/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Kalkfrit vand
Fra : bentedorrit
Vist : 1142 gange
100 point
Dato : 21-03-05 18:52

Kan nogen fortælle mig, hvorfor min bil (brandbilsrød) bliver oversået med kalkpletter hver gang den har været i vaskemaskine? Jeg vasker på en Statoil tankstation, som reklamerer med ny supermoderne vaskemaskine, som bruger kalkfrit vand.
Jeg har selvfølgelig påtalt problemet, men ærlig talt ikke fået brugbart svar.
Skal man virkelig stå og tørre hele bilen af efter vask?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 21-03-05 18:59

Helt ærligt så tror jeg ikke at det er Kalk du ser på vognen. Jeg tror at det er sæberester. Og hvis jeg har ret i det, er der en fejl på anlægget. Skylleprocessen er ikke grundig nok. Skylledyserne kan være tilstoppede. Prøv at vaske i en anden vaskehal næste gang, så finder du ud af det. M.v.h. Arne

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 21-03-05 19:00

Det er måske for at du tager underspyling og da bruger de vandet om igen og ("genbrug")Vandet indeholder noget salt fra vejen der bliver sprøytet på din bil.
alimak

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-03-05 19:08

Jeg tror som Alimak også det er saltvand

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-03-05 19:08

Ja, lyt til det alimak skriver, om genbrugsvand.
Og m.h.t. at tørre bilen af, ja så er det næsten umuligt at undgå pletter på bilen når den får lov at tørre af sig selv, og især hvis bilen trænger til polering/voks for så vandet ikke "prelle af" på lakken, og vanddråberne bliver stående.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 110 point
Dato : 21-03-05 19:15

Uanset om det er salt eller sæbe, så brug en anden vaskehal næste gang. Hvis hallens grej havde været i orden burde der hverken sidde salt eller sæbe på vognen.
Genbrugsvand-anlæg SKAL rense vandet for såvel sæbe som salt før det genbruges.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-03-05 19:21

Ja, skal rense, men det kan de jo ikke umiddelbart med salt opløst i vandet.

Kommentar
Fra : patrol2

Dato : 21-03-05 19:51

Hej ,
Hvordan renser man vand for salt, uden at varme vandet op, så det fordamper, og saltet er tilbage, næ dova sådan er det, det er vi enige om .Det er derfor mine biler altid er skinnende ,de bliver ikke vasket i saltvand, og hvad så, prøv at vaske din bil pr håndkraft, skyl den efter vask, tør den af med et vaskeskind, gerne på samme tankstation, så kan du jo se hvor problemet er.
MVH patrol2

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 21-03-05 20:00

Selvfølgeligt findes der filtre der kan rense salt ud af vand uden at koge vandet, det er et rent kemisk problem. At hverken dova eller jeg ved hvordan sådanne filtre virker, betyder jo på ingen måde at de ikke findes. Lad os nu ikke spille klogere end vi er. Æt og dova

Og nu tror jeg at jeg har sagt hvad jeg havde at sige i denne tråd, og vil derfor overlade dommen til spørgeren.

God Påske til jer alle.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 21-03-05 20:41

Hejsa
Så længe man ikke har se det hvide.... selv er der vel ingen der ved hvad det er med sikkerhed.
Hvor svært kan de være tag en finger og køre den over de hvide pletter og smage hvad de smager af... smager det af sæbe er det sæbe smager det af salt er der salt... er det fedte er det voks..
Der er mange kloge mennesker der udtaler sig om alt....
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : patrol2

Dato : 21-03-05 22:18

Hejsa
Hvorfor koger man vand på læsø for at få salt,kunne man få det af anden, og måske billigere vej ,tror jeg de havde gjort det .
Det med at smage ok den springer jeg lige over ,benjamin ,hvad hulen er det for noget det der hvide, noget ,og når det kommer til alt, er det sundt for vores biler ?.
Min primera er heldigvis sølvfarvet.
MVH patrol2

Godkendelse af svar
Fra : bentedorrit

Dato : 23-03-05 18:57

Tak for svaret arne.jakobsen.
Jeg køber den med saltet, fordi jeg ikke har oplevet problemet i sommerhalvåret, men kun i vinterperioden.
Til gengæld har jeg prøvet at vaske på en anden tankstation, men dog med samme "plettede" resultat - og det kan så være et tilfælde.
Jeg tror selv, at det er et justeringsspørgsmål, måske fordi det af og til går lige lovlig hurtigt nok, når der er service på vaskeanlægget.
Til jer andre, tak for jeres kommentarer. Det er altid rart at høre om andre har haft samme problem.