/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Hvorfor hyler kileremme?
Fra : binky
Vist : 13655 gange
10 point
Dato : 19-03-05 19:27

Dette spørgsmål skulle jo have været under biler eller auto, det kom det så ikke.
Jeg har fået så gode og virkningfulde tip med at smøre kileremme i især kølervæske, og det virker, kan jeg garantere for. Jeg vil ikke køre dette som tip, for med hensyn til biler kan pointene hurtigt smutte. Det er jo egentlig ikke mig, der skal score pointene, men de kan jo alligevel ikke bruges til noget.
mvh
binky

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-03-05 19:31

Kileremme hyler fordi de skrider på remhjulet.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-03-05 19:36

De kan også give en hylende lyd når de "klæber" til remskiverne og i det tilfælde kan det hjælpe, at smøre noget på, men jeg ville nu ikke anvende kølervæske der indeholder meget glucose.
Enten skal remmen strammes eller også skal den udskiftes. Moderne kileremme springer sjældent, men har nævnte skavanker og strammer man remmen for hårdt ødelægges lejer i generator/vandpumpe og er denfor løs glider den og hyler så ingen smarte tricks bare korrekt justering eller ny rem. Sådan er det bare!

Kommentar
Fra : Coliniiii

Dato : 19-03-05 19:46

Spænd remen, hvis det begynder at larm til når mand forbruger mere strøm bl.a under opstart eller varm app. eller tråd i bagrude afdugning. Når mand kører lige ud uden navnværdi brug af ekstra strøm sker intet, men i værste tilfælde kan en nedbremsning frembring lyden (bremselys)

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-03-05 19:55

En kilerem skal kunne bevæges ca. 1 cm. når man trykke med en tommelfinger.
Hyler den alligevel..................ud med den og på med en ny.
Glem alt om smøring som en permanent løsning.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-03-05 20:00

Kileremmen hyler fordi den trænger til at blive skiftet og/eller spændt

</BASTA>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-03-05 20:02

Ps. emesens ca. 1 cm. skal blot rettes til : ca. ½ til 1 cm.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-03-05 20:08

Ikke hvis vandpumpen på en gammel Volvo (B18) skal overleve.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-03-05 20:18

[hør]Der er sket en smule med tolerancerne siden du fik kørekort emesen

I 'moderne' biler/motorer behøver det hele ikke ha' så en stor fejlmargin, som da du gik på friskole

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Coliniiii

Dato : 19-03-05 20:22

Jeg kørt service for ca 10-12 år i ford biler og det var altid problem med kilerem, det blev spændt med hjælp af en dækjern der var ingen slør i kilerem og jeg har ikke repereret noget med lejer noget steder jeg kørt ca 80.000 km/år!! Det bil vi bruger til privat er en "mazda" som skal justeres lemplige da det er en tyndt rem med multi facon.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-03-05 20:35

Fordi man er sluppet godt fra at gøre noget på så brutal facon bliver det ikke rigtigere og når det er nødvendigt at spænde så hårdt er det enten fordi kileremmen er slidt, eller remskiven eller begge dele.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-03-05 20:45

Øv, jeg må give BjarneD 'lidt' ret : Det kunne være remskiven selv, men nu ved vi heller ikke, hvad det er for en 'Skævøje' (..her på Ama'r ; et lidet prangende udtryk for en Øst-Asiatisk fremstillet bil/motor ) der er emnet hér ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-03-05 21:05

Lidt er jo ganske meget når jeg får det fra dig Molo! Hvad er der i vejen med østasiatiske biler? Sovt nok tror nogen, at de har købt en japaner og så er den lavet i Ungarn eller måske Beligien. Verden er af lave!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-03-05 21:42

Riskogere !!!!!!!..................jeg troede vi talte om biler.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-03-05 21:56

Ja en ting må man sige om riskogere - de gør det svært, at leve af at være mekaniker.

Kommentar
Fra : Coliniiii

Dato : 19-03-05 22:39

Jeg giver jer allesammen ret, men når man kører service og ca 300 km/dag sammen med 7-8 timers arbejde det giver ca 12 - 13 timer ialt, så er man iritteret når det sker,så kan mand kun kald på Falk for hjælp. Deres forklaring har altid været at på ford biler skal en std. killerem skal træk flere ting (generator,vandpump,servostyring)
ikke godt....

