/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Onslunda-Trånås Sogne i Skåne
Fra : syrena
Vist : 2074 gange
145 point
Dato : 21-03-05 08:37

Er der andre end Dorte J. og mig, der forsker i Onslunda-Tranås sogne, så vi måske kan udveksle gode oplysninger?
MVH Syrena

Kommentar
Fra : HannaMortensen

Dato : 21-03-05 08:48

Hej syrena
Jeg har en tipoldemor, som enten er født i Tranås, eller i hvert fald har været der engang.
Jeg har lige lagt et indlæg ind, hvor jeg søger kontakt med personer, som har kendskab til svenske kirkebøger, microkort eller som bare ved, hvordan og hvor man søger på nettet.
Jeg vil gerne høre fra jer, da jeg måske har et andet godt tip.
Hilsen Hanna

Kommentar
Fra : syrena

Dato : 21-03-05 09:49

Hej, Hanna! Min Farmor blev født i Onslunda i år 1864, og jeg har længe forsøgt at forske i hele hendes slægt. Jeg er kommet et godt stykke videre. Jeg har fundet meget på Internettet via www.familysearch.org og på Alta Vista har Lars-Göran Nipe, Malmö, lagt mange fine oplysninger ud. Han har været mig til stor gavn. Jeg har også gennem DigiArkiv http://www.digiarkiv.se købt 2 stk. CD med affotograferinger af kirkebogen fra Onslunda 1795-1825.
Jeg har også gennem "Kandu" fundet Dorte J., der slægtsforsker i området også.

God fornøjelse
Syrena

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 21-03-05 21:14

Hej
Prøv også www.genealogi.se

Lis

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-03-05 22:45

>>>Jeg har en tipoldemor, som enten er født i Tranås …
>>Min Farmor blev født i Onslunda...
>Dorte J., der slægtsforsker i området også.

Hvis vi andre også skal have en chance for at følge med (evt. hjælpe jer),
hvad hedder de pågældende bedste- olde- Dorte- mødre?
Svend

Kommentar
Fra : syrena

Dato : 22-03-05 08:55

Hej, svendgiversen!
Min Farmor hed Elna Mårtensson (f. 27 nov. 1864) i Onslunda #11. Hun var datter af Mårten Persson (f. 1825) i Onslunda #9 og Agda Nilsdotter (f. 1824) i Kverrestad.
Min Farmor fik 6 søskende. 3 af dem blev født i Onslunda #2.

Tak for svaret!
Syrena

Kommentar
Fra : HannaMortensen

Dato : 22-03-05 09:13

Hej.
Min oldemor hed Karna Månsdotter (f. 18 juli 1863) i Lövestad. Hun var datter af Ingar Olsdotter (f. 1834) formentlig i Tranås. (Derfor vil jeg gerne forske lidt i Tranås).
Jeg har gennem mormoncentret her i Aalborg lejet film fra mormonerne i Sverige, som de kan bestille hjem. Her har jeg især gennemgået Husforhör fra Lövestad og fundet moderen Ingar og datteren (uægte) Karna boende sammen i Heinge indtil i 1880'erne. Karna har nok været i Danmark en tur i 1882, da hun føder en pige Ida Karoline Jönsdotter (30 okt 1882) i Jutland (Jylland), men hun rejser først endelig til Danmark 25 april 1887 sammen med den 5-årige datter, som jeg herefter mister forbindelsen med. Karna bliver i aug 1887 gift med min oldefar Marinus Nielsen i Humlum/Struer. Måske bliver pigen sat i pleje - det var interessant at vide, for i FT 1890 bor kun Marinus og Karna sammen med en lille ny dreng Søren i Gimsing s., Ringkøbing a.
Jeg skal også ved lejlighed have tjekket et vielse fra 7 maj 1884 i Lomma og 26. juni 1884 i Tygelsjo, begge Malmöhus Län, da en Karna Mansson bliver viet til henholdsvis Jons Martensson og til Nils Andersson for at se om det kunne være min oldemor Karna Månsson.
Hanna

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-03-05 13:43

Det er jo slet ikke Malmøhus Len, men Öster Len,
(som jeg ikke kan finde hos mormonerne, og derfor nok ikke kan hjælpe jer videre?
Svend, der har været til æble-maleri-afsløring i Kivik, hvis det siger jer noget??
"
Litteratur om Ingelstads härad
Av: Egon Paulsson
Utgiven av Skånes bibliografiska sällskap. Tryckt 1982. 207 sidor.
Ämnesord: Bibliotek/Bibliografier, Landskap: Skåne

