/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
justering af "impulsgiver"
Fra : pims
Vist : 706 gange
250 point
Dato : 22-03-05 21:53

I gamle dage sad der platiner i strømfordeleren. Nu sidder der noget som vidst nok kaldes for impulsgiver, eller noget i den retning. Er der nogen som kan forklare mig hvordan den virker og hvordan man justerer den?
Mvh. Pims

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-03-05 22:03

Der er flere typer, men en af dem virker på den måde at en spoles magnetfelt bliver forstyrret af den lille "stjerne" som roterer og noget eletronik opfanger denne forstyrrelse og styrer tændspolen.
Du kan ikke umiddelbart justere følsomheden som jo også bare er on/of, men tidspunktet kan stadig justeres.
Holdbarhed:
Sunbeam = 12 år uden at røre/skifte den
Citroén BX = 13 år uden at røre/skifte den

Accepteret svar
Fra : kogalejy

Modtaget 250 point
Dato : 23-03-05 02:31

Det er formodentlig tændingstidspunktet du vil justere,hvad grunden så end er,men det er faktisk det eneste du kan justere. Du skal løsne bolten der låser strømfordelerhuset fast, så kan du dreje huset med eller mod omdrejningsretningen,
og derved få lavere eller højere tændingstidspunkt. Hvad det skal være må du ind i papirerne om din vogn og læse, og du er nødt til at have en tændingspistol til at justere efter, pas på hvis du stiller tænd. for lavt, kan du skade motoren.
mvh Mogens

Godkendelse af svar
Fra : pims

Dato : 25-03-05 09:45

Tak for svaret kogalejy.