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 19-03-05 23:37

Hr. BjarneD mener der er for meget glucose i kølervæsken, det ville sandelig ikke være godt,

mon ikke det er glucol, som er et helt andet destilat, glucose er jo et højtraffineret sukkerstof, som bruges

i fødevareindustrien.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-03-05 23:42

Smag på glucol'en Keldd.

Glucol blev for nogle år siden anvendt til, at søde noget surt østrigsk hvidvin, glucol som indholdet i bilers kølevædske som er sødt som glucose (som jo er et sukkerstof og gæt hvoraf navmet glucol kommer)

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 19-03-05 23:45

Næh jeg vil ej, og jeg indrømmer ikke noget, ingen kan bevise det var mig.
Keldd

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-03-05 23:49

Hvem kræver beviser for med dit omdømme er du en færdig mand, Keldd

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 19-03-05 23:58

Nu får vi se hvor færdig jeg er Bjarne, jeg har lige stillet et spørgsmål i kemi panelet om Glucol,

så du kan godt begynde at ryste i bukserne, hæ hæ.
Keldd

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 20-03-05 00:13

Hvorfor smager du ikke på det tøsedreng.
har du så spurgt på propylen glukol eller ethylen glucol.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 20-03-05 00:21

Til din behagelige orientering, kan jeg fortælle at jeg drikker en liter af hver til min morgenmad,

så pas lige lidt på ikke.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 20-03-05 00:26

Se så fatter jeg jo bedre at du virker lidt (hjerne)død

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 20-03-05 00:31

Glykol og glycose (glucose) har intet med hinanden at gøre
Glycol er et petrokemisk produkt.

hilsen
<\\Benny

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 20-03-05 00:34

http://www.petrochemistry.net/petrochemistry/ethylene_glycol.html

Her kan man gå ind under "Products & sector groups" og så klikke på "Ethylene oxide" og læse hvad Glycol er for noget og hvad det bruges til.
God fornøjelse.
hilsen
<\\Benny

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 20-03-05 00:36

Hør lige her, der er ingen Glucose i kølevæske,både propylen glykol og ethylen glycol er et petrokemisk destilat

og har intet med glucose at gøre, som kommer nede fra Lolland (sukkerroer), fik du fat i det, hr fumlesen ha ha ha ha ha .
Hilsen Keldd Læg mærke til, jeg hoverer ikke.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 20-03-05 00:37

Nå er det det!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 20-03-05 00:38

I to kommer vist galt afsted med kemien.
Ethylen glucol anvendes i fødevareindustrien

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 20-03-05 00:39

Jeg ser gerne at Bjarne donerer et større beløb her: 1235 3251 3251 6542 -213 og det er Danske Bank.

Ellers vil jeg regne med at du kommer ud for noget grimt Ho Ho Ho Ho Ho Ho Ho Ha Ha Ha Ha
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 20-03-05 00:42

Sorry-det var vist omvendt eller var det

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-03-05 00:43

I første omgang hyler en kilerem hvis den bliver for løs.
Eller hvis det er en for smal rem der er sat på, så den kravler for langt ned i remskiverne.
Hvis man så fortsætter med at køre med det, bliver remskiverne ødelagte, og så kan man sætte alle de nye remme på det skal være, og de vil næsten altid begynde at hyle efter kort tid.
Derfor skal man altid sørge for at holde remmen strammet, og hvis det ikke hjælper, på med en ny så hurtigt som muligt.

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 20-03-05 00:46

For ar holde sig lidt til topic så kan jeg forestille mig, at Keldd stikker en finger ind under remmen for, at se om den er stram nok og derved vil den udflydende væske smøre remmen der så ikke længere hyler på grund af hans sikkert fremskredne diabetes 2, men remmen skal nu skiftes alligevel.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 20-03-05 00:47

..ja den opmærksomme læser vil bemærke, at han i sin iver havde glemt at stoppe motoren.......

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 20-03-05 00:47

Nemli' Dova.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 20-03-05 00:49

Øhh.. er det her forresten ikke smalltalk?

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 20-03-05 00:51

Der er ikke nogen der har set Bjarne de sidste 15 år, han skulle prøve at stramme en kilerem med tænderne.

