/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Er der nogen af Jer som har erfaring med~
Fra : acilia
Vist : 587 gange
20 point
Dato : 23-03-05 10:23

dette produkt:

http://www.rainbowcrystal.com/bach/floweran.html

Min soester har 3 katte - 2 hunkatte og en hankat. Hankatten er frygtelig aggresiv og ondskabsfuld overfor de andre 2 - specielt den ene af hunkattene (som er hans soester) - hun har store saar i hovedet konstant fordi han simpelthen gaar til angreb paa hende.

Vi hoerte saa om ovenstaaende produkt og jeg er lidt skeptisk - saa ville lige hoere om nogen af jer kender til det? - jeg kender ikke det danske ord for det - maaske een af jer goer?

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 30 point
Dato : 23-03-05 10:53

Blomsterterapi med naturmidler med udtræk af planter.

Ja, min mening er, at dyr skal man ikke proppe med den slags, fordi der som regel ikke findes ordentlig dokumentation for hvordan naturmidler virker på dyr. Mange tror fejlagtigt, at fordi de føler at noget er godt for dem selv, må det virke på samme måde på dyr.
Og med det der, skal man især tænke på, at mange planter er giftige for katte.
Måske skulle din søster i stedet prøve at finde ud af hvorfor katten er agressiv.
Om den er syg, om den er frustreret over miljøet, altså om der er plads nok til 3 katte, eller om det er fordi den anden kat truer hans position som førerkat o.s.v.
I sjældne tilfælde findes der også bare katte, der slet ikke tåler andre katte i sin nærhed, og hvis det er sådan et eksemplar, løses det kun ved at skille dem ad.

mvh dova

Kommentar
Fra : memuel

Dato : 23-03-05 11:22

Er hankatten kastereret? Det var måske en ide. Katte ændrer adfærd når de bliver kastereret eller neutraliseret

Memuel

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 23-03-05 11:31

Jeg er enig med dig dova - jeg bryder mig heller ikke om at skulle give en kat noget - uanset om det er nok saa 'natur'-ligt. Det er bare saa frustrerende (jeg er kattesitter hos min soester i oejeblikket og maatte op 3 gange i nat for at skille dem ad)
Hankatten er kastereret og hunkattene er steriliserede - saa jeg tror ogsaa det maa vaere et spoergsmaal om miljoeet.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 23-03-05 11:37

Aller først vil jeg sige, din søster roligt kan bruge Flower-præparaterne på sin hankat / katte generelt. Alternativ naturmedicin til dyr bliver mere og mere brugt samt anerkendt, og så er naturmedicin langt mere skånsomt for organismen end den traditionelle kemiske medicin. Du kan også være helt sikker på, at amerikanerne har testet alle sine produkter, før de frigiver dem til dyr. Er det noget amerikanerne er helt "skøre" med, så er det nemlig deres dyrs velfærd og sikkerhed. Produkter med Aloe Vera (planten), til indtagelse og behandling, er allerede meget brugt blandt katteopdrættere. Dette bruger jeg selv og giver det til både kattene og hunden, foruden os selv. DrikkeAloe Vera styrker immunforsvaret. Der ud over, bliver de giftige planter/blomster for katte naturligvis IKKE brugt, det siger sig selv!!! Planteudtræk er blevet brugt i århundrede, og det er først nu i vor tid, vi begynder at geninformere og -anvende denne gamle viden/lægekunst.
En helt anden ting er, om hankatten event. fejler noget, der gør den aggresiv, event. kan det være en svulst i hjernen m.m. Her skal så afgjort dyrlægen undersøge katten først, for at udelukke event. sygdom.
Mvh. Akle

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 23-03-05 11:43

For en gangs skyld er jeg enig med dova. Drop den der blomsterdims. Tænk heller over hvorfor hankatten er så agressiv.

Det kan være alt for dårlig psyk. hos hankatten til magtkamp og rangorden.
At kattene er søskende betyder ikke de er perlevenner.

Måske egne hankatten sig heller ikke til at gå sammen med andre katte. Finder man ham et andet hjem som alenekat, får du højst sandsynligt tre helt anderledes glade dyr. For det kræver ikke den store regne mester at se det påvirker alle kattene... Det er en tung beslutning, men hvis resultatet er glade katte, er det så ikke dét værd.???