Ingelstads härad är beläget i sydöstra Skåne och är en del av Österlen. Bibliografin, som är nummer 2 i serien Skånes bibliografi går fram till och med 1980.
Socknar i Ingelstads härad: Benestad, Bollerup, Borrby, Glemminge, Gärarp, Hammenhög, Hannas, Hörup, Kverrestad, Löderup, Nedraby, Onslunda, Tranås, Smedstorp, Spjutstorp, Tomelilla, Tosterup, Tryde, Ullstorp, Valleberga, Östra Herrestad, Östra Hoby, Östra Ingelstad och Övraby.
Antalet förtecknade verk är 2288. Person-, ort- och sakregister finns.
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-03-05 14:04

Her kan I købe oplysninger:
http://www.digiarkiv.se/index.php?lsubmenu=kyrko&lssubmenu=kristkyrko&lid=10&sid=372

Tranås var så en del af Kristianstads Len. Hvornår opstod mon Öster Len?

Disse efterlysninger er vist tæt på jeres??
Hilsan Svend
"
Persson, Nils, Skåne, 1759, 5 Oct 2004 22:42:19
Nils Persson f.1759 d.1814-08-31 i Onslunda No4. Hustru Ingar Åkesdotter f.1771 Barn: Jöns 1795, Åke 1799, Pehr 1802, Bengt 1805, Nils 1808 Har någon anor till Nils och/eller Ingar ?
Ricky Stjernfeldt
"
Olsson Johanna, St: Olof, 1/11 1877, 10 Jul 2004 20:43:37
Har länge jagat en flicka som tyvärr gäckat alla mina ansträngningar att finna henne. Det gäller Johanna Ollson f. 1/11 1877 i Sankt Olof uppväxt på Baggahus No.1, Äsperöd, Sk. Tranås, Dotter till hemmansägaren och tegeslagare Nils Olsson och Anna Larsdotter. Hon flyttade enligt Tranås församlingsbok in till Kristianstad garnisionsförsamling den 15/1 1900, och vidare därifrån den 26/19 1901 till Hälsinborg, där tar spåren efter henne slut för mig. Det var min mors halvsyster och jag har alltid hört av min mor att att hon ska ha emigrerat. Men varifrån och vart? Nu är frågan den om det finns någon med evetulla bättre resuser än jag har som kan hjälpa mig att efterforska henne. Jag har en vag upplysning om att hon någon gång har befunnit sig i Bishop Hill MVH Bror Rosquist
"

Kommentar
Fra : syrena

Dato : 22-03-05 14:20

Sikken en positiv opbakning på mit oprindelige spørgsmål, tak for det!
Jeg vil nu gå alle interessante oplysninger igennem og se, om jeg kan bruge nogle af dem. Mon ikke? Hvis jeg finder noget, der evt. kan hjælpe I andre, lægger jeg det ud.

Til svendgiversen vil jeg lige fortælle, at jeg har købt 2 stk. CD fra Onslunda Kirkebøger hos DigiArkiv. Der har jeg fundet en del. CD'en fra 1795-1825 er nem at læse. CD'en fra 1692-1722 er vanskelig at læse.
Jeg har også fundet linken om Skåne. Er det den samme som: http://www2.malmo.stadsbibliotek.org/nils/skane/los93.html

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-03-05 14:26

Ja!
Og her er der så stort et navne sammenfald at det næsten må være samme familie?
Eller hedder alle i Skåne det samme??
Svend
"
Far:Jöns Håkansson

Barn:
Moder F 1784 Stiby D 1845 Ö Tommarp Gift med Jöns Nilsson 1787-1836
Per Hansson F 1786 Stiby D 1849 Stiby Gift med Kjerstina 1788-1851
Jöns Hansson F 1789 Stiby
Elna Hansdotter
Kjerstena F 1797 Stiby
Måns Hansson F 1802 Stiby D 1882 Stiby Gift med Agda 1806-1891
"
Fundet her:
http://hem.passagen.se/winer1/farmor.html

Kommentar
Fra : HannaMortensen

Dato : 22-03-05 14:44

Hej Svendgiversen
Tillad mig et lille spørgsmål uden for ovennævnte kommentarer.
Hvad gør jeg evt. galt, når jeg vil starte med at stille et nyt spørgsmål - altså ikke inde i et allerede startet? Jeg skriver mine oplysninger og har kun muligheden for at trykke på GEM SPØRGSMÅL. Men der kommer åbenbart ikke noget som et nyt emne - jeg følger med hver dag.
Hilsen Hanna

