/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Windows
Fra : kj
Vist : 608 gange
250 point
Dato : 20-03-05 13:24

Min pc stareter op og kommer med følgende fejlmedelelse:
Under initialiseringen af enheden NDIS: Windows-beskyttelsesfejl, du skal gentarte.

og det kan jeg så blive ved med.

Hvad gør jeg.

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 20-03-05 13:33

start op i fejlsikret tilstand (tryk F8 gentagne gange under opstart)
lav så en System File Check
Start -> kør -> skriv sfc /scannow (husk mellemrum efter sfc )
Du skal bruge din WinXP-cd, så hav den klar.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 20-03-05 14:34

Maskinene kører win 98

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-03-05 14:42

Win 98 - så ruller du lige win 98 ind over den gamle.
Du bibeholder programmer og filer.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 20-03-05 15:31

ndis er en netkort driver:
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/randz/protocol/ndis.asp
prøv i fejl sikker tilstand at fjerne den gamle (enehåndtering i system under kontrol panel)
måske er netkort defekt ???
men det kan osse hjælpe at lægge win98 ind over husk blot netkort driver/lydkort...opdater internet explorer..

Kommentar
Fra : xou

Dato : 20-03-05 15:31

ndis er en netkort driver:
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/randz/protocol/ndis.asp
prøv i fejl sikker tilstand at fjerne den gamle (enehåndtering i system under kontrol panel)
måske er netkort defekt ???
men det kan osse hjælpe at lægge win98 ind over husk blot netkort driver/lydkort...opdater internet explorer..
og bundkort driver find det hele evt via det her program:
http://www.lavalys.hu/downloads/everesthome151.exe

Kommentar
Fra : xou

Dato : 20-03-05 15:31

kandu er lidt langsom...

Kommentar
Fra : kj

Dato : 20-03-05 15:31

til EMESEN
Der er sket det at jeg har bygget ny PC, nyt bundkort, ny processor, nyt kabinett osv.
Alle komponenter fra den gamle er flyttet og det drejer sig om følgende:
CD Rom drev, CD brænder 2 stk. HD, skærmkort, scannerkort(SCSI) netkort.
Ved opstart kommer ovenstående fejlmeddelelse(NDIS) og i fejlsikret tilstand kan jeg godt køre sfc, men jeg kan ikke se CD-Rom og brænder i stifinder og kan derfor heller ikke boote fra dem, så jeg kan ikke kommetil at køre Win 98 ovenover.
Hvad gør jeg.
Er det forker at havde CD-rom og brænder på secundary IDE som master og slave, sam HD erne på Primary IDE som master og slave.
hilsen kj

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-03-05 15:51

Ja det mener jeg er forkert.
Bør sidde sådan.
HD-0 C: på primary IDE sat som master
CD-rom på primary sat som slave
Hd-1 på secundary sat som master
Brænder på secundary sat som slave
Det er ikke sikkert at styresystemet kan køre på den nye hvis der er mange ændringer.
En god måde at flytte over på er at starte med mindst mulig udstyr.

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 20-03-05 16:15

Gælder godt for WinXP, men..:
Vedr.: kan ikke se CD-Rom og brænder i stifinder: http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm#cd_drev_mangler

Kommentar
Fra : kj

Dato : 20-03-05 16:43

Nu har jeg byttet om, og kan godt se mit CD-Rom og Brænder, men ikke mit D-drev

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-03-05 16:54

Din ekstra HD har sikkert fået nyt bogstav.
Det er også et spørgsmål hvilken status dit ekstra drev har.
Aktiv
Hidden
None (kan ses fra alle styresystemer 98>)
Men den vises vel i bios.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 20-03-05 18:51

Ja den vises i Bios og det hele kører udmærket, lige så snart jeg har sat netkort i, starter den op med fejlen som er beskrevet i mit første spørgsmål (det med NDIS).
Den vil så kun starte i fejlsikret tilstand.
Væk med driveren, kortet ud, og den kører perfekt. Har prøve med flere kort.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-03-05 18:59

Nogle computere har fælles ISA/PCI slot og kan ikke have begge på samme tid.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 20-03-05 19:09

Dette bundkort er uden ISA slot( ca et år gammelt) Opstillinger er som følger.
Pentioum 4 2,66ghz Win 98 + 1024 mb Ram, bushastighed 400 mhz, brænder, CD Rom,
IBM C: drev på 40 gb D:drev 120gb maxthor, SCSI kort til scanner og altså det famøse netkort.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-03-05 19:16

så lad netkortet komme på først..........men det har du nok prøvet.
det er ikke sådan noget wifi netkort vel ??

Kommentar
Fra : kj

Dato : 20-03-05 19:42

Netkortet er et Accton PCI 10/100 Fast Ethernet serie 1207 TX

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-03-05 19:50

Et forsøg:
Ud med scsi kortet.
væk med driver til netkort
ud med netkort
Hav driver klar evt på CD/diskette
sæt netkortet i og start comp
Lad ikke windows søge efter driver men peg direkte på din driver

Kommentar
Fra : kj

Dato : 20-03-05 23:34

SCSI kortet er væk, driverne er smidt ud, netkortet fjernet, når netkortet så kommer i starter den i felsikret tilstand. Jeg har en svimmingpool, men der er desværre is på, ellers var det lige før.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 21-03-05 02:55

emesen dit forsøg med at fjerne det hele hjalp ikke. Heller at køre win indover
hvad gør jeg, min kone skal bruge skidtet i morgen til produktion.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 21-03-05 12:10

Jeg har fundet ud af, ved at prøve netkortet på en anden PC, og det fejler intet.
Jeg har også fundet ud af, at der er inbygget netkort på den nye PC, har det nogen betydning?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-03-05 12:47

Ja så brug det indbyggede netkort. Driveren er med på den CD-rom til dit motherboard.
Eller gå ind i bios og slå det indbyggede fra.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 21-03-05 18:43

Det har jeg gjort(fjernet netkort og benytter det indbyggede) men problemet er at jeg stadig har Windows Beskyttelsesvej NDIS

Kommentar
Fra : kj

Dato : 21-03-05 18:44

Undskyld der skulle have stået beskyttelsesfejl.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-03-05 18:49

Det er jo win 98 - så du kan roligt "rulle" win98 CD ind over og se om det retter sig.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 21-03-05 19:19

Jeg har rullet og det hjælper ikke.

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 250 point
Dato : 21-03-05 19:26

Og i enhedshåndtering er der ikke gule spørgsmålstegn
eller dobbeltdrivere.
Når win starter op er lyden ren
eller hakker den i lyden = manglende drivere / forkerte drivere.
Hvis eks. din driver til skærmkort ikke er ok vil den ikke rette resten

Godkendelse af svar
Fra : kj

Dato : 22-03-05 09:08

Tak for svaret emesen.
Det er dig, der trods alt har givet fornuftige svar på mit spørgsmål. De sidst nævnte muligheder er også i orden, der er ingen fejl, lige bortset fra at jeg stadig står med en PC som nu kører med alt (incl. scanner), og den kører godt. Alle programmer kører som de skal. Jeg har dog afinstalleret norton System Works, det ville ikke køre diskreparation mm, og jeg har erfaring for at det tidligere har givet problemer ved installering af andre ting. Jeg lukker tråden her, men starter formentlig en ny, med beskrivelse af hvad jeg har lavet de sidste 2 døgn.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-03-05 10:45

Selv tak - og som rettesnor vil lyden i windows hakke under opstart hvis drivere ikke er ok.
Der kan godt være dobbelte drivere som generer
I enhedshåndtering læser windows nedefra hvis der er dobbelt