/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Fornyelse af førerbevis
Fra : Klumme
Vist : 7874 gange
50 point
Dato : 22-03-05 08:02

Er der krav om, at man SKAL forny sit førerbevis, til den nye model (kreditkortstørrelse).

Hvis dette er tilfældet, er der så nogen konsekvenser ved ikke at få det fornyet, såsom bøde, eller at det gl. evt. bliver ugyldigt, med efterfølgende prøve hvis generhvervelse skal ske?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-03-05 08:05

Nej det er der intet krav om.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-03-05 08:12

Lidt irriterende hvis det er rigtigt

Jeg har bildt én det modsatte ind, men vil nu lige se lidt flere svar.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-03-05 08:16

Jeg mener bare at hvis der eksisterer et sådant krav, skulle det have været offentliggjort igennem dagspressen og evt også på Netborger.dk. Og jeg har ikke set noget om det nogen steder.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-03-05 08:25

Nåå nej, men det kunne jo være, at du havde overset dette. Det er jo ikke i går det skete, men i forbindelse med at det nye kort kom frem, og det er jo nogle år siden.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 22-03-05 09:06

Der er (endnu) intet krav om ombytning. Men der arbejdes på det i EU regi.

http://www.europarl.eu.int/meetdocs/2004_2009/documents/PR/546/546018/546018da.pdf

~ se især ændringsforslag 2, betragtning 3a

mvh berpox

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 60 point
Dato : 22-03-05 09:21

Citat
Det første EF-kørekort fra 1986, som p.t. er den mest gængse model, er et to-fløjet plastlamineret kørekort. Efter indførelse af det andet og nye EF-kørekort i kreditkortstørrelse, se 3) nedenfor, udstedes det første EF-kørekort ikke længere, men alle hidtil udstedte EF-kørekort er fortsat gyldige til deres udløb.

http://www.ambhanoi.um.dk/da/menu/Borgerservice/K%C3%B8rekort/

Hilsen ans og god påske

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-03-05 10:22

Hmmmm.... lidt om min snak er der nu alligevel. Ans, som med sædvanlig grundighed, henviser til et link, og i dette står der:

Citat
Der er 3 forskellige danske kørekort i omløb:

1) Kørekort af den gamle model, hvilket vil sige modellen før det første EF-kørekort, også kaldet ”posekørekort”, som er et kørekort af kraftigt papir, der opbevares i en lille plastiklomme.

Dette kørekort er nu ugyldigt, men ombyttes dog fortsat til et nyt gyldigt kørekort. Ved henvendelse om en sådan ombytning skal ansøger vedlægge en lægeerklæring. Politiet vil udfra denne og ud fra den pågældendes køreerfaring inden for de sidste 3 år vurdere, om der skal stilles krav om, at der aflægges en ny køreprøve.

Såååå..... har jeg ret, eller uret LOOL

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 22-03-05 10:33

uret ang posekortet har alle fået/skulle have nyt i slutningen af 80erne til foldekortet
foldekortet skal endnu ikke skiftes til "dk kort"

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-03-05 10:35

Så jeg havde altså ret fra starten.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-03-05 10:38

Rotw.

Du forudsætter at alle har fået skiftet deres posekort ud til EF kortet fra 1986. Hvis denne forudsætning er ukorrekt, så gælder stk.1 i afsnittet om forskellige kørekort, formoder jeg. Ud fra dette så har jeg jo ret.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-03-05 10:39

Nej arne, det havde du ikke - Så ovenstående

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-03-05 10:39

Så = Se

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-03-05 11:01

"Kørekort af den gamle model, hvilket vil sige modellen før det første EF-kørekort, også kaldet ”posekørekort”, som er et kørekort af kraftigt papir, der opbevares i en lille plastiklomme.

Dette kørekort er nu ugyldigt, men ombyttes dog fortsat til et nyt gyldigt kørekort. Ved henvendelse om en sådan ombytning skal ansøger vedlægge en lægeerklæring. Politiet vil udfra denne og ud fra den pågældendes køreerfaring inden for de sidste 3 år vurdere, om der skal stilles krav om, at der aflægges en ny køreprøve.

