/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Mørbrad
Fra : MSS
Vist : 863 gange
100 point
Dato : 21-03-05 14:51

Hej

jeg kunne godt bruge en opskrift indeholdende svinemørbrad + forslag til lækkert tilbehør.... Har I nogle gode ideer ??

mvh
MSS

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 21-03-05 14:55
Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 21-03-05 14:56

Der findes masser af gode opskriftssamlinger på nettet. Prøv en Google-søgning efter Svinemørbrad. De fleste svar du får herfra Kandu.dk er alligevel henvisninger til opskrifter fundet via Google.

Kommentar
Fra : MSS

Dato : 21-03-05 15:00

Hej Arne

Ved det godt, har også søgt på Nettet, det virker bare lettere uoverskueligt fordi, der er så mange, så jeg havde håbet på en afprøvet opskrift fra een ......
mvh
MSS

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 21-03-05 15:01

Ja, det skal jeg have i aften, altså det her:
Små mørbradbøffer steges tilpas, må ikke blive tørre indeni.

Så nye Cypriotiske kartofler, kogt forsigtigt en 1/2 times tid.

Og så friskskåret Spansk spidskål.

Spidskålen koges til den er mør Ca. 20min. Lav en opbagnig af smør, mel, mælk fløde,

og kom den strimlede og spidskål i.
Godt på denne årstid. Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 21-03-05 15:01

Ja! - Jeg har en rigtig laekker opskrift - (den er ikke fedtfattig - tvaertimod!)

1 Svinemoerbrad
250 g champignon (eller mere - jeg bruger gerne een af de store pakker da jeg elsker champignon)
Hvidloeg efter behag (mmhh - her bruger jeg et par fed)
Soed Paprika
Ca 1/4 L. Floede
2-3 tomater
revet Emmentaler ost
Smoer til stegning

Skaer svinemoerbraden ud til smaa boeffer og krydr dem med salt og peber og paprika
Haeld smoer paa panden og tilsaet hvidloegene (knuste) - og ca 1/2 tsk. paprika. Naar smoeret er boblet op bruner du moerbradboefferne heri hvorefter de tages op og laegges i et ovnfast fad.

Champignonerne renses og skaeres i skiver og steges i det smoer du brugte til boefferne - lad dem simre en 5 minutters tid og tilsaet floeden og lad det simre sammen ca 10 minutter.

Smag til med salt (og evt paprika) - kan jaevnes hvis du gerne vil have lidt tykkere sovs.

Haeldes i det ovnfaste fad hvor moerbradboefferne ligger og venter.

Nu skaerer du tomaterne i skiver - og fordeler dem ovenpaa boeffer og sovs - tilsidst rives emmentaler osten over (ikke alt for meget bare en smule)

Saettes i ovnen ved. ca 175 grader i 20 minutter.

Server med enten baadkartofler - ris eller bare en laekker salat og flute!

Haaber den kan bruges - den er bare superlaekker

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 21-03-05 15:04

Hov hov arne, den her er sgu selvkomponeret.
Keldd

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 21-03-05 15:10

MSS - Ok så. Jeg har da én. Svinemørbrad i Ovn:

I en smurt bradepande fylder du Kartoffelskiver, Løgringe, Grøn-peberringe og Ærter krydrer med salt peber og Basilikum.

I ovnen ved 200 grader i ca. 20 min. Så tilsætter du piskefløde. 1/4 til 1/2 Liter.

Skærer mørbraden ud i ca. 3 cm. tykke skiver, banker dem flade under klar film. Vender dem i lidt mel tilsat salt og peber. Steger dem brune i olie eller smør. Lægger dem oven i fadet og ovn-steger videre i 10-15 minutter under staniol.

Serveres med flüte og ris.

Du kan selvfølgeligt anvende de grønsager som du har i haven eller hvad du ellers holder mest af.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-03-05 15:11

mums keld - DET skal vi også have i aften - men uden kål - - vi kan lidt mørbradbøffer på gammeldags manér med spinat og skysovs for dem der ønsker det.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 21-03-05 15:31

miridk:
Frisk spinat, lagt i lag m.smør (tynde skiver) i mikroovnen i 2 min. Prøv det.