Ha ha ha ha ha ha Ha ha ha ha ha ha Ha ha ha ha ha ha Ha ha ha ha ha ha

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 20-03-05 00:53

Jo Bjarne, det er Smalltalk
Bare gå til den, jeg kan tåle det.
Keldd

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 20-03-05 00:53

Mandens spørgsmål om kileremme bliver godt "spammet" -
men for at afslutte det så skulle du måske læse lidt her Bjarne:
http://www.biosite.dk/staabi/glucose.htm

glycose er et monosakarid (sødemiddel) fra sukkerproduktionen !

glycol er fremstillet på et rafinaderi og bruges ganske rigtigt i små mængder i bl.a. medicin og fødevarer - i disse tilfælde er det propylene glycol !
....... ellers er det helt sikkert også rigtigt at kilremmen hyler fordi remmehjulet drejer i en anden hastighed end remmen
Det hjælper sikkert at sætte en ny rem på og få den justeret

fortsat god diskution - jeg trækker mig
mange hilsener
<\\Benny

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 20-03-05 02:09

Det er uden tvivl rigtigt, at der ikke er glucose i glucol, men der er et sukkeragtigt stof, som også smager sødt og dette stof er ikke godt for remmens kontakt når det bliver hårdt efter varmeudtørring. Det bliver harpiksagtigt og vil få remmen til at glide på remskiven, men vil selvfølgelig også forhindre klæbning til remskiven, der godt kan fremkalde en syngende lyd. Resultatet er det samme skift den gamle rem før remskiven bliver for glat og er det sket så skift remskiven.

Benny, du har vist glemt min 18" Bahco

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 20-03-05 02:10

Det er uden tvivl rigtigt, at der ikke er glucose i glucol, men der er et sukkeragtigt stof, som også smager sødt og dette stof er ikke godt for remmens kontakt når det bliver hårdt efter varmeudtørring. Det bliver harpiksagtigt og vil få remmen til at glide på remskiven, men vil selvfølgelig også forhindre klæbning til remskiven, der godt kan fremkalde en syngende lyd. Resultatet er det samme skift den gamle rem før remskiven bliver for glat og er det sket så skift remskiven.

Benny, du har vist glemt min 18" Bahco

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-03-05 09:03

Bravo mrs. dova. Du har åbenbart læst, hvad jeg har skrevet

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-03-05 09:12

´Ja, det har jeg nu molokyle.
Men en ting mere, der kan forårsage hylende kilerem, er skæve remskiver, hvis f.eks. lejet i generatorakslen er slidt
(håber ikke nogen har skrevet det før).

Jeg må indrømme jeg for en gangs skyld kun skimmede tråden løseligt, og fandt at det meste omhandlede glucol og hvorvidt det var sødt/sukkeragtigt, og ja det er det.

Hunde er vilde med det, ofte med fatale følger som forgiftninger/ætsninger.
Nu ved jeg ikke hvordan de i USA håndterer kølevæske, men der dør adskillige hunde hvert år, mens andre hundes ejere betaler kæmpe dyrlægeregninger for at kurere hunden, fordi de drikker kølevæske.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-03-05 09:17

Slet ikke nogen af jer motorfolk der ser F1 ?

http://www.kandu.dk/dk/spg/62993

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-03-05 09:20

Og for øvrigt klistrer man ikke kølervæske, bremsevæske eller andre giftige substanser på en kilerem.

Hvis man ikke gider koste en ny, får man fat i en blok rem-voks og "smører" på, ved at holde voksen mod remmen mens denne drejer.
Hvis ikke andre steder, kan det fås i butikker der handler med udstyr til landbrug.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 10 point
Dato : 20-03-05 12:01

Binky - du skal ikke tage dig af alle de fjollehoveder, som ikke aner hvad de taler om.
Udskift remmen med en kæde - så hyler remmen ikke mere.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-03-05 12:51

emesen -> Raslebøsse

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : binky

Dato : 20-03-05 13:57

vores dejlige bil har lige fået brev om syn. Senest 26 maj. Vi vil vaske den, og derefter køre den i synshallen, for umiddelbart er det jo nok billigere, end hvis en mekaniker skal se på den. Det er også derfor, vi ikke vil ofre så meget som en kilerem på den nu. Men den med kølervæske er nu god nok, det skal lige gentages nogle gange.
Er der forresten nogen, der kender til rådgivning vedr. Volvo, både når det drejer sig om reperation og køb, for vi er kun til Volvo.
mvh
binky

