/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Kold kartoffelsalat?
Fra : benselense
Vist : 1946 gange
150 point
Dato : 23-03-05 14:26

Er der nogen der kan hjælpe mig med en god opskrift på kold kartoffelsalat.
Det er ikke den med cremefraise/mayonnaise jeg mangler, men en med fx. en olie eddikke dressing, altså en friskere mere fedtfattig udgave.
Jeg bryder mig ikke om, at den skal være altfor "sur"
Er der nogle forslag????

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-03-05 14:46

Find dig en opskrift du kan li, og skift eddiken ud med hvid Balsamico. Det er en genial opfindelse og smager skønt

Kommentar
Fra : kandaikke

Dato : 23-03-05 14:53

Jeg laver til tider en lækker kartoffelsalat..

Kolde kartofler
Friske bønner (dyppes 30 sek. i kogende vand)
Ristet pinjekerner
Groft høvlet parmasan ost.
Du kan også komme cherry tomater i og ruculasalat det er alt efter smag..

Som derssing bruger jeg, som klumme skriver (olie + balsamico)

Velbekommen.. Kandaikke

Kommentar
Fra : netper

Dato : 24-03-05 11:06

På Alletiders Kogebog er der en lang række opskrifter på kartoffelsalater, mon ikke der er en eller flere du kan bruge der?

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/retter-3.php?id2=213&Kartoffelsalater

Mvh
Per

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 24-03-05 12:57

http://www.maduniverset.dk/sog.phtml?search=kartoffelsalat&Submit=++Find+opskrifter++

her findes en trilliardmillion opskrifter - ja overdrevet, men i hvert fald en del. velbekomme og god påske
...aase

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 24-03-05 13:00
Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 24-03-05 13:02

glemte en tilføjelse til madkanalen, søg under fedtfattig kartoffelsalat.

Kommentar
Fra : jorren

Dato : 06-04-05 14:29

allervigtigst: kog kartoflerne hele og uden salt, så de ikke suger vand! Og del og salt dem evt. når de er kolde.

mvh
Jorren

Accepteret svar
Fra : mcloud

Modtaget 150 point
Dato : 06-04-05 15:13

Hej benselense
her er mit bud :

Aspargeskartoffel salat

Salaten
600 gr aspargeskartofler
250 gr grønne asparges
200 gr sukkerærter
12-15 sherrytomater
1 rødt salatløg

Dressing
1 dl hakkede friske krydderurter ( basilikum, oregano, bredbladet persille )
2 fed hvidløg
2 spsk pinjekerner
1 tsk salt
1 tsk sukker eller honning.
1 knsp cayennepeber
1/2 dl olivenolie
2 spdk. hvid balcamico .
1/2 dl vand

Børst kartoflerne rene i vand.
Kog dem i letsaltet vand i 6-8 minutter, køl dem ned og skær i mindre stykker.
Skyl sukkerærterne og kog dem i letsaltet vand i 3-4 minutter, køl dem ned og lad dem dryppe sig tørre. Skold og halver tomaterne, hak rødløgene og skær kartoflerne i skiver.
Bland kartofler , sukkerærter, tomater og rødløg i et stort fad.
Bland krydderurter, hvidløg, pinjekerner, salt og cayennepeber og tilsæt olie og vand, lidt af gangen. Hæld dressingen over salaten.
Serveres til et par gode bøffer eller grillet eller hvidvinsdampet Laks.

mvh mcloud

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-04-05 15:18

Ajiii Du ka bare det shit Mcloud

Den er skrevet af (Der er vel ikke ® eller © på opskriften LOOL)

Klumme

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 06-04-05 15:29

Hej Klumme
Nej det er der ikke ,den er til fri afbenyttelse
mvh mcloud

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-04-05 17:47

Hej..
Lige for at skabe lidt misundelse.... hvis det kan lade sig gøre..... så laver jeg den i aften til en helstegt kalvemørbrad. Skifter ærterne ud med Hari Couverts, dropper asparges (ku ikke få nogen) og splitter olien i oliven og trøffelolie. Tror du ikke det er ok Mcloud?

Dessert. Is m. stegte bananaer m. råsukker, citronsaft/skal, flamberet i mørk rom og en Portvin vintage 82.

Godkendelse af svar
Fra : benselense

Dato : 06-04-05 19:32

Tak for svaret mcloud.
Jeg accepterer dit svar, især efter klummes anbefaling.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 06-04-05 19:40

Her er min egen hjemmestrikkede kartoffelsalat, som jeg plejer at lave den (jeg er nemlig heller ikke så vild med mayonnaise-udgaven):

Kolde kogte kartofler (nye)
tun i vand
hårdkogte æg skåret i 1/4
snittede, letkogte fine grønne bønner
radiser
majs
søde gulerødder skåret i tynde små stave
agurk
tomater
sprød, finsnittet iceberg
evt. rå blomkålsbuketter

Dressing:
½ tsk. honning opløst i 5 dråber kogende vand
olie
balsamico edikke
salt, peber, urtekrydderier + presset hvidløg

Den smager bare helt pragtfuldt!

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 06-04-05 21:42

Hej Klumme
Det er min livret " MAD " ----god fornøjelse------ Er sikker på at dit måltid er en Gourmet værdigt.
mvh mcloud

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 06-04-05 21:43

Hej benselense
Og tak for tilliden
mvh mcloud

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-04-05 22:07

Hej igen.

Det smagte rigtig godt. Der skal lidt justeringer til efter min smag. Jeg tillod mig den kunstneriske frihed at putte lidt Dijon i dressingen. Den var lidt for tam, men det kan skyldes at min Cayennepeber var blevet "impotent" *GG*

De flamberede bananer var ok, men jeg vil candisere dem med honning næste gang, for at få et større/anderledes gab mellem det søde og det syrlige. Jeg brugte råsukker, men tror at en acaciehonning vil være superb.

Undskyld benselense for dette lille sidespring LOOL

Mvh
Klumme

Kommentar
Fra : benselense

Dato : 06-04-05 22:25

Det har da været inspirerende at følge mcloud og klummes udveksling af madglæde. Tak for det.
mvh. Benselense.