/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
ondt i iskias - gode råd ??
Fra : pyffer
Vist : 3719 gange
50 point
Dato : 22-03-05 19:33

Jeg døjer af og til med min iskias og vil blot høre om der er nogen der har nogle gode råd. Venligst: råd mig ikke til at gå til læge, der har jeg været. Jeg søger primært andre, der har været i samme situation og som har nogle gode råd eller nogen, der på anden hvis har kendskab til problemet.

Accepteret svar
Fra : creamygirl

Modtaget 60 point
Dato : 22-03-05 19:50

Hej Pyffer..

Der har tidligere været spurgt om dette emne.
Måske du kan drage nytte af linket her: http://www.kandu.dk/dk/spg/48680

God bedring

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 22-03-05 20:16

Du skriver du har været hos læge. Hvad med alternativ behandling?!

Det er meget kendt at akupunktur og zoneterapi har rigtig god effekt når der snakkes om iskias-smerter/iskias- lignene smerter.

Akupunkturnåle får kroppen til at udskille endofiner, hvilket betyder en væsentlig mindre smerte både under og efter behandlingen.
Traditionel akupunktur giver kroppen signal om at den skal heale sig selv.
Når vi eksempelvis skærer os i fingeren, healer kroppen jo selv såret.
Hos nogle sker dette ikke (eller processen sker langsomt) - og det er grundet en ubalance i kroppen. Akupunkturen sætter ind, og opretter den evt. ubalance i kroppen, så kroppen derefter kan heale sig selv.

Godkendelse af svar
Fra : pyffer

Dato : 22-03-05 21:25

Tak for svaret creamygirl. Det var da en dejlig tråd med masser af gode ideer du der kom med. Mange tak for hjælpen, og med at finde den når jeg nu selv var for blind.

Kommentar
Fra : nnx

Dato : 22-03-05 21:29

En times daglig gang i fjeldet eller bakket tærræn er en god øvelse, der som sidegevinst hjælper på kondition og overflødige kilo. Undgå stillesiddende arbejde men vær i bevægelse.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-03-05 21:40

Jeg vil anbefale en kiropraktor, fordi iskiassymptomer kommer af fysiske forskydninger eller fastlåsninger af muskler og led.

Citat
Iskias

Kiropraktor Henrik Uldall

Hvad er iskias
Iskias er navnet på de 2 største nerver vi har- en i hver side. De udspringer i lænden og går ned gennem baller og ben, hvor de forgrener sig til læg og fod. Hvor de er tykkest har de en diameter som en lillefinger. I daglig tale er iskias imidlertid en slags fællesnævner for smerter der ofte trækker fra lænd og balle ned i benet, tit bag på låret, i knæhasen, læg, hæl og evt. videre ud i foden fx til storetåen. Smerterne vil nogle gange blive værre, når man ligger på ryggen og en anden person løfter ens ben strakt.

Hvad skyldes iskias?
I langt de fleste tilfælde skyldes iskias problemer i led og/eller muskler. Symptomerne vil så typisk ændres afhængigt af hvilke bevægelse man laver, eller hvilke stillinger man er i- fx lette når man går og forværres når man sidder. I meget sjældne tilfælde kan årsagen fx være infektion, kræft eller en blodprop i benet. De almindeligste ledproblemer er fastlåsninger i lænden eller SI leddene- de led der findes på højre og venstre side af korsbenet under lænden.

Andre gange er hofte eller knæ involveret. Diskusprolaps, eller forstadier til prolaps, i lænden kan også ofte give iskiassmerter- så er smerterne tit værre i ben end i lænd. Det kan forsnævring i lænden som påvirker rygmarven eller nerven der forlader ryggen også. Det kaldes en stenose og ses mest hos mennesker over 50.

Muskelspændinger i lænd eller balle kan også påvirke iskiasnerven, så man får symptomer ned i benet.

I mange tilfælde skyldes iskias en kombination af problemer i flere forskellige led og muskler.

Hvordan føles det?
Det man føler afhænger af hvorfra symptomerne kommer. Her er en række almindelige årsager.

