/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
XP Sikkerhedscenter - Firewall ???
Fra : bonito
Vist : 952 gange
100 point
Dato : 19-03-05 21:56

Hej.
Jeg har 2 comp tilsluttet internet. Begge er med Win XP prof.-SP2-
Den ene opfører sig "rigtigt" -
Men den anden viser, hver gang jeg tænder den, det lille skjold fra Windows Sikkerhedscenter nede på bundlinien, det har et lille kryds i midten.
Den skriver noget med at "Computeren er i fare, da sikkerheden ikke er i orden"
den skriver, tryk her for at rette denne fejl, når jeg så gør det kommer jeg ind i Sikkerhedscenter, hvor den viser at "Firewall ikke er aktiv" - ellers er resten i orden, Opdateringer er slået til og virusskjold er aktivt.
Så står der "Anbefalinger" - her kan jeg så gå ind og slå firewall til, så forsvinder det lille skjold og det hele er i orden - indtil næste gang jeg tænder.
Jeg kan ikke finde nogen steder hvor jeg kan ændre indstillingerne så den automatisk slår til, ligesom på min anden comp - hvad skal jeg gøre ?
hilsen
Bonito

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-03-05 22:04

Start>programmer>kontrolpanel>rul ned og åbn din firewall.
Og hvis jeg husker rigtigt kan du tilslutte den eller vælge at den ikke skal fortælle noget.
Har du andet firewall/virusprogram på comp

Kommentar
Fra : bonito

Dato : 19-03-05 22:08

Ja, jeg har AVG-antivirus og Sygate Firewall - jeg har opdaget, at Windows ikke kan opdatere igennem Sygate, så når der er nye opdateringer slår jeg den på "Allow all"
- men de er sat ens op (begge comp) med de samme firewall´s og antivirus, og det er kun den ene der opfører sig sådan.
Jeg har den i et andet rum, men vil lige gå ind og prøve dit forslag.
Bonito

Kommentar
Fra : bonito

Dato : 19-03-05 22:20

Den vej du beskriver, inde i kontrolpanel, der kan jeg enten vælge at slå firewall til eller slå den fra, og så kan jeg indstille hvad den skal lade passere, men jeg kan ikke finde noget om, at den skal være slået til ved opstart ???
mvh Bonito

Kommentar
Fra : bonito

Dato : 19-03-05 22:20

Hvorfor blev kandu.dk pludselig så langsom ???

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-03-05 22:27

Du bør ikke have to firewall som generer hinanden.
Lad disse være dem du bruger:
AVG-antivirus og Sygate Firewall
Og slå XP firewall fra.
Du kan et sted få XP til ikke at påminde om usikkerhed.
(jeg kører 2000 lige nu så derfor er det efter hukommelsen)

Kommentar
Fra : bonito

Dato : 19-03-05 22:34

OK - du mener altså ikke det er nødvendigt med Windows Firewall slået til ?
Tja, på den måde får jeg selvfølgelig ikke den advarsel ved opstart, men jeg kan bare ikke forstå hvorfor det virker på den ene comp og ikke på den anden ?
Men nu vil jeg afvente, om der kommer andre forslag, måske nogen som ved hvad der er galt.
Men foreløbig tak for dine forslag emesen.
hilsen
Bonito

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 110 point
Dato : 19-03-05 22:40

Nej windows firewall er ikke nødvendig - men du skal så lige sikre dig at din Sygate Firewall er sat til.
Men lad os se om der kommer andre med en bedre forklaring.

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 19-03-05 22:48

To installationer vil aldrig opføre sig på samme måde.

Har selv Norton på min, og den anbefaler også at slå windows firewall fra.

Ville slå windows firewall fra som emesen foreslår, da det kun kan konflikte at have to kørende på samme tid.
Skulle dit sikkerhedscenter komme op igen og fortælle dig "din computer er i fare", så følg anvisningerne og sæt flueben ud for at du "selv vil overvåge din firewall"

hilsen tukols

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-03-05 23:18

delte meninger - jeg har kørt sygate sammen med xp firewall uden problemer og mener de integrerer sig på en eller anden måde.
Har også kørt ene og alene med windows firewall - og ingen problemer der.