Det er det eneste man kan bruge en mikroovn til, alt andet bliver noget skrald.Så'n ca.

Hilsen
Keldd

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-03-05 15:33

keld - nej dampet frisk spinat idag - men skal huske rådet (har ingen mikroovn)

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 21-03-05 16:17
Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 21-03-05 16:21

mirit:
Jeg har heller ikke nogen mikr.ovn, og selvfølgelig kan det dampes på andre måder,

Og der kommer heller ikke en mikrobølgeovn indenfor dørene her.

Accepteret svar
Fra : vaxen

Modtaget 100 point
Dato : 21-03-05 16:38

250-300 g mørbrad
150 g bacon i tern
3 tomater
125 g champignoner
1/2 grøn peber
paprika
salt/peber
1/4 l piskefløde

Paprikaen brændes af i en gryde, mørbraden tilsættes og brunes let. Bacon kommes ved og steger med. Tomatskiver, champignonskiver og peber i strimler tilsættes og svites kort. Fløden tilsættes og det hele koger i 20 minutter.

Der er ca. til 3 gode portioner i denne opskrift. Spises med ris og eventuelt brød og salat til.

Eller denne:

500 - 750 g mørbrad skåret i tern
50 g smør
6 enebær
1/2 tsk tørret rosmarin
1/4 dl piskefløde
2 dl creme fraiche 38%
1 tsk groft salt
peber
eventuelt en smule jævning

Brun kødet i en gryde. knus enebær og rosmarin tilsæt det. Hæld piskefløde og creme fraiche i og krydr med salt og peber. Lad retten småkoge i en times tid.
Spises med lækker kartoffelmos.

Velbekomme!

Vaxen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-03-05 17:48

sådan keldd

vaxen - det er da synd at ødelægge en mørbrad med bacon - og for meget krydderi - basta !!!!!

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 21-03-05 19:12

Rigtigt mirit, så kommer den til at smage som morgenmad.

vaxen tsk tsk. Ha ha ha ha.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 21-03-05 19:15

hahaha.... Næ, det smager skæppeskønt! Herlig kombination. Man kan jo vælge at bruge almindeligt svinekød i tern, men det bliver jo aldrig så lækkert mørt som mørbrad...

Vaxen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 21-03-05 19:20

Ja ja vaxen, nogen vil have moderen, andre datteren.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 21-03-05 19:27

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 21-03-05 20:03

Og, kære venner, Lad os da kalde en spade for en spade... En svinemørbrad smager godt nok ikke af meget i sig selv... Den smager jo mest af det, det bliver serveret sammen med - det må I da give mig ret i

Næææ, det er det lækre møre kød, der gør mørbraden attraktiv - så prøv bare at spice den lidt op. Jeg LOVER at det er en lækkerbidsken!!

Vaxen

Kommentar
Fra : supersine669

Dato : 21-03-05 20:04

en DEJLIG optimitisk kommentar - SKØNT at høre... MERE MERE *SS*

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 21-03-05 20:21

vaxen, det er godt du synes det, men jeg vil ikke give dig ret.

En mørbradbøf m. groft køkkensalt, på et stk rugbrød (endelig ikke m.kerner i (kaninføde) ),

og måske et spejlæg, så kan du da smage mørbradden.

Men sådan er der så meget, hvis man bruger mange krydderier, og bruger dem med rund hånd,

rigtigt, så bliver den stakkels mørbradbøf jo bedøvet, og smager ikke af andet end krydderier.
Hilsen Keldd

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-03-05 23:48

holder i den grad med keldd - er lige kommet hjem og har fået gammeldags mørbradbøf med spinat - og JORDBÆR til dessert ...... det var mums

Vaxen det er filene godt du ikke skal lave mad til mig - lol

Godkendelse af svar
Fra : MSS

Dato : 22-03-05 08:08

Tak for svaret vaxen.

Det lyder lækkert. Jeg vil skynde mig og lukke debatten nu, så der ikke er
flere "gode" ideer til, hvordan de kan lave om på dine opskrifter, der lyder lækre. Jeg elsker bacon, så jeg er ikke bange for at forsøge !!

mvh
MSS