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-03-05 15:43

Du trykker under den blå menu til venstre: Emner på Stil et spørgsmål:
(så varer det lidt, især nu op til Påske)

Herefter skal du gøre 3 ting:
Skriv navnet "titlen" på dit spørgsmål.
Skriv spørsmålet "selve teksten".
Og hvor mange points du vil give for svaret (eksempelvis marker 50 points).
Du skal naturligvis råde over de 50 almindelige ledige points (ikke Superpoint).

Herefter skal du igen vente til spørgsmålet kommer frem med gul baggrund.
Og du skal så bekræfte, at det er det du vil spørge om.
(eller du kan vælge at rette på spørgsmålet og sende det igen).

Håber det er forståeligt, prøv igen, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-03-05 17:06

Se så her Syrena:
Hilsen Svend
"
Persson, Mårten
1825-
Född 1825-05-04 i Onslunda nr 9, Onslunda (L).

Stamtavle tilbage til 1711

Gifte och barn
Agda Nilsdotter. Född 1824-02-18 i Norra Kverrestad, Kverrestad (L).
Gift 1848-10-18 i Kverrestad (L)
Nils Mårtensson. Född 1849-01-23 i Lunnarp nr 4, Kverrestad (L).
Kerstin Mårtensdotter. Född 1851-05-28 i Onslunda nr 2, Onslunda (L).
Jöns Mårtensson. Född 1854-04-02 i Onslunda nr 2, Onslunda (L).
Nils Mårtensson. Född 1859-06-23 i Onslunda nr 2, Onslunda (L).
Johannes Mårtensson. Född 1862-02-23 i Onslunda nr 11, Onslunda (L).
Elna Mårtensdotter. Född 1864-11-27 i Onslunda nr 11, Onslunda (L).

Fundet her
http://nipe.mine.nu/Torkelsl%E4kten-filer/21395.htm
"

Kommentar
Fra : syrena

Dato : 22-03-05 17:57

Meget fint, Svend! Tak for din hjælpsomhed. Dog, netop de oplysninger, du sender til mig, havde jeg fundet og endda endnu et stykke bagud. Den ældste ane på mandlig side er: Nils Persson (f. 25 jan 1755 i Tranås), så kan jeg ikke komme videre.
Fra gamle papirer skulle den ældste kendte ane være: Mårten Olsson.f 1714. Ham kan jeg ikke finde.
Jeg skal nok gå mine optegnelser igennem og videregive evt. gavnlige oplysninger til alle.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-03-05 19:52

Så har du måske også kontakt til ham her i Malmø?
http://nipe.mine.nu/
med Email: larsgoran.nipe@glocalnet.net <larsgoran.nipe@glocalnet.net>

Det tog mig jo et par timer at finde det du allerede ved,
men Hanna' s er værre? og Dorte, hvad leder hun efter??

Lige nu har jeg lidt ekstra tid med denne min vinter hobby,
fordi min kone netop er kommet hjem fra hospitalet,
og vi derfor endnu ikke kan skifte til vor sommer hobby: Golf.

Du kommenterer ikke æble maleriet i Kivik,
har du overhovedet været der, i nærheden af dine rødder? hørt om det??
(min kones søster og svoger har en ødegård tæt på hvor dine aner kommer fra, derfor...)
Svend, ikke Øst-Dansker, tvært om.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-03-05 20:32

>men Hanna' s er værre?
Hvorfor:
Der er 3 Ingar født i 1834 i Kristianstad Len,
hvorfor 2 hedder Olasdotter og én Olasson ved jeg ikke,
(selv om Inge er et drengenavn på Svensk).

