/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
tømme en mappe automatisk
Fra : snaptil
Vist : 560 gange
40 point
Dato : 21-03-05 11:43

kan jeg få en mappe til at tømme sig automatisk til en anden mappe?

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 21-03-05 11:48

ja f.eks med en batch-fil (kender du til dem?)

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 21-03-05 11:50
Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 21-03-05 11:57

Lav f.eks (en simpel en) i notesblok

Citat
cd\
cd mappe1
copy *.* mappe2
cd\
cd mappe1
del *.*

og gem den som f.eks 'transfer.bat'
Ved at klikke på denne fil vil du flytte og slette.
F.eks så har jeg lavet en som kun flytter nyeste MP3 filer til min sekundære HD mappe (back-up om du vil)

Citat
@echo -
@echo ******************************************************
@echo * *
@echo * Copy new and changed files from C:\Musik\MP3 *
@echo * to D:\BackupMP3 *
@echo * *
@echo ******************************************************
@echo -
@ECHO -
xcopy c:\musik\mp3 d:\backupmp3 /s /d /y
pause

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 21-03-05 12:00

øøh nej har ikke prøvet det før.. og er ikke helt med hvordan jeg laver en sådan..
jeg kan se jeg kan skrive i edit i kør eller bruge notepad.. men hvordan og hvad jeg skal skrive er jeg ikke helt med på..
hvis jeg feks ønsker at tømme en mappes indhold til en anden mappe en gang om ugen. hvordan skal jeg så arbejde mig frem

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 21-03-05 12:01

ups du har skrevet mere... kigger lige på det

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 21-03-05 12:06

Clan> Hvorfor ikke bare bruge "move c:\mappe1\*.* c:\mappe2 /Y" ?

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 21-03-05 12:15

Hansen9... det har du da helt ret i, det var bare lige den jeg fik ind på lystavlen og rystede ud af ærmet

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 21-03-05 12:16

hvis nu de to mapper ikke ligger på samme drev.. hvordan laver jeg så stien imellem dem.
den ene feks c/dokumenter den anden d/billeder

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 21-03-05 12:19

Uha! En gang om ugen... ja jeg gør det manuelt, men jeg vil tro du kan benytte Winows Task Manager til at køre din batch-fil med... men er ikke sikker.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 21-03-05 12:21

Citat
cd\
cd c:\dokumenter
move *.* d:\billeder/Y

Gem filen som xxxxxx.bat

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 21-03-05 12:22

snaptil> "move c:\dokumenter\*.* d:\billeder /Y" - uden udråbstegn selvfølgelig

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 21-03-05 13:01

syntes ikke lige kan få din til at virke CLAN, gør det noget hvis mappen indeholder flere ord? eks delt mappe 2

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 21-03-05 13:06

Snaptil Så skal du sætte " på hver side af stien. Dos kan ikke finde ud af at du laver mellemrum. "del mappe 2" ved den til gengæld godt hvad er.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 21-03-05 13:11

Nej det er en af manglerne ved batch som stammer helt tilbage fra DOS. Du kan vælge at løse problemet ved at gøre som følger:

Din 1'ste mappe hedder f.eks c:\Foto fra digitalkamera - den kalder du så c:\foto*
Din 2'den mappe hedder f.eks d:\Samlede Foto - den kalder du så for d:\samlede*

Du kan også vælge at benytte scriptprogrammet Kixstart
http://hjem.get2net.dk/3t/3tsite/01_batchscripts/tips/01_batchscripts.html
som kan hentes på http://www.kixtart.org/ under menuen 'Download' øverst oppe

Held og lykke med 'projektet' bliver nød til at smutte for i dag - god påske
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 21-03-05 13:12

eller som hansen er inde på

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 21-03-05 13:35

hmm okay det er lykkedes mig at flytte en mp3 fil
problem et den bliver ikke længere genkendt som mp3, men kan afspilles som sådan
problem to, filen har skiftet navn til y

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 21-03-05 13:38

Du har husket at skrive /Y uden mellemrum?