Denne gamle kørekortmodel skulle have været ombyttet til en EF-model i årene 1990-1993. Der er således få af disse gamle kørekort i omløb.

2) Det første EF-kørekort fra 1986, som p.t. er den mest gængse model, er et to-fløjet plastlamineret kørekort. Efter indførelse af det andet og nye EF-kørekort i kreditkortstørrelse, se 3) nedenfor, udstedes det første EF-kørekort ikke længere, men alle hidtil udstedte EF-kørekort er fortsat gyldige til deres udløb.

3) Det andet og nye EF-kørekort, som introduceredes den 14. april 1997, er i format som et kreditkort"

Dette er sådan set den fulde ordlyd af det citat Klumme satte ind 10:22

Læg mærke til, at der står, at det gamle kørekort skulle have været skiftet til EU modellen i årene 90-93.
Så med disse gamle kort, var det dengang et krav, at de skulle have været skiftet, men der er ingen som helst krav om, at det dobbeltfløjede skal skiftes til credit-card modellen.

Ikke før de helt nye kørekortsystemer der endnu er under udarbejdelse, træder i kraft, hvor der udover at kortet bliver med "chip" kommer andre regler for erhvervelse, anden alder for ret til erhvervskort m.m.

mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-03-05 11:02

Klumme grin du bare LOL

Du kunne jo bare have skrevet at det var "posekortet" der var tale om. Det har jo været ugyldigt siden 1986.

En anden gang så må du uddybe dit spørgsmål.

Ja, der er konsekvenser, hvis den pågældende bliver standset af politiet, bliver der også udstedt en bøde.

Alt afhængigt af udløbsdatoen på det gamle kørekort kan der blive tale om generhvervelse af kørekortet.

I ovenstående eksempel tager jeg det for givet at den pågældende var fører af motorkøretøjet.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-03-05 11:16

Som spørgsmålet er udformet, må svaret være et nej.
For det er ikke et krav at kørekortet skal ombyttes til kreditkort modellen.

Men det gamle posekort, skulle have været ombyttet til EU-kortet, det tofløjede.
Men det må være en anden diskussion.

mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-03-05 11:38

Hvis Klumme tænker på "posekortet" så er svaret ja.

Samtidig har det været ulovligt at bruge posekortet efter det "nye" foldekort blev indført.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-03-05 11:40

Har lige talt med Motorkontoret i Herning. Der ER intet krav, men man kan købe det nye kort for 260 kr.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-03-05 11:44

Nej ans
for det har aldrig været et krav at posekortet skulle byttes til kreditkort modellen, men derimod var det dengang et krav, at det skulle have været byttet til EFmodellen.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-03-05 11:50

Ja det ved jeg godt, men hvis den pågældende ikke dengang byttede sit kort, så er kravet der i dag.

Samtidig har den pågældende brugt et ulovligt kørekort i den mellemliggende periode.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-03-05 11:51

Ja for pokker Ans, men da jeg bildte min bekendt ind, at "det" skulle skiftes, tænkte jeg slet ikke på, at der var mere end 2 i omløb. Så ud fra dette, så har jeg uret, og min bekendt har ret. At det så viser sig, at der er en 3. model, der faktisk er ugyldigt nu, og hvis man antræffes med dette reelt ikke har førerbevis, og endda får en bøde mv. hvis man kører med dette, er en helt anden sag, men gør samtidig at jeg uden at vide af det, har ret i en del af spørgsmålet (som jeg ikke anede eksisterede). LOOL

Hvad du arne, har talt med motorkontoret i Herning om, kan jeg af gode grunde ikke vide, men hvis motorkontoret i Herning læser, hvad udenrigsministeriet skriver i det link Ans angav, så vil de også blive opdateret med hensyn til gældende regler, og kan bedre vejlede i stedet for at vildlede

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-03-05 11:55

Altså de damer.

