/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Kan man selv lave tomatpure?
Fra : kpm10
Vist : 3337 gange
100 point
Dato : 22-03-05 12:16

Hej

Jeg får svigemekanismen på besøg her i påsken, men min svigermor kan bla. ikke tåle ting der har være i dåse, det er en eller anden form for allergi.

Men jeg havde tænkt mig at lave beuf stroganoff på grillen med kartoffel mos samt røde ris, men til risene SKAL jeg bruge en dåse tomatpure for at de bliver helt som jeg vil have dem!

Men kan man ikke bare lave det selv? jeg har tænkt på at blende nogle tomater, men der får jeg nok bare ikke alt farven med!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-03-05 12:18

Nu kan man også få tomatpure på flaske.
Men det er måske konserveringsmidler hun ikke kan tåle?

mvh dova

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 22-03-05 12:20

Nåh ja, det havde jeg ikke tænkt over!!!

Jeg ved at det er bla. nikkel allergi, men om der er en anden allergi hun også lider af ved jeg ikke!!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-03-05 12:23

Du kan sagtens selv lave Tomatpure. Som du selv foreslår kan du purere nogle gode tomater og så dampe vandet fra. Du har nok ret i at farven ikke bliver helt så rød, men det må du så forklare svigermor. Kan du ikke finde et godt NATURLIGT rødt farvemiddel. Der findes noget der hedder kocinella-rødt. Det er lavet af nogle små tørrede skjoldlus.
P.S.: Er ikke helt sikker på stavemåden.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-03-05 12:34

Ja, man kan lave det selv ved at blende tomater, koge det ind, og der er vist også krydderier i, løg, chili, hvidløg, bl.a.

mvh dova

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 22-03-05 12:39

Hej kmp10
Du kan lave tomatpure på flg måde:

Tomater ,½ eller 1 eller flere kilo

Skold tomaterne,fjern skin og de fleste at stenene eller frø.
Hak dem fint og lad dem evt simre med friske basilikumblade eller hvidløg eller lidt oregano til de er reduceret til ca det halve.Smag så til med lidt salt og Peber og sukker ,til du får den sødme og smag du kan lide.
Passer´det hele igennem en sigte og opbevar det i køleskabet en 3-5 dage eller i fryseren .

mvh mcloud

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-03-05 13:29

Der jo ingen grund til at tilsætte krydderier når man laver pure'en. Vent med det til skal bruge den, så kan du krydre individuelt.

Kommentar
Fra : tullepuzz1

Dato : 22-03-05 16:58

Jeg ville tage nogle tomater sammen med nogle løg og diverse krydderier og lade stå og småsinre i en gryde

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-03-05 17:05

Løg og krydderier kan man jo tilsætte når selve retten skal laves. Ingen grund til at blande det ind i pure'en.

Tomatpure er udelukkende tomater der er findelt og koncentreret. Kun hvis man har lyst til at spise tomatpure, skal den krydres. Men hvem Faen gør det. Tomatpure er en ingrediens der bruges ligesom peber og salt o.s.v.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 22-03-05 17:09

Er du sikker på, at hun ka tåle tomater?

En del allergikere har netop problemer med tomater.

mcloud's version lyder go; husk specielt lidt sukker, det er vigtigt.

frieda, der selv er allergiker, men heldigvis godt tåler tomater