/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Tuning Rs50 '97
Fra : claas_
Vist : 731 gange
100 point
Dato : 20-03-05 23:36

Jeg har tænkt mig at købe metrakit SP kittet og Hebo Escape udst. til min Rs50 '97.. Men jeg mangler karburator kit.. Nogle gode forslag? --- og hvad skal jeg mere skifte end cyl., udst., og karbu. .. ? Skal jeg oss skifte (membran-kit, krumtap, nåleleje, osv??) ..

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 110 point
Dato : 21-03-05 00:47

metrakit SP kittet kører uden særskildt topstykke, men er da udemærket. Det skal have en 21mm karburator, helst delorto.
Øverste nåleleje skal altid skiftes til racertype. Krumtap skal bare have skiftet lejer hvis knallerten har kørt meget.
Membrankit kan give få km extra hvis det skiftes.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : claas_

Dato : 21-03-05 12:19

Pallebhansen: Jeg kiggede lidt videre igår og fandt så TP Racing kit som jeg synes bedre om... Men blev så også i tvivl om udstødningen? - Knallerten har kørt 9000 km. og har du et link til en dellorto (kit) som kan passe udeen at skulle skifte studs eller noget?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-03-05 13:40
Kommentar
Fra : claas_

Dato : 21-03-05 14:14

Øverste nåleleje skal altid skiftes til racertype --> Har du et link til sådan en til den TP Racing kit?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-03-05 14:21

Sådan et har alle der handler med cylinder/stempel, ja selv Thansen
Så det kan du få ved ham du køber cyl. ved, den skal bare være 10 eller 12mm, det afhænger af den krydspind der følger med dit stempel. De fleste krydspinde er Ø 12mm, som denne:
http://aprilia-scooters.dk/product.asp?product=12150&page=1
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : claas_

Dato : 21-03-05 14:32

Okaay 1000 tak Palle! Point til dig!

Godkendelse af svar
Fra : claas_

Dato : 21-03-05 14:33

Tak for svaret pallebhansen. Så må jeg se om jeg kan finde ud af det

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-03-05 20:32

Selv tak, ellers spørg igen.
Rens motoren før adskillelse.
Brug nye pakninger ved alt der skilles ad.
Smør alle gevind.
Vær forsigtig ved stempelet, vend det med pilen mod udstødningen, smør det godt før monteringen, når stempelringe sættes på, så åben dem med tommelfingerneglene, så de kun lige kan gå på. Og klem dem helt i bund når cylinderen sættes nedover.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : claas_

Dato : 21-03-05 20:52

Ok tak Palle .. Så kan du måske også svare på hvorfor den lyder som om at den ikk tager alle omdrejninger i gearerne, selvom de køres ud.. Og at den hurtigt kommer op på de 120 grader i cyl. selvom kølesystemet er tilsluttet?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 22-03-05 00:21

Hvorfor den ikke kører ud i gearene, tja, en lidt stor strålespids laver det nummer, men er ikke en egentlig fejl, da der skal være et vist benzinoverskud når den er oppe og trække i højt gear. Det jeg hermed siger er at en gearknallert godt må slå over i 4-takt (Benzinoverskud) i de små gear, hvis den eller trækker ud til de samme omdr. i højt gear. Og så kan den også bedre tåle at geares noget mere med et størrer fortandhjul:
http://www.scooterparts.dk/group.asp?group=291
Men fejlen kan også være en begrænset CDI, selvom jeg ikke er helt sikker på om den er det:
http://www.west-import.dk/
120 grader lyder af lidt meget, men kan være en fejlvisning , eller en dårlig vandpumpe, men så længe den holder vand på anlægget er der ingen fare, da der er en overtryksventil der åbner, når trykket bliver for højt.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : claas_

Dato : 22-03-05 09:11

Okay.. mit fortandhjul er 15 tands og bagtandhjulet er 38 tands.. Det med de 120 grader er jeg lidt opmærksom på når jeg kører, da det ryger en smule fra cylinderen.. Begrænsninger er taget, så jeg kan ikk forstå at den kun kører 40 km/t.. I det høje gear er den næsten ved at gå ud

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 22-03-05 16:02

Den har jo nogle begrænsninger, som skal fjernes hvis du vil køre race.
Indsnævning i udstødningsrøret.
Plombering i membranhuset, som fjernes ved at montere størrer karburator.
Med nuværende karburator skal du bruge 70 dyse.
Men det er jo alt sammen ligegyldigt hvis du skifter cylinder/udstødning/karburator
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : claas_

Dato : 22-03-05 18:03

ja og det gør jeg (når jeg får råd) ... Men den kører bare underligt nu.. Aner ikk hvad der er galt.. Mårke er lusftskruen ikke indstillet korrekt

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-03-05 00:10

Luftskruen kan kun have indflydelse på tomgang, og har ingen virkning ved over 1/4gas, men den skal næsten altid stå 1 1/2 omg ude.
Derimod lyder det som om du har for stor dyse i.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : claas_

Dato : 23-03-05 12:23

okay.. men 1000 tak palle

Kommentar
Fra : kleinsmeden

Dato : 27-07-05 10:26

RS50 er ikke begrænset i cdi´en, og "plomben" i indsugningen er ikke en begrænsning, men er der for at skabe et bedre flow, med den lille standart 12 mm kaburator. standart dell´orto kaburatoren har både en tomgangsskrue og en blandingsskrue, så mon ikke også de større modeller har to skruer ? Her er et link til at engelsk aprilia rs50 forum, de gutter ved alt om rs50 !! http://www.apriliaforum.com/forums/forumdisplay.php?f=21