/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
baxi stokerfyr
Fra : ghosty
Vist : 1075 gange
300 point
Dato : 19-03-05 20:03

Jeg har lige investeret lidt over 50.000 kr i et fabriksnyt baxi stokerfyr 15 kw, 350 liter magasin.
Jeg har en forventning om at stokeren skal kunne varme vores helt almindelige murstenshus på 163m2 op med et årlig pilleforbrug på ca. 8-9 tons. Pillekvaliteten markesføres som den bedste i Danmark hvilket også en del test viser.
Vores hus er generelt isolereret svarende til middelniveauet. Dog er der helt nyt tag på samt termovinduer i det meste af huset. Skorstenen er helt ny.
Foreløbige test (efter de første 14. dage) viser et forbrug svarende til 60-65 kg pr døgn. Stokeren er fabriksindstillet.
Jeg har snakket med en anden person som har et tilsvarende stokerfyr som også skal varme et hus op svarende til ca. 170 m2 og dennes forbrug ligger netop på ca. 8-9 tons årligt.
Der er da vist noget helt rivende galt her?! Gode råd modtages med kyshånd.

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 310 point
Dato : 19-03-05 20:21

Du skal lige tage sommeren med, forbruget af piller er betydeligt lavere i den varme periode.
Vi bruger om vinteren 30 - 35 kg træpiller og om sommeren helt ned til 5 kg /døgn.
Ca 7 tons årligt forbrug.

Kommentar
Fra : ghosty

Dato : 19-03-05 20:30

Teil. Tak for dit svar. Men dit forbrug er tilsyneladende så også på ½ niveau i forhold til mit. Du skriver at vinterforbruget er på 30-35 kg pr døgn. Vores ligger på det dobbelte nu og så har temperaturen slet ikke været specielt lav den sidste uges tid. Så jeg er dog stadigvæk temmelig meget bekymret.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-03-05 07:49

Fyrede du med olie før? Så kan du beregne pilleforbruget.
En liter fyringsolie svarer til to kg træpiller.
Jeg kender ikke baxi fyret men du burde have muligheder for
at regulere mængden piller til ildstedet.
Pillernes kvalitet kan også ses på mængden aske, ca 3-4 kg aske/
1000 kr træpiller. Slagger skal du ikke se i asken.

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 20-03-05 10:50

Hej
Prøv at stille spørgsmålet her

www.pilleklub.dk/

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 20-03-05 11:03

eller brug Baxis egen sparetjek beregner og klag evtl. hos dem.

http://www.baxi.dk/calculate.asp?strTarget=Pille&intItemID=335&strCountryISO=DNK

Godkendelse af svar
Fra : ghosty

Dato : 27-11-05 21:03

Her et godt stykke tid efter købet ser pilleforbruget rimelig fornuftigt ud. Dog ligger det over dit forbrug teil men der spiller jo mange individuelle forhold ind.