/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
En lille smule rådgivning ønskes....
Fra : KlausHansen
Vist : 1116 gange
50 point
Dato : 19-03-05 17:23

Hej derude!...

Jeg har brug for lidt hjælp, jeg går og kigger efter en anden bil, og er mere eller mindre faldet for en Nissan Primera 2,0 4 dørs fra årgang 91-93 ... Har tænkt mig at prøve en her i påsken. Men er der specielle ting jeg skal være opmærksom på? Særlige rust problemer, motor problemer osv?? Egne erfaringer ønskes gerne... På forhånd tak....

KlausHansen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-03-05 17:46

Mit bedste og mest velmente råd :
Bliv væk fra alt hvad der hedder Nissan, og især i den aldersklasse der.

mvh dova

Kommentar
Fra : oleeliassen

Dato : 19-03-05 19:13

Det var sørme et godt råd Dova. Og så måden du begrunder de SPECIELLE TING som KlausHansen efterspørger på. Virkelig noget han kan gå videre med

-Ole

Kommentar
Fra : patrol2

Dato : 19-03-05 19:44

Hej klaus hansen .
Og hej dova ,Nu er det sådan, at med hensyn til omtalte model dova, så ved jeg at du ved, at lige nøjagtig 2,0 var ok ,det var dem med mindre motorer der var knap så gode .
Med hensyn til rust, så er det sådan, at køber man en bil fra 92, så er der kun en ting der tæller ,og det er rustbeskytelse, og det er uanset om det er nissan eller RR .og det skal være fra ny ,og det skal være med veligeholdese op gennem årene .
Med hensyn til hvor man finder rust ,uanset bilmærke er der 2 steder, du skal være opmærksom .
Et motorum har fire hjørner, er der rust i samlingerne i hjørner, så jae, så går vi videre til dørene, er der rust her, du skal ned på knæ og kigge, er ombukket afdørpladen tyk af rust ,du kan nemt se det .Køber du omtalte bil, skal du ikke bebrejde mig noget .Du spurgte om erfaring ,nu får jeg klø af andre kanduer, men skidt proffesionel.
MVH patrol2.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 19-03-05 20:47

jeg har nu siddet og kigget inde på www.bilsyn.dk men jeg kan desværre ikke finde det jeg leder efter, det her kan være en af de andre kan hjælpe..jeg ved at man kan se en top 5 fejl liste over de forskellig biler inde på siden, men kan ikke finde den... måske en anden kan..

Junior

Kommentar
Fra : AlexBJeppesen

Dato : 20-03-05 00:38

Du skal se dig for specielt med nissan,da de er fremstillet af noget tyndt plade(kaross mæssigt),min kammi har lige købt en for 20000 kr(diesel primera)årg 92,rust i bund,vanger,panelerner gaber,baginnerskærme,forinnerskærme,hul under luftfilteret og specielt tårnene,er de steder rusten tager fat,men alt afh jo af hvordan en bil har været plejet.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-03-05 08:59

Min kommentar var lidt "tynd".

Men de fleste har fortalt dig om de svage sider hos Nissan: Rust, rust, rust.

De ruster overalt, kæmpehuller bag ved nummerplade, gennemtæring midt i taget f.eks.
Jeg har set mange fra især de årgange du nævner, der har været bundrådne,
Vedligeholdelse har betydning for den udvendige tæring, men ruster indefra mindst lige så meget,
Lavet af tynd plade i øldåsekavalitet.

Motoren er såmænd ikke ringere end så mange andre.

Måske finder du nogen erfaringer på www.mandagsbil.dk

mvh dova

Kommentar
Fra : patrol2

Dato : 20-03-05 09:10

Hej
Nu er det sådan, at en bils levetid ikke ligefrem afhænger af, om en plade er tyk eller tynd, da det er meget små forskelle der er tale om ,det er mere kvaliteten af stålet og så den efterfølgene rustbeskyttelse, der er afgørende for hvornår den er gennemtæret .
Den primera fra 92, der er så gennemtæret ,har sikkert aldrig fået nogen form for rustbeskyttelse, det passer fint med årgang, og så hvor rusten den er.
Som Alex skriver, er der rust i motorum ,og under døre så behøver man ikke bruge mere tid på den bil.
Mvh patrol2

