/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Male - tips/råd/erfaringer
Fra : AhHaIC
Vist : 2769 gange
200 point
Dato : 23-03-05 02:02

Jeg skal til at male her inde for de næste par dage.. Det er første gang i mit liv jeg skal hen og male en hel lejlighed selv from scratch. Nogen der har nogle gode råd, guides, gode/dårlige erfaringer, ting jeg bør gøre/huske osv - noget maling jeg skal holde mig fra - noget bestemt maler udstyr osv - har bla. tænkt mig at male nogle gamle lakkerede skabslåger, hvordan skal jeg bære mig ad med det?? - feel fri 2 pup out advices

Kommentar
Fra : frk.fidus

Dato : 23-03-05 02:11

Hejsa :)
Jeg har malet mange gange & jeg vil rigtig gerne advare dig imod at købe en billig maling! Du vil næsten med 100% garanti skulel male det mere end 3 gange og det er altså ikke sjovt (been there...done that) Køb hellere en med bedre dækevne hos farvehandleren... det er lidt dyrere...men jeg tror du bliver glad for rådet.

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 200 point
Dato : 23-03-05 05:58

Undgå også billige pensler (3 for en 20'er) - de smider hårene og så skal man stå der og fiske dem ud af den våde maling med fingrene.

De gamle lakerede skabslåger pudses af med fint sandpapir i årernes længderetning, afvaskes med grundrens og efterfølgende rent vand.

Lågerne males med en lakrulle (selve rullen er af noget skumgummi), eller med pensel.

Lad lågerne hænge på hængslerne, så kan du male begge sider og kanterne på een gang

Husk når man maler med pensel, så er fremgangsmåden dyp, pensel ned-op-ned, dyp etc. Ikke npget med at tvære rundt i det med penslen. Hellere male 3 tynde lag, end 2 tykke. Tykke lag har det også med at løbe så du får de der "flotte" størknede maling dråber/ansamlinger.

Hvidtede lofter bliver flottest hvis de hvidtes igen - vandbaseret acrylmaling ovenpå hvidtede lofter løsner sig normalt og skaller af - det ses især når man maler anden gang

Paneler/dørkarme males med oliemaling - det stinker, men er efter min erfaring langt mere slidstærkt end acrylmaling. Sørg for god udluftning, og undgå at gravide arbejder med oliemaling, eller er i rummet hvor der males.

Alpha og omega for et godt resultat er: det rigtige værktøj, tålmodighed, og en grundig forberedelse af overfladerne (slibning/afvaskning)

Badeværelser og flisemaling....tja...det ser jo meget pænt ud - men selvom jeg har fulgt anvisningerne på dåsen til punkt og prikke, så synes jeg ikke det hæfter særlig godt - det bliver nemt skrammet/ridset og afskallet - så det vil jeg ikke anbefale.

Knaster i nyt træværk "forsegles" med 2-3 lag shellak der forhindrer harpiks i at trænge igennem malingen.

Husk at dække gulvet af med afdækningsplast med mindre du skal have det afhøvlet og lakeret, og rengør ALTID pensler/ruller lige efter brug - til nød kan en pensel/rulle gemmes i en tætsluttende pose til dagen efter når der skal males anden gang - men den skal virkelig være tætsluttende!

Og husk så godt arbejdslys hvis du ikke kan arbejde i fuldt dagslys. Jeg bruger gerne 1-2 500W halogen arbejdslamper som lyser ind på de vægge jeg IKKE arbejder på for at få et skarpt, men diffust lys. Det afslører altid helligdagene mens man arbejder.

Det var lidt af mine erfaringer - håber du kan drage nytte af dem

mvh berpox

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 23-03-05 07:09

og så et kig på www.askalex.dk

Kommentar
Fra : lully

Dato : 23-03-05 07:46

Her er allerede mange gode råd, der da osse falder godt i tråd med mine erfarringer...
Her er fler: at male selv kan godt være ok.... gør et rum færdigt af gangen... så du føler du kommer frem. Ellers kan du godt gå "død" i projektet.
Inviter et par venner over til kolde øl (hav en kasse klar) de skal inviteres i arbejdstøj. Alt arbejde går nemmere, i godt selvskab.... og så kan de tage ved de tunge møbler når det er tid.....
god arbejdslyst.
hilsen Lully

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 23-03-05 08:52

Alle pensler smider hår, tagderfor den nye penseli den ene hånd, og med den anden hånd bøjer du hårene alt det du kan, og lad så hårene svirpe tilbage på plads. Derefter bøjer du hårene lige så kraftigt til modsatte side, og lader svirpe tilbage. nulder hårene godt igennem, og begynd forfra. Hver gang du ser hår, der stikker lidt uden for de andre, så prøv at se om det er løse hår du kan fjerne. lav den samme procedure en 10 - 20 gange. gør evt penslen våd, og stryg den hurtigt og ldt volsomt af på en mursten nogle gange, så er det slut med løse hår.

