/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
kenneler med helsorte schæfere
Fra : pyffer
Vist : 841 gange
40 point
Dato : 22-03-05 15:37

Nogen der kan hjælpe med at oplyse om nogle kenneler, der avler helsorte schæfere?

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 22-03-05 15:48

Nej! den tror jeg ikke du kan finde her i Danmark, her er kun hvide Schæfere blevet godkendt.
Mvh Bevi54

Accepteret svar
Fra : Carg

Modtaget 50 point
Dato : 22-03-05 15:52

Hej Pyffer.

Kennel Degn havde nogle sorte hvalpe på hvalpelisten inde på www.schaeferhunden.dk for et stykke tid siden... måske du kan kontakte dem og forhøre dig.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-03-05 15:52

http://www.schaeferhund.dk/schaefer/schaeferh.htm

måske kan du finde noget på siden her.

mvh dova

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 22-03-05 15:53

Sort er en tilladt farve for schæfere, hvorimod hvide schæfere ikke er godkendt...

Kommentar
Fra : Carg

Dato : 22-03-05 15:53

bevi54... der findes da også sorte schæfere her i Danmark.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 22-03-05 16:14

Dem er der ikke ti af på dusinet, jeg har ikke set dem, kun de hvide som er accepteret af Dkk
Mvh
Bevi54

Kommentar
Fra : Carg

Dato : 22-03-05 16:31

Næ, der er ikke så mange af dem, men de findes skam. Som bvh siger er det en tilladt farve for schæfere.

De hvide schæfere (alias hvide hyrdehunde) er en selvstændig race.

Kommentar
Fra : skagensnero

Dato : 22-03-05 16:31

Hej

Hos Annette Larsen i Øster Vrå kan du måske få hjælp, under hvid schæfer kan du på nettet finde hendes hjemmeside, da hun også har sorte schæfere.

Hvis du ikke finder den så giv lige en tilbagemelding.

mvh

Frank

Kommentar
Fra : Carg

Dato : 22-03-05 16:33

http://www.schaeferhund.dk/schaefer/schaeferh.htm Her kan se de forskellige farver, der er tilladt for schæfere.

Pyffer, undskyld at jeg går lidt udenfor spørgsmålet.

Kommentar
Fra : skagensnero

Dato : 22-03-05 16:48

Hej:

Det er lidt surt nogle få bliver ved at bruge tid på farver, i Dansk hunderegister er der nu registreret godt 800 hvide schæfere og kun under 10 hvide hyrdehunde, så hvorfor ikke stoppe det spil om ord

Den hvide schæfer er registreret i langt flere eksemplarer end der findes af de forskellige variatner af hvide hyrdehund i DRU og DKK, så tag dog og erkend den kamp er tabt.

Der er godt 600 flere hvide schæfere end der samlet er af de forskellige varianter af hvid hyrdehund, så et viser jo at hundefolk godt ved racen eksisterer.

På 2 år er racen gået frem ffra 600 hunde til 800 hunde i Danmark, så der er ingen tvivl om den hvide schæfer er kommet for at blive.

mvh

Frank

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-03-05 17:26

En Schäfer er kort og godt en hyrdehund,
derfor Hvid Hyrdehund, nøjagtig det samme som en hvid Schäfer.
Det er mere et ordspil end diskussion om hvorvidt det er samme race, for selvfølgelig er det samme race. De hvidere Schäfere stammer fra et helt almindeligt kuld af sort/tan Schäfere hvor der var en hvid imellem, og som fra USA blev importeret til Europa, hvor man ved intensiv avl fik en hvid schäferstamme opbygget.
Så ud fra det, kunne de andre Schäfere lige så godt hedde
Sort/tan hyrdehund
sort hyrdehund
grå hyrdehund
hvid hyrdehund

og der har været sorte Schäfere her i DK betydeligt længere tid end der har været hvide, og det er ikke så mange år siden den hvide blev anerkendt.

mvh dova

Kommentar
Fra : Carg

Dato : 22-03-05 17:42

Vil du dermed sige, Dova, at du ikke synes der er forskel på hvide og de andre?

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 22-03-05 17:51

I standarden, der kommer fra Tyskland, er hvide partier ikke ønsket, men tålt og i for store mængder direkte diskvalificerende....
Hos avlerne udvikles forskellige retninger såsom sort, grå og den sortgule schæferhund... og utallige andre varianter, men hvid er decideret uønsket..
Hvis du ønsker en sort schæferhund, skal du opsøge de avlere, der har satset på det...
mvh bvh...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-03-05 18:10

Carg, den hvide er en Schäfer som de øvrige, men den intensive avl har så givet den nogen andre egenskaber ud fra de standarder der er sat for racen.
Og det jeg kender til de hvide, er de ikke så temperamentstabile som de "almindelige" Schäfere.
For ca 30 år siden, var der nogen af mine bekendte der havde 4 af dem, og dengang var der i hvert fald ikke ret mange af dem i DK.
Og fra dengang til nu, ser hundene helt anderledes ud, p.g.a. avlen.

mvh dova

Kommentar
Fra : pyffer

Dato : 22-03-05 19:02

Ja, nu spurgte jeg jo efter de sorte schæfere, så sikke en kovending denne tråd har taget.

Godkendelse af svar
Fra : pyffer

Dato : 22-03-05 19:03

Tak for svaret Carg. Det var et godt sted, der kan jeg sagtens finde det jeg søger.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-03-05 19:07

Tja, pyffer
sådan går det ofte, at en masse "uvedkommende" bliver blandet i et spørgsmål.
Sorry, hvis det var for meget.

mvh dova

Kommentar
Fra : pyffer

Dato : 22-03-05 19:28

Hej Dova.

Det er helt fint, blev bare lidt overrasket da jeg tjekkede min mail, tænkte hold da op, der var hjælp at hente, og fik så en lidt lang snude, da jeg kom herind og så at I var gået så vidt som fra sort til hvid. Men helt iorden, jeg er ikke så pernitten.

Kommentar
Fra : skagensnero

Dato : 22-03-05 21:06

Hej:
Jeg håber det lykkedes dig at finde en god sort schæfer, da den jo er lige så skøn en hund som både den brune og hvide schæfer.

Heldigvis er der plads til forskelligheder, og til det indlæg om at den hvide schæfer har ændret sig gennem årene, kan jeg kun sige at det er jeg helt enig i, jeg købte min første hvide schæfer i 1984, og siden da har forskellige opdrættere gjort et stort arbejde for at sikre racetypiskle og sunde hunde, på nøjagtig samme måde som opdrættere af andre hunde gør.

Det er mit inderste håb at den sorte schæfer ikke får samme massive problemer med HD, som vi desværre gennem de seneste år har oplevet med den brune schæfer.
Noget af det værste her i livet er jo, at stå ved dyrlægen og sige farvel til sit kæreste p.g.a. sygdom, så derfor håber jeg man ved et godt avlsarbejde kan mindske det problem.

Det kræver blandt andet import at nyt blod, og her skal lyde stor ros til opdrættere af alle arter af schæfere der bruger tid og penge på, at skaffe nye hunde ind i avlen.

Tak til alle der vælger det lange seje træk, og lad os sammen glæde os over vores fælles interesse for de dejlige schæfere.

God påske til jer alle

Frank Sørensen