Ingen af dem er født i Tranås.
hvad kommer nærmest??
-Hastveda, Kristianstad, Sweden
-Loderup, Kristianstad, Sweden
-Ivetofta, Kristianstad, Sweden

Sjovt nok hedder alle tre fædre Ola, men resten afviger???
Svend
"
OLASDOTTER, Ingar   Bir   1834   Swed   Kris   Hastve
Fa:   Ola KJERSTENSSON
Mo:   Sissa JEPPESDR
OLASDOTTER, Ingar   Bir   1834   Swed   Kris   Loderu
Fa:   Ola MATSSON
Mo:   Karna GUMMESDR
OLASSON, Ingar   Bir   1834   Swed   Kris   Ivetof
Fa:   Ola NILSSON
Mo:   Elna SVENSDR
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-03-05 09:05

Her er så områdets største turist attraktion:
http://www.applemarknaden.se/index2.html

Kan anbefales, hvis I ikke har været der?
God Påske, Svend

Kommentar
Fra : HannaMortensen

Dato : 23-03-05 09:18

Tak fordi du vil bruge tid på at hjælpe os. Min tipoldemor Ingar Olsdotter skulle være født 24/11-1834. Kan du se, om det er en af de ovennævnte fra Tranås? Jeg tror først hun bliver gift på sine ældre dage. Datteren Karna (f.18/7-1863 i Lövestad) er uægte, og en søn (Ola f. i 1872 og død 1873) er også uægte.
Helt tilfældigt finder jeg ud af, at Ingar kommer til Danmark og bor hos Karna og Marinus de sidste par år, hun levede (dør 1899 i Aalborg, begravet her). Og da står hun opført som enke (Inger Nielson). Jeg ved slet intet om hendes forældre (endnu).
Hilsen Hanna

Kommentar
Fra : syrena

Dato : 23-03-05 10:16

Hej, svendgiversen! Sikken en hjælpsomhed, du udviser. Endnu en gang tak! Jeg har ikke "snakket" med Dorte J. et lille stykke tid. Nu vil jeg maile til hende og gøre hende opmærksom på vores gode snak her på Kandu. Jeg ved, at hun leder efter følgende: ie
------------------------------------------------------------------------------
Mand: Klemmed Nilsson. #343 leveår: 42
------------------------------------------------------------------------------
Født: 02.04.1791 i Onslunda forsamling.
Døbt: 1791 i Onslunda kirke.
Død: 26.03.1833 i Onslunda nr. 49
Begravet: 1833 på Onslunda kirkegård.
Far:
Mor:
Oversættelse af hus nr. 49 i Onslunda. 1829-1833
Klemed Nilsson født 2-4-1791 i Onslunda død
Boel Håkansson født 1-3-1799 måske Onslunda.
Søn Niels født 1822 12-1 Onslunda.
Datter Dorthe ? 1818 1-11 Onslunda.
Jespa 1820 22-8 Onslunda
Mätta 1824 15-9 Onslunda.
Ânga 1825 21-4 Onslunda.
Agda 1830 27-5 Onslunda.
------------------------------------------------------------------------------
Hustru: Boel Håkansdotter #344
Viet: i
------------------------------------------------------------------------------
Født: 01.03.1799 i Måske Onslunda forsamling
Død: i
Far:
Mor:
------------------------------------------------------------------------------
K Barn 1: Dorthe ? Klemmedsdotter. #346
Født: 01.11.1818 i Onslunda forsamling.
Død: i
------------------------------------------------------------------------------
M Barn 2: Jespa Klemmedsson. #347
Født: 22.08.1820 i Onslunda forsamling.
Død: i
------------------------------------------------------------------------------
M Barn 3: Nils Klemmedsson. #345
Født: 12.01.1822 i Onslunda forsamling.
Død: i
------------------------------------------------------------------------------
K Barn 4: Mätta Klemmedsdotter. #348
Født: 15.09.1824 i Onslunda forsamling.
Død: i
------------------------------------------------------------------------------
K Barn 5: Änga Klemmedsdotter. #349
Født: 21.04.1825 i Onslunda forsamling.
Død: i
------------------------------------------------------------------------------
K Barn 6: Agda Klemmedsdotter. #334
Født: 27.05.1830 i Onslunda forsamling
Døbt: 31.05.1830 i Onslunda kirke
Død:
Ægtefælle Hans Persson. #333 f. 26.02.1823 d. 28.09.1894
Viet: 1860 i Onslunda kirke.
Forældrene er svære at læse.
------------------------------------------------------------------------------

Kommentar
Fra : syrena

Dato : 23-03-05 11:15

Tak for henvisningen til Kivik m.m., Svend! Jeg agter at køre til Skåne her til sommer for at besigtige egnen endnu en gang. (Jeg var der meget kort sidste sommer) Der er meget smukt over det hele. Det store nye Lunds Stadsarkiv vil jeg også frekventere endnu en gang. Det er et meget dejligt arkiv med flinke ansatte. Hvor er det givende at have en sund og udviklende interesse!
MVH Syrena

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-03-05 12:17

Her er en Klemed Nielsson, næsten 100 år ældre,
men mange navne tæt på dem I leder efter...
Svend, der må i gang med påske forberedelser...

http://members.fortunecity.com/gunnarsson/index15.htm

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-03-05 09:40

>Ingar Olsdotter skulle være født 24/11-1834.
>Kan du se, om det er en af de ovennævnte fra Tranås?