Inden du dypper penslen i maling, så dyp den helt i vand, hvis du skal male med akryl, og tryk så alt vandet ud af penslen igen, så bliver det nemmere at gøre penslen helt ren, når du er færdig. Efter brug rengør du i vand til den er ren. Derefter tager du en koncentreret opvaskemiddel ogarbejder den godt ind i hårene til den viser lidt skum, og alt det den kan holde. lader den ligge lidt, hvorpå du skyller og skyller, til alt sæben er ude, og malingen med. Nogle gange er en gang sulfo ikke nok.

Ved oliemaling dybber du i Lugtfri petrolium eller terpentin, og rengør i cellulosefortynder. Husk kraftig udluftning!!! Brug evt emhætten, eller gå ud. Vask evt. bagefter i brun sæbe; gerne flydende brun sæbe. Skyl efter til alt sæbe er ude; og lad den tørre.

Du kan gøre tilsvvarende med malerruller.

Du kan godt bruge akryl til paneler og dørkarme; her er det ekstra vigtigt, at du køber den rigtige kvallitet, og vil du have fodlister og lignende til at stå sølvfarvet, har flygger en rigtig god en på vandbasis, der har så god en dækkeevne, at jeg kun malede mine fodlister 1 gang. den er meget tynd, og flyder godt sammen.

Husk at dække godt af, men skulle der være akryfarve på gulvet, så tag en skumgummi skuresvamp, og vask det hurtigst muligt, og helst inden for de førte par døgn. jo før, des nemmere og bedre resultat. man kan i nogle steder, hvor de handler med kunstnerartikler få Akryl Remover, der kan løsne tør akrylfarve, men jeg ved ikke hvilke bivirkninger den evt har. Jeg har endnu ikke opdaget nogen.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 23-03-05 11:13

Jeg vil anbefale dig, at holde dig langt væk fra oliemaling til dine køkkenskabe og paneler/dørkarme mv. Oliebaseret maling har en tendens til at "tiltrække" fedtfingre, så der dannes mørke pletter, der ikke er til at få af, der hvor man har rørt.
Desuden. Som andre har nævnt - spar hverken penge på maling eller udstyr. Køb endelig ikke disse små billige sæt med malerruller og en lille bakke. Det er komplet ubrugeligt. Køb en spand, der er lavet til formålet - eventuelt en med låg på, så du ikke behøver at hælde tilbage når dagens arbejde er gjort.
Fyld rullen godt op med maling - du skal kunne rulle på uden at trykke rullen ind mod væggen - der kan være ihvertfald en halv liter maling i rullen og er der det, glider arbejdet frem uden alt for store anstrengelser. Tryk endelig ikke malingen ud af rullen, dyp igen, brug rigeligt af det - resultatet bliver mere jævnt og arbejdsgangen hurtigere og nemmere.
Mal desuden altid i lodrette baner, det giver det pæneste resultat.
Vask ikke rullen, - eller penslerne, hvis du skal bruge dem til det samme dagen efter. Det er spild af god maling. Pak dem tæt ind i plastik, og du kan fortsætte hvor slap med en værktøj der er helt perfekt.

God arbejdslyst!

Vaxen

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 23-03-05 13:53
Kommentar
Fra : Trine80

Dato : 23-03-05 15:07

Mal en væg af gangen. Tag først kanten rundt (foroven og forneden) og mal resten med en rulle. Dyp rullen jøvnligt, så man ikke bruger for mange kræfter på at mase maling ud af rullen heletiden.
Hav en våd klud med rundt, så man hurtigt kan tøre det maling af det ved et uheld lander på panelet.

Til at male kanten rundt fortrækker jeg at bruge en stor rediator pensel. (mal med den side-læns)
Læg malingen med penslen på ca 10 cm fra kanten, og skup det så op under loftlisten med penslen.

Held og lykke

Kommentar
Fra : Birgit2H

Dato : 16-05-05 19:43

Hvordan får man oliemaling af tøj?

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 17-05-05 16:54

Frisk oliemaling : koncentreret opvaskemiddel på og arbejde i en plastpose ca. 6 timer, og derpå alm. vask; ellers prøv med cellulosefortynder.

Kommentar
Fra : mel2005

Dato : 05-12-05 22:56

Jeg står og skal til og igang med at male en lejlighed som vist trænger grundigt til det
Skal jeg vaske væggene og lofterne af først?? Og med hvad???

Godkendelse af svar
Fra : AhHaIC

Dato : 06-12-05 00:30

Tak for svaret berpox.