Kommentar
Fra : Flemming17

Dato : 23-03-05 11:56

Jeg har desværre erfaring i den retning. Vores hankat elskede at jage sin lillesøster (han er kastreret og hun steriliseret)
sommetider overfaldt han hende, når hun fredeligt gik på græsplænen. - Vi tog på ferie i 14 dage og lod naboen passe kattene.
Da vi kom hjem, var Pjevs forsvundet - og vi har ikke set hende siden.
Jeg tror simpelthen, at Uffe har jaget hende bort - og hun har ikke haft lyst til at komme tilbage til den slagsbror.
Hvorfor han var sådan overfor hende? Jeg ved det ærligt talt ikke. Idag, hvor han er enekat, er han fredelig og kælen; men kommer der en fremmed kat ind i haven bliver den omgående jaget ud under skrig og skrål.
Blev du klogere af min triste beretning? Sandsynligvis ikke. Hvem ved overhovedet hvad der foregår i hovedet på en ældre hankat?

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 23-03-05 12:08

Jeg har godtnok laest i tidligere indslag her paa kandu at katte-soeskende ikke noedvendigvis er perlevenner. Hamlet og Freja var perlevenner da de var mindre - nu er de 3 aar.
De er indekatte og den 3. kat Micia er kommet til senere - hun er en ex-gadekat saa hun kan bedre forsvare sig overfor Hamlet.
Dog skal det siges at Hamlet aldrig er aggresiv overfor os - han spinder og er kaelen. Men han faar saa bare disse her anfald - mest overfor freja.
Det er en svaer situation for her i Rom hvor jeg bor finder man ikke bare lige et nyt hjem til en kat. Der er simpelthen saa mange vilde katte allesteder (Hamlet og Freja var ogsaa blevet efterladt paa gaden da de var helt smaa). Saa man tror man goer en god gerning ved at tage dem til sig - men maaske har vi gjort dem alle 3 en bjoernetjeneste.
Problemet er bare nu - hvad goer vi.
Den bedste loesning ville vaere for min soester at finde et hus med en have (kattene er inde-katte) - mon ikke det ville loese problemet!?. (Men hvor finder man lige et hus med en have som ikke koster en milliard). Og kan man godt vaenne katte som har vaeret inde-katte hele livet til at vaere udekatte?

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 23-03-05 12:13

Jeg er helt enig med størsteparten af indlæggene. Jeg tror, der er langt mere relevant at kigge på kattenes miljø - især pladsforholdende.

Akle>> At medicinen kommer fra naturen rører ikke ved det faktum, at det er medicin. Og al medicin påvirker kroppen i en eller anden retning. At det er mere skånsomt er en påstand, som jeg er meget uenig i. Naturmedicin kan være lige så ødelæggende som kemisk - der kan være lige så mange kontraindikationer og det kan være ligeså giftigt. Opium er jo et godt eksempel på et naturpræparat, som absolut ikke er til at spøge med.
Perikon som bruges mod depressioner - og er meget effektivt, har nogle ganske alvorlige konsekvenser, hvis det blandes med andet medicin. Så at det stammer fra naturen er ikke lig med at det er ufarligt at bruge.

Personligt ville jeg ikke give mine katte noget som helst medicin, med mindre det er strengt nødvendigt og alle andre muligheder er afprøvet.

Fortsat god fornøjelse med at passe søsters katte - jeg håber bestemt, du får sovet lidt i nat.

Vaxen

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 23-03-05 12:17

Det bedste er at få ham et andet sted hen. Kastration virker ikke altid på netop denne adfærd, det skal gøres inden den bliver voksen, der er et bestemt tidsinterval for at har effekt på adfærden i stor stil, og selv da er det ikke altid, det har jeg set eksempler på og derfor er der ikke andet at gøre end at skille dem ad, du skal bare være opmærksom på at en så aggressiv hankat er god til at holde andre hankatte væk og uden en til at forsvare området kan der komme en anden der vil over tage.
Bach´blomtermedicin til dyr virker skam, det har jeg erfaring med, men jeg har ikke erfaring med at bruge det på aggressive, det er da vel værd at prøve inden det udelukkes.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 23-03-05 12:22

