/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
To lejligheder / to adresser
Fra : jespersahner
Vist : 9998 gange
50 point
Dato : 20-03-05 20:58

Min kæreste og jeg bor i en leje-lejlighed men overvejer at investere i en ejer-lejlighed, som jeg køber. Idet leje-lejligheden er meget billig, vil vi i første omgang beholde den. Er det i den forbindelse tilladt at have to adresser? Hvordan evt. med bopælspligt?

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 20-03-05 21:03

Hvis der er bopælspligt er loven klar, så er det der du skal have din adresse og være langt det meste af tide. Du husner nok Thor Pedersen, der nok havde sin adresse hvor han havde bopælspligt men ikke opholdt sig der.

Hvis der ikke er bopælspligt, skal du efter cpr loven have din adresse der hvor du er mest og har den største samlede tilknytning. Hvis det ikke kan afgøres hvor det er, må du efter § 7 selv bestemme hvor din adresse skal være. Men den går jo bare ikke hvis der er bopælspligt i den ene lejlighed, for så er det der du skal være. Det bestemmer du ikke selv. Hvis der er bopælspligt i dem begge kan du som hovedregel ikke eje mere end en.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-03-05 21:10

jespersahner

Hvis du køber lejligheden kan du jo alene være tilmeldt på den adresse.

Hvem står på lejekontrakten til den lejede lejlighed?

Du kan kun være tilmeldt på en adresse.

Kommentar
Fra : jespersahner

Dato : 20-03-05 21:12

->felix30: Tak for dit input. Men hvad er reglerne for bopælspligt overhovedet? Eksempelvis må jeg vel gerne eje et (eller flere) sommerhuse, så hvad med flere lejligheder?

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 20-03-05 21:14

Ans -> ikke nødvendigvis. Hvis der ikke er bopælspligt på ejerlejligheden, behøver spørgeren ikke bo der. De forældre der køber lejligheder til deres børn, bor jo heller ikke selv i dem. Men man skal jo have sin adresse der man bor, med mindre det er så åbent mellem to eller flere steder, at §7 træder i kraft.

Kommentar
Fra : jespersahner

Dato : 20-03-05 21:17

->ans: Hvis jeg beholder leje-lejligheden og desuden køber en ejer-lejlighed står jeg jo umiddelbart med to adresser, men det må jeg måske ikke? Men er dette med adresserne noget rent formelt? Jeg må vel gerne købe en ejer-lejlighed og udleje den til en anden, som så har adressen. Men hvad så hvis jeg i en periode ikke kan leje den ud, står jeg så selv med to adresser så at sige?

Kommentar
Fra : jespersahner

Dato : 20-03-05 21:19

->felix30: Hvordan afgør jeg, om der er bopælspligt? Hvilken lov refererer du i øvrigt til?

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 20-03-05 21:20

Du må gerne eje flere lejligheder. Som forældre der køber til deres børn som de kan leje. eller en bolighaj der lejer ud til en masse mennesker. men kun en lejlighed med bopælspligt. Fordi du selv som ejer skal bebo den. Der er få undtagelse, blandt andet hvis du arver en lejlighed med bopælsligt, så tvinges du ikke til at bebo den.

Reglerne findes i http://www.boligassistancen.dk/Bop%C3%A6lspligt.htm og i landbrugsloven http://147.29.40.90/DELFIN/HTML/C2000/0002609.htm

Accepteret svar
Fra : felix30

Modtaget 60 point
Dato : 20-03-05 21:21

Hvis der er bopælspligt skal det fremgå af de servitutter der er på ejendommen. du skal altså oplyses om det af sælger.

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 20-03-05 21:23

Selvom du har to boliger har du ikke to adresser. For du kan kun have en. Og det er den du har pligt til at oplyse på folkeregisteret. Du kan dog i nogle tilfælde have en folkeregisteradresse og en kontqaktadresse, men spørg om det lader sig gøre i dit tilfælde i dit lokale folkeregister.

Du må ikke forveksle adresser med antallet af mulige boliger.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-03-05 21:24

Bopælspligt er noget der fortrinsvis er på landbrugsejendomme, har aldrig hørt om det på en ejerlejlighed.

Men som andre også siger, man kan kun have sin adresse/være tilmeldt folkeregisteret et sted, og det skal være der hvor du i reliteten bor.

mvh dova

Kommentar
Fra : jespersahner

Dato : 20-03-05 21:26

->felix30: Jeg forstår stadig ikke helt. Hvad afgør, om der er bopælspligt? Som jeg forstår dit svar, må jeg gerne eje flere lejligheder, blot der ikke er bopælspligt i mere end en. Er det korrekt forstået?

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 20-03-05 21:27

Dova -> i større byer er der tit bopælspligt på visse lejligheder af hensyn til boligspekulation og af hensyn til boligmangel. Man ville undgå at nogen købte en ferielejlighed i en by hvor der ikke var boliger nok- Så jo, bopælspligt findes i høj grad også på ejerlejligheder.

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 20-03-05 21:28

Det er korrekt. Og arver du så en mere er det også ok. Om der er bopælspligt kommer kort og godt an på om det er lyst på ejendommen. Det kan du få at vide ved sælgeren eller på tinglysningen.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-03-05 21:31

felix30

Det vidste jeg faktisk ikke, men logisk nok med forklaringen om spekulation

mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-03-05 21:32

jespersahner

Hvem stå på lejekontrakten, er det dig, din kæreste eller jer begge?

