/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Påskekaktus
Fra : bauchmann
Vist : 4215 gange
200 point
Dato : 21-03-05 10:25

Jeg har fået en påskekaktus. Hvordan skal jeg passe den? Er den flerårig? I så fald hvordan skal jeg passe den efter afblomstringen?
Torben

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 21-03-05 10:32

Det vigtigste ved alle kaktus er at undgå overvanding samt at lade den hvile d.v.s. total tørke i hele vintersæsonen fra ca. november til april. Med den behandling kan alle kaktus overleve i mange år og vil komme i blomstring igen år efter år. I sommerperioden må du ikke vande for tit og den skal tørre helt ud inden du igen giver den en kop vand. Hvis jorden bliver hvid er det et tydeligt tegn på overvanding. I vandingsperioden må du gerne give en smule gødning.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-03-05 10:49

Citat
Påskekaktus stammer fra Brasilien.
Stilles lyst, uden direkte sol.
Stuetemperatur eller køligere.

Gødes jævnligt i sommerperioden.

Vandes regelmæssigt, men i november-januar, skal den have en hvileperiode, hvor der kun vandes sparsomt.

sæson marts-april.

fra denne side

http://www.nyborg-blomster.dk/pasningsvejledninger/lmnopr/rhipsalidopsis.htm

Læs også denne side om pasning af kaktus

http://www.nethave.dk/nethave/html/body_bladkaktus.html

Hilsen ans og god påske

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 21-03-05 10:51
Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-03-05 10:54

Citat
Påskekaktus (Rhipsalidopsis) vil, uanset om påsken falder tidligt eller sent, altid kunne leve op til sit navn. Dens sæson strækker sig nemlig fra først i februar til sidst i april.
Denne dejlige lille plante, som kom til Tyskland i 1880 og til Danmark 19 år senere, har gennem årene været genstand for megen forædling. De sorter, der produceres i dag er af en meget høj kvalitet og har en lang holdbarhed.

Påskekaktus kan man få i en række spændende farver og nuancer såsom rød, lyslilla, mørklilla og nyhederne orange og orangerød.
Påskekaktus er ikke blot en smuk plante med de skønneste blomster. Den er også meget nem at have med at gøre og udover, at den trives fint ved almindelig stuetemperatur, gør dens tolerance over for kølighed helt ned til 10o C, at den også kan bruges til at kvikke op i kølige udestuer. Denne kølighed har den faktisk også brug for, hvis den igen skal danne blomsterknopper. Derfor vil den nyde godt af et udendørs ophold fra f.eks. juni til det første varsel om frost.

Pasningen er ganske enkel: Oprethold en moderat fugtighed, undgå en total udtørring og sørg for gode lysforhold uden direkte sol. Gødning skal der ikke tænkes på de første tre uger. Herefter kan der gødes ved hver vanding med en af de gængse hvergangsgødninger.

http://www.husetoghaven.dk/kunder/cyberia/artikler.nsf/start?Readform&ContentFrame=http%3A//www.husetoghaven.dk/kunder/cyberia/artikler.nsf/0/B13B16CAF8EF40B1C1256A1600467F6C%3FOpenDocument%26Banner%3D1%26&HeaderFrame=javascript%3AsetlinkAndMenuItem%28%22Huset%22%2C%20%22ID0%22%29%3Btop.setbanner%28%22/C12568D90040DD6B/WebAdShow%3FOpenAgent%26Section%3DHUSETPLANTELEKSIKON%26Region%3D%22%29%3B%20

Ups et langt link, det vil vise sig om det virker det er citat af Søren Ryge

Accepteret svar
Fra : Klumme

Modtaget 210 point
Dato : 21-03-05 10:59

Åhh nej nu igen igen igen... Der er 200 point på højkant, og klogearne kaster sig ræbende og pointliderlig ud i en forklaring om hvordan kaktus skal passes.

Men sagen er, at en påskekaktus IKKE er en kaktus, og derfor IKKE skal passes som en kaktus.... Fik du lige den klogearne.

Herunder citat fra http://www.nethave.dk/nethave/html/bladkaktus.html

Citat
Julekaktus, Novemberkaktus, Påskekaktus og Bladkaktus m.m., men fælles for dem er, at de hører med til de allerbedste og mest holdbare stueplanter.

Bladkaktus er ikke ægte kaktus. Vel har de meget kødede blade, men de er glatte og glinsende og de har ingen torne som rigtige kaktus. Det nærmeste de kan komme torne er små stive hårbundter langs bladkanterne.

Benærk specielt , at når Julekaktus mv. har knopper, er det meget vigtigt, at jorden vandes jævnt og grundigt, men at vand fjernes fra underskålen, så rødderne ikke kvæles.

Efter selve blomstringen, der let kan strække sig over en måned eller to, skal planten hvile.

Vandingen mindskes, men må aldrig høre helt op, da rødderne ikke tåler udtørring som ægte kaktus.

I april ompottes, hvis det skønnes nødvendigt, men man må være meget varsom med at fjerne den gamle løse jord, da rødderne let beskadiges.

Held og lykke med din Påskekaktus bauchmann

Hvor er det ynkeligt, at man er så forhippet på at score point, at man ikke sætter sig ind i tingene inden man som sædvanlig bare tromler derudaf

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 21-03-05 11:04

'det var da noget af en savada for en sølle 'kaktus'
Citat
Påskekaktus tilhører Kaktusfamilien, på latin kaldet Cactaeae, og planten kommer oprindeligt fra Brasilien.

Sorbet er heller ikke is
God påske til jer alle sammen
Søren

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 21-03-05 11:08

Nå nåå CLAN.. jeg dokumenterer mit indlæg ved at henvise til et link - Kunne du evt. gøre det samme, specielt med henblik på om planten er en kaktus eller ej, af hensyn til pasningen, da der jo både i følge det du skriver og det jeg citerer er væsentlig forskel på pasningsmetoden, hvilket var kardinalspørgsmålet.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 21-03-05 11:12

Klumme Hvis du nu ulejligede dig med at kigge på mit 1'ste indslag, ja så var linket der
Er du helt sikker på din cyklus i dag ikke tilhøre denne periode? http://www.kandu.dk/dk/tip/10889

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 21-03-05 11:23

LOOOL

Nej dagen er ikke tilegnet http://www.kandu.dk/dk/tip/10889 - men når man har halsbetændelse og samtidig ser AJ igen igen føre noget crab på banen, så kan det jo gå lidt hurtigt.

Men selv sagkundskaben er åbenbart uenige om, hvad en påskekaktus er. Dog er de enige om, at pasningen er vidt forskellig fra AJ's anvisning, og hans svar er altså så misvisende som det kan være, og det var jo pasningen som spørger spurgte til.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 21-03-05 11:45

OK og go'bedring med halsen (og alt det andet) + en rigtig god påske

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 21-03-05 11:48

Tak i lige måde.

Husk vi skal "vandes"... rødderne må ikke tørre ud

Godkendelse af svar
Fra : bauchmann

Dato : 21-03-05 11:51

Tak for svaret Klumme. God påske til alle.
Torben