/ Forside/ Teknologi / Udvikling / HTML / Spørgsmål
10  miritdk 1110
Klik-skema og send med e-mail
Fra : CLAN
Vist : 458 gange
300 point
Dato : 21-03-05 20:52

Hejsa... orker ikke selv at rode med det lige nu
Hvordan laver man en HTML side med valg knapper / felter, der efter udfyldelse kan sendes til en e-mail adr.?
F.eks lav en side i HTML hvor jeg bestiller øl.

Citat
1 øl (ja / nej knap)
2 øl (ja / nej knap)
3 øl (ja / nej knap)
4 øl (ja / nej knap)

Afgiv bestilling (sende-knap)

Ved at klikke på "sende-knappen" afgives skemaet med bestillingen af øl til abcd@mail.dk
Altså... bestillingen sendes til abcd@mail.dk

Kan det i det hele taget lade sig gøre i ren HTML?
Hvis ja... så lav et eksempel.
Hvis nej... hwa' gør man så?

Hygge.... den rigtige og bedste løsning hæver de nuværende points. Jeg har nemlig ikke selv været i stand til at lave noget "brugbart" i HTML som fungere på alle webhoteller.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 21-03-05 21:39

Se der er to forskellige måder man kan gøre det på:
1. med "RADIO knapper" hvor man markere en af de fire muligheder, altså ikke noget med JA eller NEJ. Hvis man fortryder at have valgt 1 men vil have 4, så klikker man bare i den knap for 4, så skifter prikken plads.
2. Med CHECKBOX kan man vælge flere muligheder på en gang.

Så billedet kommer til at se noget anderledes ud, end det du har skitseret her!

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 21-03-05 21:43

OK! Så er det løsning 1. jeg er ude efter (den med RADIO knapper)

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 21-03-05 21:48

NB: For at gøre det endnu mere umuligt... så kunne vi jo også lege, at de også skulle indtaste felter med
1. Navn
2. Adresse
3. Postnummer
4. By
5. Telefon
(men princippet her vil jo være det samme for alle 5)

Hæver til 500 for en funktionsdygtig løsning i HTML

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 310 point
Dato : 21-03-05 21:57

Afprøv lige dette, så du kan se hvad jeg mener:
[CODE]
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html>
<head>
   <title>[Øl er godt]</title>
</head>
<body bgcolor="#FFFFFF" text="#000000" link="#0000FF" vlink="#660066" alink="#FF0000" background="baggrund.jpg">

<INPUT TYPE=RADIO NAME="beer" VALUE="1 Øl"> 1 Øl<br>
<INPUT TYPE=RADIO NAME="beer" VALUE="2 Øl"> 2 Øl<br>
<INPUT TYPE=RADIO NAME="beer" VALUE="3 Øl"> 3 Øl</br>
<INPUT TYPE=RADIO NAME="beer" VALUE="4 Øl"> 4 Øl</P>

<INPUT TYPE="CHECKBOX" NAME="type" VALUE="Tuborg">Tuborg<br>
<INPUT TYPE="CHECKBOX" NAME="type" VALUE="Carlsberg">Carlsberg<br>
<INPUT TYPE="CHECKBOX" NAME="type" VALUE="Faxe">Faxe<br>
<INPUT TYPE="CHECKBOX" NAME="type" VALUE="Harboe">Harboe<br>
</body>
</html>
[/COCE]
Du kan kun vælge 1, 2, 3 eller 4 øl - Men du kan godt vælge flere mærker!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 21-03-05 22:01

Du skal have en CGI server eller lignende for at få et godt og læseligt resultat, da indormationerne sendes til dig i en mail.
Så ud oger din e-mail adresse skal der også være en serveradresse for behandling af de data der skal sendes, ellers får du et noget uoverskuelig tekst i en mail, hvor alle oplysningerne er sendt i en kæde af ord adskilt med et + mellem hvert ord.

Kommentar
Fra : The_Evil_Bong

Dato : 21-03-05 23:56

http://www.hostedstuff.com/register_features_service.php?service=formmail

Det ser ud som om den her side kan gøre det rigtig nemt at lave sådan nogle ting der...

Håber det kan bruges..

M.V.H. Simon

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 22-03-05 09:44

Hejsa
Ja jeg tænkte nok det ikke ku' lade sig gøre i ren HTML. Har ellers bøvlet noget med at finde en løsning.

Serverino... du mangler sende-knappen (send formular), ellers er det lige hvad jeg var efter - OK! Det med øl var bare for eksemplets skyld.

Simon... det ser ellers interessant ud. Det må jeg lige afprøve, når jeg får tid her i påsken, så lad være med at fjerne fluebenet for at modtage mail. Hvis det fungere tilfredsstillende, så skal du da også belønnes.

Hygge... og rigtig god påske
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 22-03-05 09:47

NB: Serverino... hvad gør [/COCE] ?

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 22-03-05 13:12

simon... det dutter ikke - beklager

Citat
HostedStuff is financed through two types of membership.

1) The basis membership which gives you unlimitted access to all our services including full customizability, however, a reference link is included (e.g. powered by www.hostedstuff.com).
2) Our premium membership is for the more business oriented websites, which are willing to pay a little more for removing our www.hostedstuff.com reference link.

Skal der betales for den service (efter 1 md.)... så skal det være Dansk, og ingen tæppetisser-ting hvis gratis

Kommentar
Fra : severino

Dato : 22-03-05 18:50

Nu var det ikke et fuld færdigt eksempel jeg sendte til dig, så derfor inge sendeknap.
Den [/COCE] som du henviser til, er noget som KANDU har taget fejl af, da det skulle omslutte den indsatte ramme, men af en eller anden grund har den placeret den inde i rammen. Så det er en KANDUIKKE fejl.

Nu er det så om du har en hjemmeside hvor der er en sådan CGI service, for så er problemet ikke så stort, du skal blot kende adressen, så den kan indgå i din FORM.

At man skulle kunne indtaste oplysninger om navn og adresse, er nemt at indføje, så er det blot om der skal være en tvungen indtastning, og om modtageren skal have et kopi på skærmen efter afsendelsen.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 23-03-05 12:40

Hej igen... jeg er desværre ikke så aktiv p.t. - ligger med halsbetændelse
Det aktuelle webhotel har desværre ikke CGI (perl), ASP eller PHP så derfor er det nok lidt svært at lave en funktionel løsning. Især da jeg ikke har den store erfaring med skemaer, som sendes via e-mail.
Jeg har dog fundet en løsning via http://www.afws.dk/afws/ men det er jo ikke 'hjemmegjort'
Hvis I ligger inde med den ultimative løsning... så fyr endelig løs.
Rigtig god påske til jer alle sammen
Søren

Godkendelse af svar
Fra : CLAN

Dato : 23-03-05 12:42

Tak for svaret severino.
Det kan åbentbart ikke lade sig gøre... med det eksisterende webhotel (en af mine venners hjemmeside).
Hygge... og god påske
Søren

NB: Hvis du har nogle gode råd, links osv... så fyr endelig løs

Kommentar
Fra : severino

Dato : 23-03-05 21:13

Egentlig havde jeg en adresse på en CGI-server, som jeg selv har brugt en hel del. Den var gratis og offentlig at bruge.
Men da den nu er blevet lukket ned, så er adressen jo ikke meget værd. Så nu er det så, om der kan findes en anden der er fri adgang til.