Hvis man gerne vil have flere katte sammen, som ikke lige er familie, bør man vælge de der er vokset op med mere end tre andre, inklusive moderen, søskende, andre. Er de kun vokset op med tre eller færrer katte er der en stor sandsynlighed for at de aldrig vil kunne trives i en større flok, som voksne, de vil være sky og bange eller meget aggressive.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 23-03-05 12:23

Med hensyn til at skille dem ad : Nu hurtigere nu bedre.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 23-03-05 14:14

Citere fra Kattens Værn pjece: "Har den kønsmodne hankat ikke adgang til at komme ud, kan den blive aggressiv og "voldsom" overfor sin ejer."

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 23-03-05 15:33

Vi har haft samme problem - og troede, vi kunne afhjælpe det så meget, at vi kunne beholde alle kattene. MEN, det kostede den jagede kat livet. Hun blev så stresset, at hun aldrig turde gå på gulvet, men altid gik højt oppe på møblerne. Da hun begyndte at skide blod, var det for sent at gøre noget ved det. Hendes nervesystem var smadret. Hun blev aflivet. Desværre havde vi hårdt brug for "jægeren" for han var den eneste af vores katte på det tidspunkt, der tog mus. Og vi var ved at drukne i mus. Hvis den lille hunkat havde taget mus, havde det været "jægeren", der blev "ekspederet". Men dog kun til et nyt hjem. Dyrlægen sagde at vi ikke kunne finde et nyt hjem til en så nervøs kat, som hunkatten. Så man kan roligt sige, at jeg/vi slog hende ihjel. Det var vores fejl, at vi troede, vi kunne redde begge to, og ikke kunne se, at det tog for lang tid. Og sådan fik vi mishandlet en kat ihjel, bare fordi vi så gerne ville beholde begge to.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 23-03-05 15:55

Uha det var godtnok en grim historie - i gjorde det jo ikke med vilje - men nej, hvor maa I ha' vaeret kede af det. Jeg har taenkt mig at printe alle indlaeg i vores snak her og vise dem til min soester. Vi maa finde en loesning kan jeg godt se. - Godtnok er det nu ikke saa alvorligt som din historie Jette - men det kunne jo da vaere at det blev det!
De har vaeret uvenner nu siden min soester flyttede i en mindre lejlighed - det er 2 aar siden. Freja vil dog stadig gaa paa gulvet og det er ikke saadan at hun flygter naar hun ser Hamlet - men man kan se paa hende at hun bliver gal hvis han kommer for taet paa (ogsaa hvis han bare vil snuse - men det er jo klart efter flere aars misbrug - hun ved jo ikke hvad hun kan vente).
Hvad hvis jeg tog ham? - Ville han mon jage min lille hunkat ogsaa? (hun er 7 mdr og lige blevet steriliseret) - forskellen er at hos mig har de adgang til have doegnet rundt - jeg ville bare vaere ked af at stresse Hamlet hvis han nu ikke kan lide at blive flyttet.
pyhh det er ikke en nem beslutning.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 23-03-05 16:20

Nederst på pjecen :
Råd og vejledning
I tvivlsspørgsmål vil Kattens Værn altid være behjælpelig med yderligere råd og vejledning på tlf. 38 88 12 00.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 24-03-05 14:42

Det kan godt være, hans ubehagelige omgangsform er blevet en vane i løbet af to år. Men det kan også være, at det at han bliver udekat hjælper. Det er jo ikke alle katte, der er egenet til indekatte. Vores første hunkat blev "allergisk" overfor alle andre katte, da hun havde haft killinger i 11 uger. Vi løste problemet ved, at hun blev udekat. Desværre klarede hun det kun i 7 mdr. så blev hun kørt over.

Men det kan sagtens være, at hans opførsel bunder i, at han er frustreret over den trange plads i forhold til "verden" udenfor.

Hilsen Jette

Godkendelse af svar
Fra : acilia

Dato : 31-08-06 18:15

Tak for svaret dova.
- Jeg har lige fået en ordentlig gang skældud fordi jeg har glemt at sige tak til folk - så mange tak for svaret !
(det er ikke for at være ond og besværlig - men jeg glemmer det sq..)