Hvis man er den ulykkelige indehaver af et posekort, så kan man jo af gode grunde ikke skifte det til laminat modellen fra 1986, som man skulle have gjort for længe siden, men udelukkende til kreditkort modellen.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-03-05 11:58

Glemte at sige, at denne fornyelse fra posekortmodel til kreditkortmodel må være et implicit krav.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-03-05 12:01

Eller...... sidder lige og kommer i tanke om, at muligheden for at et posekort IKKE skal udskiftes til kreditkortmodel er jo muligt, men ikke umiddelbart logisk. Så det kan være at arne har ret. Det skal der bores i.

Hold kæft det er morsomt sån' noget pindehuggeri, men alligevel lidt interessant. LOOL

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-03-05 12:01

Ja da, men det koster stadig 260 kr. PLUS en betragtelig bøde for at have kørt med et ulovligt kørekort i 12 år.

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 22-03-05 12:06

Ja, det er en interressant debat. Men lad nu være med at finde ud af, at man kan slippe godt fra at bytte posekortet. Min kone har nemlig sådan et, og hvis hun får det byttet går det bare ud over bilen

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-03-05 12:06

Op i revuen med prisen. Spørgsmålet er om det er pligtigt at skifte det, efter at laminatmodellen er udgået. Samt om om politiet kan kræve en fornyet prøve.

Citat
Politiet vil udfra denne og ud fra den pågældendes køreerfaring inden for de sidste 3 år vurdere, om der skal stilles krav om, at der aflægges en ny køreprøve

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-03-05 12:08

hansen9

LOOL - vi laver en løgnehistorie, som du kan vise hende

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-03-05 12:10

Det koster ikke en bøde hvis man henvender sig med et posekort for at få det fornyet.
Man skal aflevere en lægeerklæring og forklare hvilken kørselserfaring man har haft inden for de seneste tre år, og ud fra det, vurderer politiet, om man skal til en fornyet køreprøve eller om man umiddelbart kan få det fornyet.

Men hvis man bliver stoppet, er der risiko for at man udover at få at vide, at kortet skal fornyes fordi det er ugyldigt, får en bøde.

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-03-05 12:11

Nej Klumme, det går spørgsmålet ikke på! Læs lige dit eget spørgsmål igen.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-03-05 12:13

OK dova. Er der ikke noget om at du engang har været Politi-sekretær eller sådan noget?

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-03-05 12:13

Jeg synes du skal læse det. Der er dukket et helt nyt aspekt op, som reelt ikke er omhandlet af mit første indlæg. Derfor denne snak.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-03-05 12:14

Klumme selvfølgelig er det vigtigt at skifte det, hvis man stadig har et af de gamle posekort.
For det er jo ugyldigt som førerbevis i følge loven.

men som der stod, i det citat jeg bragte, mener man ikke der er særlig mange tilbage af de gamle posekort.
Og man ved heller ikke om de stadig bliver brugt af "uvidende" bilister, eller om indehaverne slet ikke kører bil mere.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-03-05 12:17

Klumme - Jeg synes da også at det er en god og vedkommende snak. Men det ændrer jo ikke spørgsmålet.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-03-05 12:19

LOL

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-03-05 12:32

Ahhhhh arne arne...

Lad mig lige resumere. Skal et kørekort byttes fra et laminatkørekort (det skrev jeg ikke) til et kreditkortkørekort. Svar nej, og har dermed heller ikke nogen konsekvenser. Dette fordi jeg ikke var opmærksom på, at der var en 3 model i omløb.

Ans svarede korrekt på dette i form af det link hun anviste.

Der er så den 3. model, som SKAL byttes.... ikke til laminatmodellen, den er jo udgået, men til kreditkortmodellen.

Dova har også svaret korrekt, bare ikke på det stillede sp, - som jeg havde forestillet mig, at det skulle forstås

Du svarede: "Nej det er der intet krav om". Dette svar er altså ikke 100 % rigtigt.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-03-05 12:37

Jo det er så. På det stillede spørgsmål. At du så for at undgå at give mig point griber efter et halmstrå, er da bare sjovt.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-03-05 12:39

For at indfri evt. nysgerrige, så spørger jeg udelukkende af interesse i forbindelse med det jeg bildte min bekendt ind.

