/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
kabel ledning tykkelsel
Fra : Surf
Vist : 612 gange
50 point
Dato : 11-09-02 19:23

er det ikke ligemeget hvadfor et kabel tykkelsel man bruger eller skal man bruger den ens lokal net man anbefalder

f.eks den jeg brugte før var tynde end de 7,7 mm man skal bruge iføgler esenet og på grund af det gik mit net hele tiden ud og jeg kunne ikke kommer på nette

men så fik jeg beskeden at der jeg købte ledning skal jeg gå hent og der opdaget vi at den jeg hadet var tyndet end den man skulle bruge

så jeg fik et nyt ledning i den rette tukkelsel og nu kan jeg komme på nette igen

så engasng til
er det ikke ligemeget hvad tykkesel ledning skal være eller hvad

Accepteret svar
Fra : srhansen

Modtaget 60 point
Dato : 11-09-02 20:42

Gennerelt må man sige jo tykkere jo bedre, man kan aldrig få for tyk ledning, men man kan godt få for tynd ledning.
Det hænger sammen med at den ohmske modstand i en leder falder proportionalt efter følgende formel modstand = resistiviteten *længden/arealet resitivitet er en materiale konstant. De fleste ledninger er lavet af kobber fordi det er billigt og fordi det har en lille resistivitet. Så jo længere og jo tyndere din ledning er jo dårligere leder den.

For at gørre en lang snak kort.
1. Det er ikke ligegyldigt hvor tyk din ledning er.
2. Det er ikke ligegyldigt hvor lang din ledning er.

Skal du derfor bruge en lang ledning er det en god ide at vælge en der er lidt tykkere end normalt.

Jeg håber ikke det er en alt for teknisk gang volapyk