Måske en ide at fjerne sygate fra den der opfører sig underligt ?????? Har hørt flere der har fået problemer med sygate på det sidste - selvom jeg personligt synes den er glimrende.

er det samme version af sygate du kører på begge pc´ere ???? DET har jeg nemlig fornylig oplevet var et problem - hvor de så fjernede den nyeste sygate på den ene pc.

blot et skud i tågen

Kommentar
Fra : bonito

Dato : 19-03-05 23:44

På denne pc kører både Windows Firewall og Sygate Firewall samtidig, og de starter begge op når jeg tænder comp -
Jeg ved ikke med version af Sygate, men den er da slået til at opdatere automatisk, så det er vel samme version på dem begge.
Med denne pc har der ikke været nogen problemer, jeg opdagede for nogen tid siden at jeg ikke kunne opdatere Windows automatisk, men at jeg blot får meddelelse hvis der er nye opdateringer. Så skal jeg deaktivere Sygate (allow all) og så manuelt downloade de nye Win-opdateringer - bagefter sætte Sygate "normalt" igen, og alt er fint. - Jeg tror det var i et andet forum, at jeg læste om det lille tricks for at få de nyeste Win-opdateringer hele tiden, det tror jeg er vigtigt.

Jeg ender nok med at må gøre som tukols foreslår, nemlig at sætte det flueben så jeg selv overvåger Firewalls - og så simpelthen køre uden windows-firewall´en slået til.
Så kan jeg slippe for det røde skjold med det hvide kryds hver gang, det er temmelig generende.
hilsen
Bonito

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-03-05 23:56

underligt - jeg har aldrig oplevet at sygate skulle deaktiveres eller sættes til allow all for at kunne opdatere win-opdateringer - og har ingen problemer haft med det .

Med windows firewall opstår problemet ganske enkelt ikke - sååååååh ???????

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-03-05 10:46

Og her kommer så nogle kloge ord jeg har set et sted.
Windows veje er uransagelige.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-03-05 12:28

emesen

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 20-03-05 18:49

Start>kontrolpanel>sikkerhedscenter>i venstresiden>skift måden, som sikkerhedscentret giver besked,fjern flue ben i firewall.
Manse9933

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-03-05 18:51

eller kør for hulen da kun med windows firewall - så slipper du af med det irriterende skilt

Kommentar
Fra : bonito

Dato : 20-03-05 19:12

miritdk > det er jo windows firewall der laver det irriterende skilt, så ????????
..... jeg forstår ikke helt din sidste kommentar.
Manse9933 > du har helt ret i, at jeg kan slippe af med advarslen på den måde, men så er min firewall jo stadig IKKE aktiv, det vil jeg gerne have.

emesen > du har helt ret, windows veje ER uransalige, som så mange andre veje.

hilsen
Bonito

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-03-05 19:15

bonito altså - hvis du aktiverer windows firewall og smider sygate ud - så slipper du da for advarslen - det er tilmed 100% -

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-03-05 19:18

(den eneste bærbare jeg har/ejer vil jeg slet ikke udtale mig om her )

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-03-05 19:19

sorry hørte ikke til her - det hele gik lidt for stærkt

Godkendelse af svar
Fra : bonito

Dato : 20-03-05 21:19

Tak for svaret emesen. Så er det gjort, jeg har sat flueben i feltet "Har egen firewall og skal ikke overvåges af windows" - så er min Sygate Firewall aktiv på "normal" og jeg får ikke mere den advarsel fra windows.
Hos mig er det stadigvæk sådan at jeg skal deaktivere Sygate (allow all) for at kunne downloade fra Windows Update, men det er også lige meget, nu ved jeg det jo.
Nu står det sådan at Windows Update er slået til, og Windows Virusskjold er slået til og Windows Firewall er slået fra. Så kører foruden AVG-antivirus med E-mail Scanner og Sygate Firewall på "normal" - jeg mener det må være i orden.
Tak til jer allesammen for hjælpen
hilsen
Bonito

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-03-05 21:25

Tja det bliver mere og mere besværligt, at holde sig sikret mod omverdenen.