Jeg har fået mit fornyet til kreditkortmodellen flere gange. Det skal jeg hver 5 år p.gr. af mine mange handicaps... Flabet, uforskammet, synshandicappet, træben fra knæet og op, og har i øvrigt ALLE kategorier (undtagen sidevogn)

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-03-05 12:44

Hold nu mund arne og stop det ækle tiggeri. Du svarede FORKERT, og længere er den ikke. Jeg hopper ikke på din sædvanlige taktik, med at blive ved for at forvirre sp. så du ender med at få point. Du skal måske omdøbes til Chris (og chokoladefabrikken).

For at tydeliggøre det så spørger jeg dihg lige: SKAL et posekort fornyes?? Hvad svarede du?? NEJ.

Hvem pokker siger forresten, at jeg lukker spørgsmålet LOOOOOOOL

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-03-05 12:50

Det nytter ikke noget at du TYDELIGGØR, for dit spørgsmål gik ikke på posekort, du vidste nemlig ikke at de stadig fandtes. Jeg havde såmænd heller ikke påregnet at få point fra dig, du har jo for længst vist at du er en person der fylder sit liv ud med at jage mig og overpisse alle der ikke er enig med dig. Mest synd for dig selv. Få dig et liv.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-03-05 13:01

Du fik da først senere i tråden at vide, at det ikke var posekortet der blev spurgt om. Så du skulle da have taget den model med i din overvejelse da du svarede. LOOL

Nej lillearne. Jeg jager dig ikke - gud fader bevars, så spændende er du da heller ikke, men klart at jeg påpeger, når du med din sædvanlige facon er ubehagelig over for andre. Se nu blot i denne tråd. Du var sikker på at score point, men da det stod dig klart at du havde svaret forkert, og salt i pointsåret er så at det var Ans og Dova der svarede korrekt. Det tåler du ikke ret godt, og så bliver du øjeblikkelig ubehagelig. Lex Arne.

Men jeg sidder luge og kigger på en sætning i Dovas citat, og det kan jo være at du har ret alligevel.

Det lyder sådan:
"men der er ingen som helst krav om, at det dobbeltfløjede skal skiftes til credit-card modellen".

Det må Dova lige redegøre for. Det betyder ikke nødvendigvis, at du så får point, for jeg ved ikke rigtig om jeg lukker sp. LOOL

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-03-05 13:01

"Er der krav om, at man SKAL forny sit førerbevis, til den nye model (kreditkortstørrelse"

Narj, Klumme

"som jeg havde forestillet mig, at det skulle forstås"

Vi er jo ikke tankelæsere der umiddelbart kan se, at meningen med og udformningen af spørgsmålet ikke skal forstås som det er skrevet.
Opfattelsen af dit spørgsmål må umiddelbart være, om det er et krav at alle kørekort skal ombyttes til kreditkortmodellen.

Og det er det ikke.

Så kommer den lille undtagelse, som du ikke var opmærksom på:
At der muligvis stadig er nogen af de helt gamle posekort i omløb endnu, hvor kravet til dem var, at de i perioden 90-93 skulle have været byttet til EF-kortet, og derfor nu er ugyldige.
Konsekvenserne af at skulle have sådan et byttet i dag, er lægeerklæring, politiets vurdering af kompetence til at køre, og som kan resultere i en fornyet køreprøve.
Hvis man bliver stoppet, risiko for en bøde.

mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-03-05 13:08

LOL

God påske med eller uden kørekort af den ene eller anden udformning.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-03-05 13:09

Er I ikke tankelæsere. Det skulle jeg da bare ha' vidst, så havde jeg da formuleret mig anderledes. LOOL

Den korte udgave er så, at arnes svar er korrekt, hvis man fratrækker den undtagelse, som jeg ikke var opmærksom på. Men det fremgik jo heller ikke klart af sp. at det IKKE omfattede posemodellen, så han har alligevel ikke helt ret.... LOOL

Så nu står jeg i dilemmaet..... hvem skal ha' point? Jeg må nok lade det stå åbent i al evighed, da det ikke ville være retfærdigt kun at give een af jer disse point.

Eller hvad synes I??? Ja jeg ved jo godt hvad arne vil sige, så den springer jeg lige over

DilemmaKlumme

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-03-05 13:13

Hedder det forresten ikke et førerbevis, selv om der står kørekort på det?? Et kørekort er vel sådan noget man kører efter i landskabet.

