen

Kommentar
Fra : Dr_Dydendak

Dato : 12-09-02 15:00

> Det program du henviser til er det ikke et Win-X program.. Er der også
> Windows maskiner i klyngen?

Der ingen Windows maskiner i klyngen, alle kører med Linux.
Blender er hentet i linux-version.

Hilsen Dr_Dydendak

Kommentar
Fra : Dr_Dydendak

Dato : 12-09-02 15:52

"Simon H. Pedersen" skrev
> Prøv evt. med Dnetc og giv den en nice -20 :)

Hvad er Dnetc og hvor kan jeg få den ?

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 12-09-02 22:21

Hej Dydendak,

eh... jeg er ikke hel sikker... så du må ikke hænge mig op på det hvis jeg ta'r fejl... men umiddelbart vil jeg tro at det står for "Distributed NET Client"... -->
http://www.distributed.net/index.html.en
som ka' downloades her... -->
http://www.distributed.net/download/clients.html
men jeg er ikke sikker, og har absolut ingen viden på nuværende tidspunkt om hvordan den/det funker...

er selv newbie når det gælder Linux... og har ingen kendskab til Dnetc...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : miolux

Dato : 12-05-03 23:43

Hej Dydendak

Fed ide...pis jeg fik den ikke først...pyh, det kan komme til at virke.

Jeg er også i den tidlige fase af at bygge min egen lille hygge klyge til hjemmebrug(mest for sjov). Jeg er i indkøbs fasen og arbejder ud fra en strategi, der har arbejdstitlen: mange bække små gøre en stor led computer. Har du nogle gode råd angående størrelse - jeg er lidt bange for at min strategi kan komme til at bide min i røven senere.

Dit indlæg har indtil videre været spændene læsning og meget opløftende for humøret.

Miolux

Kommentar
Fra : Uranus

Dato : 02-12-03 15:14

måske svar til 2-3
du kan prøve openmosixview.com
mvh.
Uranus