/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Maling af fyrretræsloft i sommerhus
Fra : vagn2901
Vist : 4623 gange
50 point
Dato : 21-03-05 10:00

Vi vil gerne male et ca 10 år gammel fyrretræsloft med en del knaster. Det skal males hvidt og der skal bruges en vandbasseret maling.
Kan man male det uden at forbehandle knasterne?

Kommentar
Fra : Mad_Nuser

Dato : 21-03-05 11:18

Hej Vagn
Det kan du godt men så må du regne med at der ikke går lang tid inden de er at se igen.

Det bedste er at lakere dem med schellak (knastlak) 3 til 4 gange inden du maler loftet.

mvh Mad-Nuser

Kommentar
Fra : patrol2

Dato : 21-03-05 19:33

Hej vagn2901
De knaster du omtaler, er de gule, og sveder en del harpiks ,eller er de sorte, og døde , det gør den store forskel,sort og døde knaster kan du bare male over, de er ok.
Er det de gule som sveder harpiks ud, så gør som mad nuser siger, det er lige efter bogen ,når man er uddanet som maler,som han skriver, 3 til 4 gange giv dem 100 gange, og de sveder igennem igen .Forøvrigt det der vandbasseret maling mente i det seriøst .
MVH patrol2

Kommentar
Fra : vagn2901

Dato : 21-03-05 22:20

Hej Patrol2
De er tørre og sorte, men for en sikkerheds skyld vil jeg give dem 2 gange knastlak.
Jeg kan bedst lide vandbasserede malinger - specielt når det er indendørs. Så det er alvorligt ment.
mvh Vagn

Accepteret svar
Fra : patrol2

Modtaget 50 point
Dato : 21-03-05 22:54

Hej vagn
Du ved vel godt, du kan få oliemaling uden alt det der gift, bare du vælger en indendørs kvalitet ,både flygger, sadolin ,dyrup de har det .
Og hvor for så vælge det, det giver et hulens flot resultat ,jeg er selv uddanet maler ,så du har vel gennemskuet mig ,og så sagt sådan lidt uden nogen opfatter det, jeg kunne ikke drømme om at bruge vandbasseret naling på mit hus.
MVH patrol2.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-03-05 03:09

Hvis du selv blander din maling af koldpresset linolie og olierevet titanhvidt, er der ingen terpentindampe under tørringen.

Godkendelse af svar
Fra : vagn2901

Dato : 27-07-05 15:34

Tak for svaret patrol2.
Det blev et flot resultat