Ja da og tak...... god påske til jer osse.

Ked af jeg kom til at ødelægge arnes påske, men han er nu osse meget nærtagende LOOOOL 50 point herregud LOOOL

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-03-05 13:17

Kørekort,Førerbevis, Drivers licence, Führerschein, Permit de conduire.......

Forskellen er den samme, det er bare farven der har en anden lyd

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-03-05 13:17

Hvis du tror at du er i stand til at ødelægge min påske, ta'r du meget fejl.
Men god påske til dig også. Og selvfølgeligt også til alle I andre.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-03-05 13:21

Det er jeg da glad for, hvis det er sandt. Jeg troede bare, at når du missede 50 point og skulle leve med truslen om at et sp. ikke blev lukket, så gik du helt i spåner. Men det er da dejligt hvis du er i bedring.

"Forskellen er den samme".... Kan man virkelig sige det ??? LOOOL

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-03-05 13:28

På mit "førerbevis" står der kørekort og det har politiet godkendt

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-03-05 13:45

Posedamens posekørekort LOOL

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-03-05 13:54

At høre/læse ordet "I bedring" fra en mand der har træben fra knæet og op, gør så afgjort min påske lidt mere morsom.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 23-03-05 00:44

Jeg havde sådan et posekørekort indtil for 2 år siden, som jeg dog aldrig tog med når jeg kørte fordi jeg vidste det var ugyldigt!

Så skete der selvfølig det at jeg blev stoppet min mors bil på vej op til brugsen af en vej der dårlig nok er afmærket på et kort! Meget mystisk fordi det ellers var stort samtaleemne i landsbyen når politiet kørte forbi et par gange om året!

De spurgte jo så om pappet, som jeg måtte erkende at jeg ikke havde med! så forespurgte de over radioen om jeg havde kørekort, men de der gamle kort er åbenbart gledet helt ud af edbsystemet! Endelig kom de så i tanke om at det nok var sådant et jeg havde, udskrev en bøde på 500 kr og lod mig køre videre!

Næste dag kørte jeg til Løgstør politistation med mit gamle lasede pap og fik det byttet til et nyt for 100 kr.! Uden lægeerklæring og krav om køreprøve for øvrigt! Det er godt nok 2 år siden, så det kan jo være det koster 260, og lægeerklæring og måske fornyet køreprøve i dag!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-03-05 09:20

tedd

Tidligere kostede det 100 kr, men nu koster det 260 kr.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-03-05 11:15

Hold da op tedd
Og du undrer dig over hvorfor de betjente lige var der på det tidspunkt

De har sgu da vidst du var i området, og holdt øje med din færden

Men ellers et godt eksempel på hvad der sker ved at blive stoppet med sådan et gammelt kort (selv om du så ikke lige havde det med).

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 23-03-05 14:52

Havde ellers tænkt mig at kæmpe mod systemet med det stykke pap! Man kan ikke udstede et officielt dokument gældende til 2026 eller hvornår udløbsdatoen nu er, og så kræve at man skal udskifte det før tid! Og ovenikøbet kræve penge for ombytningen! Svarer til at vi skal betale 110 kr. for en ny 100 kr. seddel!

Well "I fought the system, but the system won"

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-03-05 15:44

Jo, det kan man åbenbart, som følge af, at DK i 1972 kom i lommen på EF

Det kaldes harmonisering. Det mest åndssvage af det, var bare at de nye kørekort alligevel ikke var magen til dem i de andre EU lande

Godkendelse af svar
Fra : Klumme

Dato : 14-04-05 09:45

Tak for svaret ans.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-04-05 11:08

Tak Klumme

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-04-05 11:13

Velbekomme.
Synes ikke det behøvede yderligere kommentarer

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-04-05 11:26

Klumme nu er jeg kommet på top 10 i smalltalk, som nummer 10

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-04-05 13:20

LOOOOL

Så er det dokumenteret, at du er en god Kanduer og skulle nogen vove at drage dit værd i tvivl, kan du blot henvise til din placering