/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Privat pengelån/lån mod kaution
Fra : tuka
Vist : 2802 gange
120 point
Dato : 20-03-05 17:59

Der må der være nogen der kender til steder, hvor man kan låne penge uden at stille sikkerhed i sin bolig?? Måske lån mod kaution. Lånet skal være på ca. 225.000 kr. og vi er ikke registreret i rki. Vi er ved at køre helt trætte i vores søgen efter et sted, hvor man vil hjælpe os med et lån i den størrelsesorden. Vi har 4 kautionister, men svaret er det samme altid: "vi bruger ikke kautionister, men tager sikkerhed i feks. bolig"
Omega-lån kunne ikke hjælpe os.........

Kommentar
Fra : oberwelt

Dato : 20-03-05 19:18

citibank - ge kapital ???

Kommentar
Fra : tuka

Dato : 20-03-05 19:36

Hejsa oberwelt!

Vi vil helst ikke bruge citibank, ge capital og pengeautomaten.............men tak for svaret!

Kommentar
Fra : nnx

Dato : 20-03-05 19:37

Kan det være fordi at bankerne vurderer, at I allerede har mere i lån, end de mener, at I vil klare at betale tilbage? Det er vist noget med, at man ikke bør have lån større end ca. 2,5 gange husstandsinkomsten.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 20-03-05 21:20

Kautionisterne, har de heller ikke mulighed for at stille sikkerhed i fast ejendom? Ingen låner penge ud uden sikkerhed. En kautionist er ikke altid en sikkerhed, det er 4 da heller ikke. Hvis dine kautionister er villige til at løbe en egentlig risiko, så kan de jo skrive som selvskyldnerkautionister.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 20-03-05 21:27

Hvor har I prøvet henne??

Fx. skilter Nordea med muligheden for kaution på deres hjemmeside, så de må jo bruge det:
http://www.nordea.dk/sitemod/default/index.aspx?pid=37322

Kommentar
Fra : tuka

Dato : 21-03-05 09:25

Tak for jeres svar allesammen!

Først vil jeg sige til nnx at det er rigtigt, vi ligger lige på grænsen af den gæld vi må have i forhold til vores indkomst
(tror nu det er 3 x husstandsindkomst) Men vi har 2 gode og faste indkomster, og har altid overholdt alle økonomiske aftaler.

Dernæst vil jeg lige spørge valde hvad selvskyldnerkautionister er?? og....vi vil helst undgå at blande andres ejendom ind i vores økonomiske situation.

Til sidst: Vi har spurgt mange steder, men ikke nordea.......vi håber at finde en anderledes bank eller finansieringsselskab, som vil sætte sig ind i vores situation, tro på os og hjælpe os, også selv om vi ligger lige på grænsen af, hvad vi må have i gæld. De 225.00 kr. som vi gerne vil låne, vil dog ikke forøge vores gæld da de udelukkende skal bruges til at indfri "ALT FOR DYR GÆLD" som vi afbetaler med en formue hver måned og som alligevel ikke forsvinder.........

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 21-03-05 10:52

Selvskyldnerkaution:
http://www.ftnet.dk/sw3900.asp

Det betyder, at blot I en enkelt gang ikke betaler rettidigt, og uanset årsagen hertil, kan banken kræve hele gælden indfriet af kautionisten.

Jeg vil foreslå jer, at udarbejde 2 budgetter for jeres økonomi... et med den nuværende situation og et med indfrielse af den dyre gæld, der erstattes med et banklån.
Prøv at tage det med i nogle af de mindre lokale pengeinstitutter, måske er de lettere at snakke med.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 21-03-05 16:51

Nu har du kørt dette spørgsmål i et par dage, uden at sige at det kun er en omlægning af lån, og ikke et nyt lån du ønsker oveni de nuværende. Har du bedt banken om en omlægnming, af lånene, så skulle der være gode muligheder, Banken skal da være klar over at det ikke drejer sig om 225000 oveni

Kommentar
Fra : tuka

Dato : 21-03-05 18:40

Hej valde!

Vi henvender os selvfølgelig ikke nogle steder uden at forklare dem vores sag, altså ved bankerne godt vi ikke vil forøge vores gæld.
Vores problem er at finde en bank der bruger kautionister som sikkerhed, for vi har ingen friværdi i vores villa eller bil.
Det lyder som "en let lille sag", men bankerne bruger sjældent kautionister, og da slet ikke et et så stort lån.

Kommentar
Fra : penelope

Dato : 21-03-05 18:54

Hej!
Det med kautionister bruger man ikke så meget mere. Det er fordi der har været utrolig mange tragedier, hvor forældre/svigerforældre eller Søskende/svigersøskende har kautioneret og det så er gået galt. Så er det ikke bare en pengesag men familierelationerne der bliver totalt ødelagt. Og så er det jo meget godt at banken får sine penge men det er heller ikke særlig morsomt for bankfolkene især hvis det foregår i et lille samfund hvor alle kender hinanden.
Så drop det og gå i stedet i banken og forklar dem det fornuftige formål. Hvis I ikke har et dårligt ry (hvad i fortæller) må det være muligt, især hvis I kan dokumentere at privatforbruget er rimeligt. Ellers sæt det ned i en periode og prøv så når det kan dokumenteres.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 22-03-05 01:43

Nej jeg forstår ikke et klap. Når jeres lån er på samme størrelse som det bliver efter omlægningen, hvad skal man så med kautionister? Huset er vel ikke blevet mindre værd end da i oprindeligt lånte de mange penge. Det lyder da som en opgave for den bank i har, og som kender jer og ved at i betaler punkligt. Sævanligvis ordner man sådan et problem ved at optage størst mulig kreditforeningslån, og derefter bang/sparekasselån for resten. Hvis i har ren banklån nu så bliver bankens risiko jo mindre ved en sådan ordning. De bankfolk må da være meget sure på deres penge.

Kommentar
Fra : tuka

Dato : 22-03-05 10:20

De lån vi gerne vil omlægge er forbrugslån der ligger "udenfor" vores villaes sikkerhed. Hvorfor vi har lånene vil jeg slet ikke komme ind på her....

Med dette indlæg håbede jeg på, at få en tilbagemelding fra folk, som måske selv havde lån, hvor sikkerheden var kautionister, eller som kendte til steder, hvor kaution var brugt.

For øvrigt går vi ikke til vores egen bank med dette problem. Vi har længe overvejet at skifte bank, da de faktisk aldrig har været os særlig behjælpelige.......trods det at vi nu har haft samme bank i 9 år og altid har overholdt vores aftaler.

Accepteret svar
Fra : kanusti

Modtaget 120 point
Dato : 22-03-05 16:06

Som der tideligere er skrevet prøv en lokal bank, selv har jeg sparekassen for Nr.Nebel og omegn, selvom der er et stykke vej derover, men de bruger kautionister, og er til at snakke med, vi har lån der, på trods af vi stod i rki...
knuzz Kanusti

Godkendelse af svar
Fra : tuka

Dato : 22-03-05 20:58

Tak for svaret kanusti.