Kommentar
Fra : jespersahner

Dato : 20-03-05 22:05

->ans: Det gør jeg (alene).

Kommentar
Fra : jespersahner

Dato : 20-03-05 22:06

->ans: Det vil også være mig, der står som køber i fald det kan lade sig gøre at købe.

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 20-03-05 22:10

Så kan du jo komme ind i en anden problemstilling. Hvis du køber en ejerlejlighed med bopælspligt, så skal du jo flytte ind der. Men hvad siger din lejekontrakt med hensyn til fremleje?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-03-05 22:20

Du har ret til at købe en ejerbolig, som du kan leje ud.

Du kan kun have en adresse tilmeldt folkeregistret.

Hvis du flytter adressen fra lejelejligheden til ejerlejligheden mister du retten over den lejede lejlighed.

Vil din kæreste have råd til at leje ejerlejligheden, så kan hun stå som lejer.

Husk en fremleje kontrakt ikke skal være på mere end 2 år. Hvis den bliver mere kommer du til at hæfte for evt. ny bolig til lejeren samtidig vil der være et års opsigelse.

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 20-03-05 22:22

ans er helt klart inde på en af farene ved fremleje. Men har kun delvist ret med hensyn til at du må købe en ejerlelighed som du kan leje ud. Det kan du altså ikke hvis der er bopælspligt der, for så skal du selv bo der.

Kommentar
Fra : jespersahner

Dato : 20-03-05 22:29

->ans og felix30: Pointen er, at jeg gerne vil beholde begge lejligheder indtil videre. Nej, hun har ikke råd til at leje lejligheden, så hun kan ikke stå som lejer. Altså vil jeg alt andet lige stå som såvel lejer som ejer på de to lejligheder, hvis det altså kan lade sig gøre. Men som jeg forstår svarene indtil videre, afhænger det af, om der er bopælspligt på ejerlejligheden, og dette må jeg så undersøge hos sælger.

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 20-03-05 22:31

præcis. Men der burde være ejerlejligheder nok at vælge imellem uden. Og så kan du beholde din bolig og adresse i din lejede bolig og leje din ejerlejlighed ud.

Kommentar
Fra : mayday

Dato : 20-03-05 22:54

jespersahner

Som udgangspunkt skal alle boliger være beboede uanset om det er lejeboliger, ejerlejligheder eller parcelhuse, der findes enkelte undtagelser, hvor eksempelvis ejerlejligheder kan have status som fritidsbolig, og dermed ikke beboelsespligt, dette vil sædvanligvis være tinglyst på lejligheden eller ejendommen.

Hvis en bolig står i mere end 6 uger kan kommunen anvise/indsætte en ny lejer/bruger, dette gælder også ved ejerlejligheder og parcelhuse.

Det er ikke tilladt personer, der hører til samme husstand at have mere end en adresse i samme kommune.

Dette og meget mere findes i "Lov om midlertidig regulering af boligforholdende", der uanset at den er "midlertidig" stammer tilbage fra 1930-erne.

Og til slut, man kan kun være tilmeldt én folkeregisteradresse.

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 20-03-05 23:04

mayday -> du har ret, men må ikke forveksle beboelsespligt med bopælspligt. Det ved jeg ikke om du gør, men det er der mange der gør. Er der beboelsespligt skal beboelsen være beboet. Ligemeget af hvem. Er der bopælspligt skal ejeren være der mindst 11 måneder om året.

Og man må gerne have to bopæle selv. Også inden for samme kommune. Du har da ret i at man ikke må have mere end en adresse. Det lader sig heller ikke gøre, for adresseforholdene reguleres efter cprloven, og der er en adresse synonym med folkeregisteradressen. Og den kan man kun have en af. Uanset hvor mange kommuner man har en bopæl i. Men derfor kan man fortsat godt have en kontaktadresse tilknyttet sine folkeregisteroplysninger. Hvis man har flere bopæle med samme tilknytningsgrad kan man som person selv vælge hvilken af disse man vil tilmelde sin adresse på til folkeregisteret.

Den anvisningsret du henviser til er kraftigt udvandet i dag, og benyttes ikke mere. Mange af kommunerene havde jo seriøse problemer med at finde lejemål til flygtninge selvom der var tomme lejligheder. Jeg ved det var et af min arbejdplads store problemer, at vi ikke kunne benytte anvisningsretten selvom der var boliger der var tomme i flere år, fordi ejerne ikke ville have flygtninge.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-03-05 23:25

jespersahner

Har du forhørt dig hos dit boligselskab om de evt. vil garantere en tilsvarende bolig, hvis du fraflytter og senere fortryder for så at "vende" tilbage.

Jeg forstår godt at du ikke lige her og nu vil opsige en bolig. Det er jo ikke til at vide hvordan det vil gå fremover.

Det med at fortryde, hvor boligselskaberne har garanteret en tilsvarende bolig, har i de fleste tilfælde været hvor et "kærestepar" ville flytte sammen på prøve.

Hvis de så fortrød, da det ikke kunne gå godt for dem, var de garanteret en tilsvarende bolig.

Forhør dig hos boligselskabet, men fortæl ikke om de planer du har.

Er din kæreste tilmeldt på din adresse?

Der er så mange ting, der skal tages højde for.

Godkendelse af svar
Fra : jespersahner

Dato : 23-03-05 15:21

Tak for svaret felix30.