/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Netværk over HUB
Fra : martin.borre
Vist : 303 gange
100 point
Dato : 22-03-05 15:13

Hej
Jeg har et stort problem med et lille netværk hvor ingen af computerne ikke kan ”se” hinanden.
Der er to computere, de kører begge XP Professional, der er forbundet til den samme HUB der igen er forbundet til et modem og derfra videre til internettet. Begge computere kan komme på internettet over modemmet, så netkortet er vel installeret og virker korrekt. XP har en Wizard til installation af et ”home or small office” netværk som blandt andet inkluderer at man laver en netværks-diskette på den ene computer som man så bruger på den anden. Og det HAR jeg gjort men det virker stadig ikke. Er der nogen der kan knække den nød?
På den ene computer kommer der et lille ikon nederst på bjælken, med to computere, det indikerer vel at der er adgang ud af computeren. Men dette ikon kommer ikke på den anden. Der er firewall på begge computere, kan man slå det fra så det ikke gælder en undtagelse for den anden computere men ikke for alle mulige andre computere? Jeg ville gerne undgå at skulle give en millard forr en router.
Kan man forbinde de to computere via noget andet, fex via en USB, og hvis ja: hvordan?
MVH MB

Kommentar
Fra : bja2

Dato : 22-03-05 18:27

Der er jo mange ting der kan være galt. Men har du delt dine mapper. Hvilken netadgang har du?

Kommentar
Fra : bja2

Dato : 22-03-05 18:31

En router koster fra 3-500 kr. og opad. En HUB kan man jo nærmest få i nakken i dag. I XP behøver man ikke lave en netværksdiaskette da XP er født til den installation. Jeg har selv et trådløst som sagtens kan kommunikere med andre tilsluttede maskiner men sende fra en af klienterne over modem ??

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-03-05 18:59

En hub skal være tændt før computerne
Comp skal være medlem af samme arbejdsgruppe eks. mitnet
De må ikke have samme computernavn
der skal deles noget ud på begge comp
eks. h-klik på en mappe - er der valget "deling"
Prøv dette:
start>programmer>tilbehør>kommandopromt> skriv så der står:
C:\>net view og tryk enter
C:\>ping computernavn og tryk enter (prøv begge computernavne)

Kommentar
Fra : bja2

Dato : 31-03-05 15:23

Du er sgu da umulig at kommunikere med - når du ikke svarer

Kommentar
Fra : martin.borre

Dato : 12-04-05 10:42

Jeg har forsøgt de ting I foreslår men lige meget virker det.
Jeg har en bredbåndsforbindelse, webspeed 128/64, og i telefonen siger de (TDC) at de kan se at begge computere er aktive.
Begge computere har "shared files".
Hub'en er tændt hele tiden.
Når jeg prøver at "pinge" den anden computer får jeg beskeden at den ikke eksisterer.
Begger computerne kan anvendes til at læse sin Email, at surfe på internettet osv. De kan bare ikke se hinanden, dvs det er vist kun det lokale netværk der ikke virker.
Det her med at den ene computer ikke viser det ikon nederst til venstre, med et billede af to overlappende computere, hvad skyldes det? Er det denne computer der ikke vil acceptere lokalnettet? Jeg har prøvet at slå firewalls fra, uden at det forbedrede sagen.
(beklager at jeg først svarer nu, jeg har været lidt ude).

Kommentar
Fra : Knogle

Dato : 02-05-05 12:25

Er du sikker på at de har samme Submask ellers kan de ik se hinanden.. samt du skal lave en undtagels i windows firewall " den ip den anden computer har og visa versa".

Du kan se din ip ved at "start/kør/Ipconfig" elller "start/kør/ipconfig -all"

Ps. Du køre ik nogle anden firewall ind Windows egen ?

hilsen knogle