Symptomer fra en diskusprolaps
Mindst 35% af alle raske personer har en diskusprolaps uden at mærke noget som helst til det. Hvis en diskusprolaps giver symptomer, afhænger symptomerne af hvilke nerverødder den trykker på eller irriterer. Er der f.eks. tale om en diskusprolaps i lænden, der trykker på den første korsbensnerve på højre side, vil det typisk medføre at refleksen i højre hæl er væk, følesansen på ydersiden af højre fod er nedsat, og det kan være svært at komme op på tæerne på højre fod på grund af kraftnedsættelse i lægmusklerne, samt smerter i lænd, balle og ben. Tit oplever man en isnenede, brændende, prikkende eller sovende fornemmelse. Hvis det er mere alvorligt, kan der optræde lammelser og følelsesløshed og manglende kontrol over vandladning og afføring.

Symptomer fra et SI led
En typisk patient med smerter fra et S-I led halter når han skal gå. Når han skal sidde, har han mere vægt på den ene balde en den anden. På den måde bliver det S-I led der giver symptomer aflastet. Når man spørger hvor det gør ondt, peger han direkte på den ene S-I led og nogle gange også frem i lysken, ned over balden eller på låret i samme side. Smerterne strækker sig sjældent længere ned end knæet. De forværres når han skal gå op ad trappe eller rejser sig fra en stol efter at have siddet i længere tid. Benet føles nogle gange tungt eller svagt.

Symptomer fra forsnævring i lænden
Forsnævring i lænden som påvirker rygmarven eller nerven der forlader ryggen medfører tit en følelse at træthed og svaghed i ryg og især ben. Der kan også være føleforstyrrelser, nedsat muskelkraft og smerter i benene. Symptomerne forværres, når man har gået og aftager igen efter man har holdt hvil. Det kan også være tilfældet ved kredsløbsforstyrrelser i benene, men de forværres når man cykler- det gør de ikke ved forsnævring i lænden.

Symptomer fra et hofteled
Fungerer samspillet mellem muskler og hofteled ikke som det bør, vil det ofte gøre ondt, når man går (især på hårdt underlag), når man skal stå i længere tid og når man ligger på den dårlige hofte. Ellers lindrer det at ligge. Smerten føles tit i lænden eller hoften og stråler nogle gange ned i lyske og lår til knæet. Undertiden er der kun smerter i lænd eller knæ!

Symptomer fra knæet
Symptomer fra knæet kan trække både højere op og længere ned i benet. De forværres ofte, når man sidder i hug, går på trapper eller rejser sig efter at have siddet længe. Det er generelt godt for knæene at cykle og svømme.

Symptomer fra piriformis-musklen
Piriformis musklen (?den pæreformede muskel?) strækker sig fra forsiden af korsbenet, bagest i bækkenet under lænden, gennem bækkenet til det store knoglefremspring øverst og yderst på lårbenet. På sin vej gennem bækkenet passerer den iskiasnerven på nært hold og irriterer den nogle gange. Det kan fører til symptomer der ligner dem der kan komme fra underliv, urinveje eller tarm. Ofte vil der være iskiaslignende smerter ned i benet, evt. med en sovende fornemmelse eller nedsat følsomhed. Symptomerne vil næsten altid føles omkring balle, hofte og SI led. Tit føles det også på bagsiden af lår, læg og hæl. Det kan være svært at skelne mellem symptomer der stammer fra piriformis. og de, der stammer fra en diskus i lænden. Vi har en piriformis muskel i hver side.

Symptomer fra psoas-musklen
Psoas-musklen strækker sig fra det nederste af brysthvirvelsøjlen og hele lænden ned gennem bughulen til lårbenet. Vi har en psoas-muskel i hver side. Smerter fra psoas vil oftest mærkes i lysken, men kan også stråle ud til lænd og korsben, til underliv eller ned foran på låret. smerterne bliver ofte værre, når man går på trapper.

Behandling
Det primære er altid, når det er muligt, at koncentrere sig om at behandle årsagen og ikke kun symptomet. Behandlingen varierer altså afhængig af årsagen. I de her beskrevne tilfælde vil behandlingen have til formål, at få muskler og led til at fungere optimalt. Det er det en kiropraktor beskæftiger sig med.

mvh dova