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 21-03-05 13:54

hmm har prøvet at lave mellemrum foran /Y modsat citatet fra clan

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 21-03-05 13:55

men nu sker der intet

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 21-03-05 13:57

Altså der skal være mellemrum, men jeg skrev forkert. Det skal være /-Y

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 21-03-05 14:02

cd\
cd c:\Programmer\e\Incoming
move *.* d:\test /-Y
virker ikke

cd\
cd c:\Programmer\e\Incoming
move *.* d:\"test" /Y
virker ikke

cd\
cd c:\Programmer\e\Incoming
move *.* d:\"M S F 2"/Y
virker men skifter navn på fil

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 21-03-05 14:23

Hvis det er windows xp pro du har, kan du bruge windows eget program til dette.
Det hedder sikkerhedskopiering, ligger under start-programmer-tilbehør-systemværktøjer. Her vælger du Sikkerhedsipiering. Nu får du en guide, hvor du vælger hvilken mappe du vil kopiere fra - til.
Er det win xp home, skal du installere denne først. Den ligger på Cd rommen, men er bare ikke installeret.
Du skriver cd.rommens drevbokstav i "kør" X:\valueadd\mstf\netbackup.msi
herefter starter installationen.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 21-03-05 14:24

jeg bruger pro.. men jeg ønsker mappen tømt.. og er så tæt på at få den rigtige battch fil.. så holder mig lige til det

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 21-03-05 14:25

ellers tak (-:

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 21-03-05 14:32

Helt ok. Jeg havde ikke lige fået med at den skulle "tømmes"
Det gør sikkerhedskopieringen ikke. Du kan hellere ikke lige "åbne" mapperne som ligger her.

Kommentar
Fra : AhHaIC

Dato : 21-03-05 14:55

SKal lige spise en toast så laver jeg en rigtig batch-fil til dig...

Accepteret svar
Fra : AhHaIC

Modtaget 40 point
Dato : 21-03-05 15:29

Tja.. jeg er ikke den store batch-haj men for mig virker det hvis du bare glemmer alt om det /Y - ved ikke hvilken ekstra funktion Y-et har, men det virker hvis du bare lader det udeblive - kommer til at se sådan her ud ----->
cd\
cd c:\Programmer\e\Incoming
move *.* d:\test
Prøv det af og lad mig høre om den laver navne om eller andre mærkelige ting

Godkendelse af svar
Fra : snaptil

Dato : 21-03-05 20:35

Tak for svaret AhHaIC. dit svar lavede ingen fejl (-:

i andre har været gode til forslag og vil gerne tilbyde jer point..

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 21-03-05 20:50

så hvis i vil svarer på hvad y gør giver jeg jer point

Kommentar
Fra : AhHaIC

Dato : 21-03-05 21:28

2min så skal jeg finde ud af det til dig ;)

Kommentar
Fra : AhHaIC

Dato : 21-03-05 21:54

Hvis du åbner en komandopromp over skriver "move /?" kan du se hvad Yet står for - gør du det står der (Undertrykker anmodning om at bekræfte, at den eksisterende destinationsfil må overskrives)
- så vælger du at ta Y-et med ja så vil den ikke spørge om du skal overskrive filen i mappe 2 hvis du er ved at ligge en fil over ved samme navn som en eksisterende.. Men du kan jo se relevant det bliver.. bliver det relevant burde du bare kunne tilføje "/y" men kan du ikke det ja så tror jeg ikke en batch fil kan finde ud af at bruge denne ekstra funktion når det er det handler om en hel mappe fyldt med filer.
Hvis du vil ha din com til automatisk at køre denne her fil en gang om ugen er jeg ret sikker på at du kan finde gratis programmer der opføre sig lidt som en kalender der sidder forskellige opgaver i gang.
Ellers kan du, hvis det er en brugbar løsning for dig - smide filen over i mappen "start/startup" i start menuen, og så vil dine filer så bliver overført hver gang du starter din com... held og lykke med det - håber det var svar nok ;)

Kommentar
Fra : AhHaIC

Dato : 21-03-05 21:56

Og shit, hvor har jeg brug for et stave kursus

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 21-03-05 21:59

den ligger i opgaver og ser ud som den vil kører .. ellers tak for skriften..

Kommentar
Fra : AhHaIC

Dato : 21-03-05 22:01

Og kan så lige tilføje... har lige fundet ud af at "/Y" og "/-Y" kun bruges når man bruger det som en kommando og ikke når man bruger den i en batchfil - også derfor de andres ideer ikke virkede