/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Billån
Fra : Robin_33
Vist : 1408 gange
10 point
Dato : 21-03-05 13:34

Jeg har set på en bil jeg gerne vil købe hos bil centret....den skal finansieres.
Bliver det lavet et pantebrev i bilen eller kan jeg i teorien sælge den før finansieringen udløber og undgå at "tvangsindløse" lånet men fortsat betale afdrag som tidligere ?

Robin

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-03-05 13:38

Som regel bliver der lavet det der hedder ejerforbehold i forbindelse med udfærdigelsen af lånedokumenterne, og det er der hvor der står, at finansieringsselskabet forbeholder sig ejendomsretten på bilen, indtil du har betalt den.

Og hvis du sælger bilen, har du pligt til at indløse lånet.

mvh dova

Kommentar
Fra : Robin_33

Dato : 21-03-05 13:39

Pligt eller tvang ?

Robin

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 21-03-05 13:42

Det afhænger lidt af værdien på bilen. Måske vil din bank, eller andet financieringsselskab, give dig et simpelt forbrugslån. Det har jeg, banken gad ikke røde med at tage pant i bilen, den var åbenbart for billig

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-03-05 13:42

Kald det hvad du vil, vi kan også sige, at det er en slags bedrageri hvis du ikke indfrier lånet hvis du sælger bilen,

En anden ting er, at du vil få svært ved at sælge, fordi restgælden bliver oplyst til tingkontoret(bilbogen) så evt. købere kan tjekke om der er restgæld i bilen.

mvh dova

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 21-03-05 13:42

For det første har du, som Dova skriver, pligt til at indløse lånet ved salg. Desuden vil du få meget store problemer med at sælge den, så længe ejendomsforbeholdet stadig er tinglyst... ingen fornuftig køber vil overtage bilen så længe det er registreret.

Generelt har billån en noget lavere rente end forbrugslån, og det skyldes netop at långiver har en sikkerhed i bilen. Når denne sikkerhed forsvinder, er der ikke længere nogen basis for den lavere rente.

Kommentar
Fra : Robin_33

Dato : 21-03-05 14:07

Har lige fået et svar på at der vil bliver lavet en købekontrakt...hvad betyder det i praksis ?

Robin

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-03-05 14:53

En købekontrakt, det er et papir hvor der står at du har købt bilen, hvad du skal give for den, evt.om der gives noget garanti o.s.v.
Og så betalings- eller finansieringsbetingelserne.
Hvis det er igennem bilhandleren, at det skal finansieres, kommer der lånepapirer sammen med købekontrakten.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 10 point
Dato : 21-03-05 16:58

Det er ikke din bil før du har betalt den.
Den eller det selskab som har betalt for bilen (kontrakten) er ejer af bilen.
Dog har du iflg kontrakten råderet over bilen så længe du betaler.
Der står sikkert at du ikke må overdrage til 3. mand
Selskabet kan overdrage kontrakten til 3. mand
Hvis du sælger bilen uden samtidig at indfri gælden - er det ikke din bil du sælger.
Finasieringsselskabet registrerer denne pant i et register, så du får svært ved at sælge.

Godkendelse af svar
Fra : Robin_33

Dato : 21-03-05 17:00

Tak for svaret emesen.

Kommentar
Fra : iFinans

Dato : 02-11-08 17:14

Såfremt lånet til bilen er max 40.000, kunne det være en idé med et hurtig lån.

Husk at hvis du vælger antallet af ydelser max 24 måneder, vil du kunne trække en større procent-del af renter/gebyr fra i lånet. Herved er det er godt alternativ til de lån du tilbydes ved forhandleren (som gerne løber over en længere periode)

Se mere på http://www.ifinans.dk