/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
oplade bil batteri via cykel eller vindm~
Fra : TBang.dk
Vist : 6060 gange
50 point
Dato : 23-03-05 16:28

Hej, jeg er i gang med et lille spejderprojket, som går ud på at oplade et bilbatteri enten via en cykel eller en vindmølle. Mit spørgsmål er så om man bare direkte kan tilslutte generatoren fra cyklen til batteriet eller om man skal have noget imellen??

Jeg regner med at kører en bil-radio på batteriet og i værste fald hvis der nu ingen vind er hvor lang tid kan radioen så kører??

Hvor stor en genertator/dynamo skal man bruge før der sker noget??

Er det i det hele taget noget der kan lade sig gøre??

Håber der er nogen der kan hjælpe mig med mit projekt

- Thomas

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 23-03-05 17:48

pantani er desværre død og bjarne riis køre ikke mere
og så skal du bruge en dynamo fra en bil nogle store kabler mm

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-03-05 17:52

Smarteste er at finde en generator med laderelæ og det hele fra en bil, og så tilkoble denne direkte til batteriet. Hvis den skal cykles, skal der hekses noget med et kileremstræk, snakker vi vindmølle, kan man normalt hekse møllen direkte på generatoren.

Hvor lang tid radioen vil køre afhænger af hvor højt du skruer op. Men umiddelbart har du omkring 50 AmpH i et almindeligt bilbatteri. En bilradio der ikke er skruet vildt op, trækker vel 2 Amp, hvilket medfører at 24 timers drift burde være opnåelig. Skal et 50Amph batteri lades op vha cykling, skal du bruge en temmelig kraftig trampning i temmelig lang tid. En proff cykelrytter siges at kunne præstere ca en hestekraft svarende til 860W. I et batteri er der svarende til 0,6 kWh. Hvis vi gætter på at en bilgenerator har en effektivitet i omegnen af 50% ligner det noget med fuld tramp meget hurtigt i godt en time.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-03-05 17:55

Narko Pantani?

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 24-03-05 02:31

Hej Thomas.
Det "3773" skriver lyder rigtig smart. Find en generator incl. laderelæ og det hele fra en ophugget bil, det skal så tilsluttes direkte til en akkumulator, måske også fra en bil.
..... så skal du have lavet et stativ til cyklen, og en udveksling med nogle remmeskiver fra baghjulet på cyklen og ned til generatoren - her er det vigtigt at få lavet en "god" udveksling (en stor remmeskive på baghjulet og en lille på generatoren) På den måde skal du ikke træde så hurtigt, for at få rigtig meget fart på generatoren, og det er jo herfra din strøm kommer.
-----------------------------
..... der skal nok eksperimenteres lidt med det, det kunne være smart, hvis man fik monteret trækremmen direkte på fælgen af baghjulet i stedet for dæk og slange, det er da en temmelig stor remmeskive
....... og så ned omkring generatoren .............
men først skal du have bygget et stativ, som cyklen kan stå i, det skal laves så det bliver spændt fast på cyklen med møtrikkerne som holder hjulet......
god fornøjelse med det
hilsen
<\\Benny

Kommentar
Fra : huntermis

Dato : 24-03-05 03:51

med den teknologi vi har idag hvorfor så ikke bruge sol energi , solceller også selvom de måske er lidt dyre i indkøb men men
der er ikke nogen sliddele eller så mange dikkedare
se evt her
http://www.solkraft.dk

jeg bruger det selv i min lille kolonihave og jeg har altid power (også nok til at trække en 12v>>> 220 / 1500W )

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 24-03-05 09:08

Hvis du vil lave en vindmølle med en bilgenerator på, skal du have et gear i mellem. Generatoren skal op i nogle omdrejninger, inden den begynder at lave noget, og du får ikke en vindmølle (forsvarligt) op på en 1000-3000 RPM.

God fornøjelse

KVN