-Hastveda, Loderup eller Ivetofta, desværre kan jeg ikke se fødselsdata i dette uddrag...
Hvilken af den ligger i nærheden af Tranås?
(de rejste jo ikke langt dengang for at blive gift; jeg tror på Ivestofta med flest hit tæt på??)

Men hvis I kan overtale jkrjk2: Jeannie; til at være fjerdepige i det Østskånske Påske Spil,
vil I være godt hjulpet. Hun er vor suverænt skrappeste slægtsforsker og kendt med området…

Her efterlyser hun slægtninge netop i Ivestofte:
http://www.scangen.se/queold01.htm

Efterlysningar 2001
... Jeannie Kristensen, Danmark; Andersson, John, Malmöhus, 1834-1836, 8 Sep 2001
14:29:31: John ... Sven-Arne Silve; Gustafva Palmqvist, Ivetofta, 1821, ...
www.scangen.se/queold01.htm - 210k - Cached - Lignende sider

Svend, der ikke har lært at bruge scangen.se, og nu Må holde Påske.

Kommentar
Fra : vestergaard

Dato : 25-03-05 09:41

Hej Svend Giversen Den Dortes aner du spørger efter er mig du mailer sammen med ang. Janice og Mark, verden er lille H Dorte Vestergaard Jacobsen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-03-05 09:59

>verden er lille
Eller vi to bevæger os på ret snævre, enslydende stier...

Det var da pudsigt Dorte, du som har det halve Thy på kort, har du også det halve Sydsverige...
Jeg har prøvet at lokke Jeannie frem, måske er hun på Påske ferie; sammen vil I kunne klare alt.
God Påske, Svend

Kommentar
Fra : vestergaard

Dato : 25-03-05 15:39

nej desværre kun sveriges befolkning 1890 og nogle micro kort fra onslunda, men jeg havde da ikke noget imod at eje nogle flere kort man er jo krævende.
h Dorte Vestergaard.

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 26-03-05 15:22

Ja, ja Svend, nu kommer jeg

Hej!
For at jeg/andre ikke løber helt sur i det, kan "vi" så ikke starte nye spørgsmål for hver person, de kan jo bare sættes til 1 point? Skriv personens navn og hvad I ved om ham/hende.

Jeg "gør" mest i Malmøhus Len, ejer ingen CD´ere eller mikrofilm, men det er muligt at leje mikrofilm fra det svenske Rigsarkiv, hvilket jeg har benyttet mig af. Desuden har jeg også fået venlig hjælp på Rötter.

Der kører i øjeblikket en tråd om Sverige og hjælpemidler i Dis-Danmark:
http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?f=5&i=4214&t=4214 (I skal IKKE lægge efterlysninger i tråden).

Hilsen Jeannie
http://home1.stofanet.dk/jeannie.kristensen/

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-03-05 17:07

Efter en mammut debat,
(som overstiger hvad selv senta og jeg kan præstere her i kandu).
Fik I den med? http://www.solace.mh.se/%7Eblasta/swelinks.htm
Så kan man vist ikke forlange mere...

Gør som Jeannie siger:
Del jeres fælles Onslunda-Tranås spørgsmål i de 3 personlige,
(så korte og præcise som muligt, og jeg lover jer I er i gode hænder)
Svend, der engang blev hjulpet igang her i kandu af Jeannie

Kommentar
Fra : vestergaard

Dato : 26-03-05 23:13

hvorfor kan jeg ikke komme ind på den hjemmeside svend har skrevet den 22-03-05 17:06, gør jeg noget forkert.
h Dorte Vestergaard

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-03-05 09:43

Den virker heller ikke længere hos mig,
heller ikke linket Lars Göran' s home page forside to afsnit længere nede.

Måske er nettet overbelastet her i Påsken?
måske er han ved at ændre noget??

