/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Logge på usbpind
Fra : Ylwen
Vist : 521 gange
40 point
Dato : 11-09-02 09:03

Er det muligt at sætte password på en usbpind? Jeg vil gerne have nogle bank oplysninger liggende på min usb pind, men da der ikke er password på den, er det jo lidt risikabelt. Er det muligt at lave en eller anden form for password beskyttelse på den? Det er muligt at boote fra den, så der må jo være en boot sektor?

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 11-09-02 09:51

Hej Ylwen,

mener du med USBpind en Memory stick eller USB Card reader?

hvis det er det, så har disse et Memory Card i sig, hvorpå data'erne er på og som funker som en Disk... og det er muligt at kryptere dine data a la kryptere dine data på en harddisk...

visse USB devices af denne type har også extra sikkerheds foranstaltninger afhængigt af hvordan de er lavet... men du har mere eller mindre samme sikkerheds muligheder med dine Data på pinden som du har på en Harddisk...

hvilken USB pind har du?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Ylwen

Dato : 11-09-02 10:08

Det er en disk fra WMG WinMaxGroup. Hvilke muligheder har jeg så for et alm. drev. Og kan du eventuelt svare på mit spørgsmål om det er muligt at sætte password på? :)

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 40 point
Dato : 11-09-02 11:45

Hej Ylwen,

har du et mere præcist navn på den... idet det ser ud til de har lidt forskellige produkter fra WMG WinMaxGroup... -->
http://www.winmaxgroup.com.tw/products.htm
så ka' jeg downloade manualen til den og gå lidt mere i dybden... hvis der findes en downloadable manual til den... men så vidt jeg ku' se understøttede alle pindene mere mindre security som jeg umiddelbart vil mene er det der er nævnt her omkring "USB FLASH DISK Security Function Utility" bl.a. -->
http://www.winmaxgroup.com.tw/supportmain.htm

men ellers så prøv at kigge på deres Q&A side... -->
http://www.winmaxgroup.com.tw/q&a.htm

der bliver bl.a. nævnt dette... -->
-----------------------------------------------------------------
When I use the security program to split the hidden space for the first time, what password should I input?
Ans:

Please input the preset password : 0000
-----------------------------------------------------------------

så umiddelbart ka' du bruge det sikkerhedsprogram de har til at skjule dine data, men såvidt jeg ku' forstå på nogle af de andre ting der også blev nævnt på siden, vil det være en go' ide at lave en backup af data'erne først, idet ved at bruge den/oprette ka' den slette data'erne der er på den...

men jo det ser ud til at det vha. af dette er muligt at password protecte din pind med et password på max 8 bogstaver...

jeg ved ikke om det så også er nødvendigt at havde dette program på en anden computer, når man ska' læse sine data'er igen... idet jeg ikke selv har et device som den, eller har afprøvet dette program... men bruger du den i et Win 2000/XP miljø behøver du ikke at installere USB Mass storage device driverne idet disse allerede findes i selve systemet... hvorimod det ikke gør det i Win98... men hvor vidt denne sikkerheds feature også findes i Win 2000/Xp er jeg ikke sikker på... så jeg gætter på at det umiddelbart er nødvendigt at installere sikkerheds driveren/utilitien...

men en af de andre metoder du ka' gøre det på er at password beskytte din mappe og kryptere den og de data'er der ligger der i med et program...
som f.eks. nogle af dem som er nævnt her på siden fra softstack... -->
http://www.softstack.com/
som dette her... -->
http://www.softstack.com/fileprotpro.html
men det er som regel betalings programmer... jeg ka' umiddelbart ikke lige huske hvorvidt der er gratis programmer der gør dette... men så vidt jeg husker havde PGP noget med fil/disk kryptering på et tidspunkt... men Win XP har også en feature der sku' ku' gøre det...

men for det meste er det også nødvendigt at havde dette program installeret på den anden computer, hvis det er fra en anden computer du vil læse dine data fra f.eks...

men i så fald laver du en mappe på din Disk på pinden og flytter dine data'er derover i... hvorefter du kryptere, password protecter samt skjuler den... et af det bedste programmer der sku' gøre dette, ka' jeg desværre ikke huske navnet på... andet end det hed et eller andet med Stealth... men så snart jeg finder den... ska' jeg nok poste den...

andet omkring sikkerhed på en USB pind, har de på denne side fra ATstake.com et dokument... hvor de bl.a. viser hvorledes man på en alternativ måde ka' få fat i data'erne på... som det fleste nok ikke lige har tænkt over... for at vise at sikkerhed ka' være noget ret skrøbeligt noget... -->
http://www.atstake.com/research/reports/index.html
documentet er... "Attacks on and Countermeasures for USB Hardware Token Devices"... -->
http://www.atstake.com/research/reports/acrobat/usb_hardware_token.pdf
der bl.a. viser hvorledes det er muligt at få access til data'erne på en USB pind med indbygget sikkerhed... jeg gennemgik bl.a. dette document da jeg arbejde på et USB project, hvor jeg sku' prøve at finde ud om det var muligt at lade et USB device installere sig selv... hvor jeg brugte en del tid på at undersøge USB Mass storage devices... men hvorvidt din pind minder om disse devices de har afprøvet ved jeg ikke... eller om den har et Hardware token i sig... så selvom det er krypteret m.m. og beskyttet er den eneste og bedste beskyttelse, at der ikke er andre der får fingerne i din USB pind... kryptering ka' dekrypteres... det ka' ta' lang tid, men det ka' som regel altid lade sig gøre...

undskyld denne lange smøre, som jeg håber ikke er blevet for rodet...

men hvis du er i tvivl så spørg endelig...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-09-02 10:04

"Ylwen" <Ylwen.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:uMBf9.69422$ww6.4820476@news010.worldonline.dk...

