/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Krypteret
Fra : icebobo
Vist : 382 gange
100 point
Dato : 21-03-05 22:05

Hej
Jeg har et program som laver nogle logfiler som jeg har brug for at kunne læse, men logfilerne er krypteret så jeg kan ikke bare åbne dem i word eller lign.
Er der nogle der ved om man kan få et program der kan læse krypteret filer eller skal det være det program der har krypteret det som skal bruges til at læse det igen ?

Accepteret svar
Fra : snaptil

Modtaget 110 point
Dato : 21-03-05 22:10

har du nøglen... krypteret betyder jo, at der en bestemt nøgle som kan få teksten tilbage til det den var før...
så har du den så du sikkert halvvejs

Kommentar
Fra : severino

Dato : 21-03-05 22:10

Du skal i hvert fald kende den kode som det er krypteret med, ellers er det jo ingen fidus at kryptere data, for så kunne alle jo se hvad de havde lyst til.
Så brug det program der har krypteret dine data!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 21-03-05 22:25

Det program du har, har krypteret dine logfiler, og så er det KUN det program der kan læse dine logfiler. Som severino skriver, er det jo det, der er hele ideen bag ved kryptering. Hvis sådanne krypterede filer kunne læses af alle der råder over Word ell. lign. er krypteringen jo totalt ubrugelig.

Kryptering betyder: At gøre data ulæselig for andre systemer. Der ligger en meget høj grad af datasikkerhed i kryptering.

Så JA det er det program der skal bruges igen. Hilsen AJ

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 21-03-05 22:29

En moderne krypteringskode kan være helt op til 64 bit lang. Så den kan man ikke bare gætte sig til.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-03-05 23:23

Prøv at gå ind i din Internet Explorer under hjælp og Om ......, Arne!! Lidt mere moderne end 64 bit

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 21-03-05 23:28

OK Tedd. Men en 64 bit kode er squ temmelig umulig at knække. 2 opløftet i 64 potens er et temmeligt stort tal.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-03-05 23:31

NSA kan bryde den i realtime! Derfor blev de første IE lavet i 64 bit versioner til markeder udenfor USA!! Nogle der sagde Echelon?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 21-03-05 23:35

Så fortæl dog for Faen hvad man bruger idag. Eller skal det være en hemmelighed?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-03-05 23:51

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 22-03-05 09:49

troede du vidste alt om kryptering når du har været i søværnet arne ..
jeg har selv været telegrafist. og nok der eller søværnet man kan lære mest om kryptering, eller endnu bedre, århus universitet, mener det var der hvor de har lavet den bedste form for kryptering ved hjælp af laserlys..
her er en anden form for kryptering der bliver svær at bryde med mindre man har øje for det ..
Citat
Her sikrer kryptering
mod misforståelser, også selv om kortet skulle havne i en forkert lomme. Datafilerne kan
nemlig kun åbnes ved genkendelse af fingeraftryk eller øjnenes iris, som er 100 procent individuelle
kendetegn. Krypteringen hindrer også uvedkommende i at aflæse kortet, hvis man skulle gå hen og tabe det.

http://www.risoe.dk/rispubl/Risnyt/risnytpdf/ris0300/riso-3-2000s15_16.pdf

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 22-03-05 09:52

http://www.au.dk/da/nyheder/presse/010604a.htm
Brian Julsgaard, der er 30 år gammel, blev cand.scient. i fysik i 2001 og fik sin ph.d.-grad i fysik i 2003. Han er nu ansat som forskningsadjunkt ved QUANTOP, Danish Quantum Optics Center­ - et af Danmarks Grundforskningsfond centre - på Niels Bohr Institutet ved Københavns Universitet.

Brian Julsgaards eksperimentelle forskning drejer sig om den kvantemekaniske vekselvirkning mellem laserlys og makroskopiske gasskyer bestående af ca. en billiard (tusind milliarder) cæsium-atomer. Han har påvist, at man ved hjælp af laserlys kan sammenfiltre to gasskyer af atomer. En sådan sammenfiltring, der på fagsproget kaldes "entanglement", kan bruges i fremtidige kommunikationssystemer til at sende og modtage (teleportere) såkaldt kvanteinformation. Dette har for eksempel anvendelse inden for kryptering og for udviklingen af superhurtige computere.

Nærmere oplysninger fås hos Brian Julsgaard på tlf. 3532 5204, e-mail julsgaard@nbi.dk

Fotos:

Godkendelse af svar
Fra : icebobo

Dato : 22-03-05 14:37

Tak for svaret snaptil.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 23-03-05 09:53

forresten de fleste log filer åbnes med notepad/notesblok, som ligger under tilbehør i startmenuen.
men nu skrev du selv krypteret.......