/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Findes sådan en?
Fra : dvnielsen
Vist : 697 gange
100 point
Dato : 20-03-05 11:21

Jeg ved godt at jeg er 100% gørdetselv handikappet, men jeg ville nu alligevel ikke stå af vejen for noget så simpelt som at tilslutte en opvaskemaskine. Jeg gik gladeligt igang med projektet og det var da heller ikke noget problem, men:

Da jeg skulle ind under vasken for at slutte vandet til, opdager jeg at min vaskemaskine allerede er tilsluttet.... Min første tanke var nu at jeg jo bare skulle have en lille Y-formet dims hvorved jeg kunne slutte begge maskiner til det samme sted, jeg skal ikke bruge begge maskiner på samme tid så det burde da vel ikke være nogen problemer i.

Mit problem ligger i at jeg simpelthen ikke kan opdrive sådan en. Jeg aner ikke hvad sådan en hedder, om den overhovedet eksisterer eller om det er et standard mål (begge maskiner passer nemlig fint under vasken, jeg gider bare ikke at skulle bytte rundt hver gang jeg skal bruge en af maskinerne).

Jeg håber der er nogen herinde som kan hjælpe mig for det er altså ikke let(h) selvom han hårdnakket påstår det.

De venligste hilsner
Daniel Nielsen

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 20-03-05 11:24

kan du ikke bruge et almindeligt T stykke.. ?? det forgrener da røret ud..

Kommentar
Fra : dvnielsen

Dato : 20-03-05 11:29

Se det er nok her mit handikap sætter ind, skal jeg bare ringe til min lokale vvs pusher og bede om et T stykke? Er der ikke nogle særlige mål? Den ene side skal jo være et "hunstik" (håber i ved hvad jeg mener) og de to andre hanstik.

Men jo et T stykke er vel egentlig ligeså godt som et Y stykke, tror bare at det vil være nemmere at få plads under vasken hvis det var et Y....

Håber i kan finde ud af mit ævl :)

De venligste hilsner
Daniel Nielsen

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 20-03-05 11:51

Jeg tror ikke du kan få et y-stykke, gå i dit lokale byggemarked (eller smed) og fortæl dem om problemet.
Jeg havde købt et t-stykke med et indvendigt og to udvendige gevinder, (sådan hedder det ikke hun og han) eller et alm. t stykke og to små gevindstykker, resultaetet bliver det samme. Husk at købe en rulle pakketape så det bliver tæt. De to gevinder du skal skrue slangerne på skal være rimelig plane så den gummipakning der sidder på dine slanger kan slutte tæt.
Det er altså ikke så farligt, spørg de er vant til det.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 20-03-05 11:53

De fleste velassorterede byggemarkeder har den slags VVS ting og de har også forgrening til at koble afløbet på over køkkenvaskens vandlås.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-03-05 11:58

Det er rigtigt at det mest alm. t-stykke er med 3 indvendige rør, selvom det også fåes i andre udgaver.
Så du pakker bare et kort rør eller nemmere en brystnippel i de huller du skal ud af.
http://www.vvs-eksperten.dk/catalog/default.php/cPath/66
Brystnippler fås også i 1/2-3/4" men ellers kan man også gå op i størrelse ved at sætte den til højre øverst på.
Dit vandrør er sikkert 1/2" og slangetilslutningerne 3/4" så du skal tænke dig lidt om.
Husk det skal være galvaniseret fittings da det er brugsvand.
Men enhver vvs forretning og byggemarked ligger inde med stumperne.
VH Palle Hansen
NB: Der er krav om at det er udført eller synet af en VVS mester.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-03-05 12:07

Må man i det hele taget koble sådan to i samme udtag??

Der skal være sikkerhedsventil ved tilslutning til opvaskemaskinen, og man må ikke selv koble det til, hvis ikke som pallebhansen siger, man får en autoriseret til at godkende det, og det er ikke altid de er villige til det, for så er det deres ansvar hvis der sker noget uforudset.

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 20-03-05 12:10

Du mener vel vandstop Dova.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-03-05 12:18

Ja, det ka' godt være den hedder sådan Bjarne.

mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-03-05 12:22

der skal være to balofix med indbygget kontraventil - en til hver maskine - det er den nemmeste måde at gøre det på - det har vi selv gjort her og det er ok sagde blikkenslageren !!!!!!!!!

Husk bakke under hvis det skal stå i køkken (forsikringen kræver det)

Dova ???? en sikkerhedsventil ??? nope - det skal være en kontraventil - som ovennævnt sidder i balofixen ikk´

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 110 point
Dato : 20-03-05 12:26

Er det kolde tilgangsrør galvaniseret - så kan der fortsættes med galv. rør/fittings.
Er det kobber så skal der fortsættes med kobber eller messing.
Der flere mulighedder:
Du skal bruge et
1 stk 3/4 T
1 stk 3/4 pibehoved
3 stk 3/4 nipler (ikke nippelrør som har for lille pakflade)
Pibehovedet skrues ind i sidestudsen på 3/4 T og sættes paralelt med et af de to udløb, og nu ligner det et " h ".
I bunden af dit " h " skrues to 3/4 nipler
Nu kan toppen af " h " skrues op på hanen.
Eller den 3. nippel skrues i toppen af " h " og videre til hanene med en TRYKslange
Alt dette findes i messing og kan evt. købes over nettet eller hos byggemarked.
Alt skal pakkes med pakgarn og ikke teflon tape.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 20-03-05 12:29

Hold op hvor mirit kan i dag, det må være en dygtig blikkenslager du har,
han har jo ret.
Hilsen
Keldd.

Godkendelse af svar
Fra : dvnielsen

Dato : 20-03-05 12:29

Tak for svaret emesen.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-03-05 12:35

keldd har aldrig kunnet stå for bla rørtænger