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-03-05 14:06

binky -> Ja, der er jo stof til MANGE spørgsmål her på Kandu.dk i den forbindelse

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-03-05 14:13

Du kan roligt købe en Volvo 210 med B18 motor.
Er du heldig kan den fås med veteranafgift. (35år)

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-03-05 14:17

..og skulle du få brug for emesen's råd ?

http://www.classicvolvo.com/onlinemanuals/b18_b20_engine/1engine.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 20-03-05 14:18

Eller en 240GLT m. tunudstyr 350Hk, herlig sag.
Keldd.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-03-05 14:23

Keldd- Er du allerede kommet hjem fra NonParelli banen ???

Pitstop ! ..eller er der 'alvorlige' problemer med mekanikken ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 20-03-05 14:24

Se nu er han der igen min forhenværende blik & rør ven.
Hvem sagde Volvo: http://www.volvocars.dk/_campaigns/V50_Nordic/default.htm

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-03-05 14:35
Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 20-03-05 14:39

Ha ha ha ha ha, velkommen til overfladen Bjarne, ja jeg er her igen, bare sig til.

Men gi' mig en El-Camino 1974 Midnatsblå, m.8cyl V motor, og m. lad, så kan I godt beholde Volvoerne.

Pensionistkortet til bussen er heller ikke at foragte.

Hilsen
keldd.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-03-05 14:40
Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 20-03-05 14:47

Jeg vil ikke have QuickTime ind for den slæber reklamer med, og det du skal bruge til den anden Molo er Flash og så skal du klikke på skærmen i midten af billedet.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 20-03-05 14:49

Vidst ikke at du var til pick-up Keldd - du drømmer vel om at "picke up" med sådan en. Maven kan vel ik esmyge sig ind i en Porsche.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 20-03-05 14:57

Hov hov Bjarne, nej det er ikke rigtigt det du siger, men pick- uppe kan man da allevegne.
Keldd

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 20-03-05 14:58

Drøm videre!

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 20-03-05 15:04

Bjarne, jeg har det helt fint, tag det roligt, husk dine piller.
Keldd

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-03-05 15:08

BjarneD -> Quicktime ? Reklamer ? NUL PUTTE !!!

Det er et spørgsmål om at gi' sig tid til at sætte skidtet rigtigt op :

Ind i ALLE (under-)menupunkter og fjerne ALT, hvad der kunne tænkes at ville på nettet selv. Derefter; beder man sin firewall om at holde øje med resten

..men SÅ ...........................virker det også fint

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-03-05 15:10

Media- og Realplayer ?

Same Shit

..og husk at passe på de dérsens codec's og skin's, der er så 'populære'

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 20-03-05 15:18

Populære, ikke hos mig.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 20-03-05 18:57

Ja, undskyld mig - der var lige en 50-års fødselsdag der krævede min deltagelse (HIK)
men nu er jeg (næsten) tilbage.
ja, uha Bjarne - jeg havde faktisk glemt din 18" Bacho

........ men til min glæde er i nu nået til både Volvo og mediaplayer, sååååå ........
Nå ja sødt eller ej, bare det smager af sukker, så skidt med hvad det virkelig er
---------------------------
Det var ikke så godt med det formel 1 - men bare vent Molo - ham Alonso får nok sin sag for, der er jo som bekendt LANGT hjem
hilsen
<\\Benny

Kommentar
Fra : patrol2

Dato : 20-03-05 21:09

Hej
Honning smager også sødt, men biers kilerem hyler aldrig.
MVH patrol2

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-03-05 21:28

Hov Patrol2

Har lagt en kommentar til dig i www.kandu.dk/dk/spg/62396

mvh dova

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 20-03-05 23:12

Ville lige komme ind med en "Glucogisk" aftenhilsen..har i det godt alle sammen...øøh er der formel 1 løb endnu?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-03-05 19:26

Det formelle løb er vist kørt nu.
Og jo tak i lige måde.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-03-05 20:28

Glug glug glug.. .....glög

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : binky

Dato : 28-03-05 19:43

Tak for svaret emesen.
Fordi det var det mest åndsvage svar, du fortjener de 10 point.. Knold.
mvh
binky

Unskyld allesammen, men dumhed belønnes. Jeg kom til at grine.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-03-05 20:13

Det var bestemt ikke det ringeste kriterie.