Her afviger hans E-mail også fra det jeg fandt ovenfor:
Lars-Göran Nipe, Kjellsgatan 18, 215 65 MALMÖ, larsgoran.nipe@telia.com

Jeg havde ikke (nær)læst dette fra syrena, da jeg også fandt frem til ham:
>og på Alta Vista har Lars-Göran Nipe, Malmö, lagt mange fine oplysninger ud...

Hun har alså kontakt med ham og kan be/af kræfte mine links? Og evt. komme med nogle bedre??
hilsen Svend

Kommentar
Fra : syrena

Dato : 27-03-05 11:01

Jeg havde også mange forgæves forsøg med at finde Lars-Göran Nipe for at takke ham for hans store arbejde og dermed hjælp til bl.a. mig.
Jeg fandt imidlertid en virksom mailadresse, og idet jeg ikke håber, jeg bryder nogen god netoptræden, vil jeg her gerne oplyse den mailadresse, som Lars-Göran svarede på.
Han svarede dog fra en anden mailadr., så han har åbenbart flere. (Måske mange!)
Den mailadr., som jeg brugte, var: gustav_nipe@hotmail.com.

Jeg vender tilbage til vores "felt lidt senere!

Kommentar
Fra : vestergaard

Dato : 27-03-05 11:21

hej syrena.
kan du spørge ham om man kan komme ind på hans hjemmeside.
h Dorte.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-03-05 11:40

Så har vi 3 forskellige E-mails til samme Lars-Göran-Gustav? Nipe-Mine?? Malmö er rigtig.
og mindst 3 net links til samme person, hvoraf nogle måske virker???
Desuden har vi fået næsten hundrede links til Sverige...

I et af kandu' s længste og mest sammenfiltrede spørgsmål,
(ingen ud over I tre spørgere kan overskue, hvem der søger hvad).

Så, efter Påske frokosten...kanske 3 nya Fragar...
hilsan Svend

Kommentar
Fra : syrena

Dato : 27-03-05 15:06

Jo, da, Svend, jeg ved godt, hvor jeg måtte stoppe med nedstigningen (eller opstigningen?) af mine aner fra Skåne. Jeg er langsomt og sikkert nået til ældste ane, nemlig Nils Persson f. 1755 i Tranås.

Nu kommer mine 3 spørgsmål:
1. Mårten Olsson, f. 1714 og død 1792.
2. Per Mårtensson, f. 1786 og død 1858
3. Anton Jönsson, uægte søn af Kerstin Mårtensen f. 28 maj 1858 i Onslunda

Syrena

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-03-05 19:54

>For at jeg/andre ikke løber helt sur i det, kan "vi" så ikke starte nye spørgsmål for hver person, de kan jo bare >sættes til 1 point? Skriv personens navn og hvad I ved om ham/hende.

Altså, Jeannie foreslår 3 nye spørgsmål; også et nyt fra dig syrena,
så vi og nye læsere ikke skal åbne og bladre gennem 35 spørgsmål inden vi/de kommer til det nye.

For mig er det ikke helt klart om vi skal finde oplysninger om de 3(4) nævnte personer?
eller du søger deres forældre/aner?? måske begge dele???
Svend

Kommentar
Fra : syrena

Dato : 27-03-05 21:41

Her kommer mit spørgsmål nr. 1:
Mårten Olsson, f.1714 og død 1792.
Han havde byens eneste "diverseaffär" og var en "dugande kommunalmand".
Hvem har var gift med, vides ikke.
Han fik 7 børn: Märta,Anna, Sissa,Lena, Oskar, Johan og Per.

Alt om ham har interesse!

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 27-03-05 23:00

Hej!
Det er muligt at købe skannede udgaver af KB´er fra Onslunda (hvis I er flere om at dele udgiften, bliver det måske ikke så dyrt?)

http://www.digiarkiv.se/prod/kyrkobok.php?lsubmenu=kyrko&lid=&sid=367

Det samme gælder for Tranås:
http://www.digiarkiv.se/prod/kyrkobok.php?lsubmenu=kyrko&lid=&sid=372

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : syrena

Dato : 28-03-05 10:46

Hej, jkrjk2!
Jeg har købt 2 CD'er fra DigiArkiv omfattende KB fra Onslunda fra 1692-1722 og fra 1795 - 1825, og jeg har haft megen gavn af dem, specielt den nyeste. Kirkebøgerne fra den mellemliggende periode brændte under den store brand i Onslunda. Den yngste af disse CD'er er ret læselig, mens den ældste er svær at læse selv ved hjælp af et godt billedbehandlingsprogram.