> Er det muligt at sætte password på en usbpind?

Mon ikke der står noget om dette i manualen til din pind.
Hvis ikke så ville det nok være en fordel at skrive hvilken pind det drejede
sig om.

> Jeg vil gerne have nogle bank oplysninger liggende på min usb pind,
> men da der ikke er password på den, er det jo lidt risikabelt.

Husk på at et password sikrer ikke oplysningerne, det besværliggør bare
adgangen til dem (især den dag du glemmer dit password).
Tror du skulle overveje at kryptere dem også.

--
mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/
Ved svar fjern REMOVETHIS fra emailadressen.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 11-09-02 12:06

Hej Ylwen

Jeg kan tilslutte mig ovenstående, jeg mener også det er kryptering du har brug for. Jeg har sourcekoden liggende her på min PC til et freewareprogram der heder cybercrypt. Desværre kan jeg ikke lige huske, hvor jeg fandt koden, men jeg vender tilbage.

Godkendelse af svar
Fra : Ylwen

Dato : 11-09-02 12:27

Tak for svaret strarup. Jeg fandt den der splitter og brugte den. det er godt nok kun password beskyttet, men det er godt nok til mig. Takker.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 11-09-02 12:32

Hej igen

Så har jeg fundet et link til koden jeg tror ikke den kan hotlinkes så du gør følgende gå ind på http://planet-source-code.com vælg vbscript og søg på cybercrypt. så skulle du gerne komme frem til programmet.
Programmet er version 6 og har fået anmeldelsen "exelent" af andre programmører, hvilket jeg kan tilslutte mig.

Hvis programmet har din interesse, skal jeg gerne kompilere det for dig.

Kommentar
Fra : Ylwen

Dato : 11-09-02 13:15

Det lyder fint, du må meget gerne compile det og eventuelt maile det til tbm@menzel.dk

Tak!!

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 11-09-02 14:23

Hej Ylwen,

jeg siger da mange tak...

men som sagt så er et password på 8 karaktere ikke særlig sikkert... men så er spørgsmålet jo også hvor meget paranoia man ska' ha' med sine data'er...

men man ka' som sagt sikkerheds gøre det på 117 forskellige måder, bruge forskellige tekniker osv. men som regel hvis der virkelig er en der gerne vil ha' fat i de data og bruger tiden på det... er der som regel ingenting der er helt sikker når det gælder computere...

jo længere et password jo længer tid om at finde det... jo mere kompliceret en crypterings algoritme er jo længere tid det også ta'r...

men her er der også et freeware program... Cryptext v3.40... -->
http://www.pcug.org.au/~njpayne/
en dansk version ka' downloades her... -->
http://www.tip.net.au/~njpayne/cryptdan.exe
det er et nemt og gratis program... der tillader at kryptere og dekryptere filer vha. højreklik på musen når det først er blevet installeret... og den funker også på Win 2000, har lige afprøvet den...

men der er somme tider også problemer med at kryptere filer... idet de har været i plaintext (læsbare uden kryptering) disse filer bliver overskrevet med den krypterede version af filen... men de er ikke blevet rigtig slettet... og ka' med visse programmer blive genskabt...
og selvom der er programmer der siger de sletter det evt. vha. shreding (f.eks. overskriving af en slettet fil 10 gange) er der i visse tilfælde stadigvæk muligt at genskabe filerne med de rigtige værktøjer...

f.eks. siger et program Evidence Eliminator påstår at de ka' slette data'er helt... -->
http://www.evidence-eliminator.com/product.shtml
jeg vil dog påstå at det er falsk reklame... idet det er lykkedes mig at genskabe data selvom Evidence Eliminator skulle havde fjernet det hele...

den eneste måde hvorpå jeg har oplevet data er blevet slettet helt, er ved at det er blevet fysisk overskrevet på lige netop det sted hvor det lå på disken, med andet data og ikke vha. af shreding teknikken... hvor den sku' overskrive den fysiske plads ca. 10 gange med en masse 0'er...

men nok om det... men mht. til kryptering er der også programmet "Invisible Secrets"... -->
http://www.neobytesolutions.com/invsecr/
men det er et betalings program...

eller Stealth Encryptor... -->
http://www.tropsoft.com/stealth/index.htm

men hvis mapper og filer ska' skjules, er "Invisible Files 2000 Pro"... -->
http://www.softsecurity.com/products/if2000pro/
et af de rigtige go'e programmer...

men som sagt er disse betalings programmer og Cryptext som er gratis funker fint til at kryptere og dekryptere det med igen... samt man ka' kombinere det med et andet rigtig godt freeware program Camouflage... -->
http://www.camouflagesoftware.co.uk/
men det kræver så også Camouflage er installeret på maskinen der ska' pakke dem ud/hvor de ska' læses fra... det den reelt set gør er at du f.eks. ka' associere dine filer f.eks. med et billede eller en zip fil... og ud adtil ser andre den kun som det billede eller Zip-fil... før at de ka' få data'erne frem er der brug for at unCamouflage det... og her ka' du så også password beskytte dine filer... Camouflage virker også ved højreklik...
den skjuler ikke filerne men camoflerer dem som noget andet...

jeg beklager denne lange smøre... men det er jo et bredt emne og der er mange aspekter idet... så jeg håber ikke det gør noget... jeg har prøvet at gøre det så kort som muligt idet jeg nok ellers vil komme til at lave en hel roman ud af det...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 11-09-02 15:06

Undskyld ventetiden, programmet er på vej til dig Det udmærker sig ved at være skrevet af en privatperson, der udleverer kildekoden, på den måde undgår man at der sidder et firma med en nøgle eller bagdør til dine krypterede filer.