Kommentar
Fra : patrol2

Dato : 20-03-05 19:19

hej dova.
Hvorda kan du dog sammenligne en nissan med en øldåse , hør nu lige her ,Jeg bor i en skov ,hvor der kommer mange mennesker ,de smide mange øldåser gennem året, og ved du hvad, sådan en øldåse holder faktisk i mange år ude i al slågs vejer .
Næste gang du har fat i en øldåse, prøv så lige kig neden under, den er ufattelig dårligt undervognsbehandlet, og når så den er tom kig så lige ned i hullet, absolut ingen hulrumsbehandling ,og den holder bare, måske i 5år , en nissan er lavet skal vi sige i 3 gange så tykt blik, som en øldåse, det er ikke helt ved siden af ,den skal trods alt kunne holde til at kunne blive kigget på ,så det vil sige 15 år, uden nogen form for rustbeskyttelse.Der fik jeg nok gennemhullet din viden .Ok nu skal jeg nok opføre mig ordentligt.SOm du selv erfarer, os der har rundet et par skarpe hjørner, har stadig lidt vrinsk tilbage.
MVH patrol2

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-03-05 21:38

Patrol
Øldåser er garanteret behandlet mere end en ny Nissan.
Øldåser er behandlet mod at irre, og kemisk behandlet med meget kraftige bakteriedræbende middel, mod at blive angrebet af svampog mug indeni.

Kommentar
Fra : patrol2

Dato : 20-03-05 22:21

Hej dova .
Nu forstår jeg bedre ,hvorfor folk bliver så underlige i hovederne ,når de har tømt en del af de der dåser , det er jo det bakteridræbende middel, der er gået dem til hovederne .Så nu stopper vi, det skulle jo nødigt udvikle sig til et svampeangreb.
MVH patrol2

Kommentar
Fra : KlausHansen

Dato : 21-03-05 20:15

Okay jeg tror næsten jeg har hørt nok... Vil sku ikk ligge navn til en øldåse VS Nissan debat... Men hvis i siger Nissan er så ringe, hva skal man så have af bil, samme størrelse, både udvendig og motor. Til de ca 40 kilo....

KlausHansen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-03-05 21:38

En velholdt Mazda 626 fra 94-95

Det vil være mit bud til den prisklasse og størrelse.
Kender et par stykker der har haft sådan nogen i flere år, og er vældig glade for dem.
De kører godt og ingen nævneværdige problemer.

mvh dova

Kommentar
Fra : KlausHansen

Dato : 21-03-05 21:40

... Jeg skal ikk have en GE... Den er ikk i orden.. og møgdyr i reserverdele.... Desværre kender den alt for godt..

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-03-05 22:28

Nej, jeg vil også meget hellere anbefale dig en tysker.
VW Passat 1,8 GL eller 2,0 fra først i 90 erne.

Det er noget bedre end japanerbilerne.

Jeg nævnte den bare ikke før, fordi jeg faktisk troede de var meget dyrere (dieselmodellerne i de årgange koster dobbelt så meget, ,mellem 65 og 90000)

Min nærmeste nabo er vældig godt tilfreds med sin, og kører flere tusind kilometer hver måned i den uden problemer.

mvh dova

Kommentar
Fra : patrol2

Dato : 21-03-05 22:42

Klaus hansen
Jeg kan godt sige dig ,en nissan er ikke dårligere end andre biler.Jeg har selv tre biler, deriblandt en gammel patrol fra 19 84, den hor knoklet hele sit liv med en kæmpe stor trailer, den har trukket træer op, jeg bor i en skov ,når intet andet kan komme frem, så kan min gamle patrol, den har rundet 600,000km ,den har aldrig været åbnet, den starter hver dag ,den bliver synet gang pågang, der er ingen rust, den er grøn, den bliver kun vasket når det regner ,der er kum to stillinger på dedalen, altså den du ved nok.
Jeg kunne blive ved, ingen kunne have gjort det bedre ,jeg kan godt sige dig ,uanset alt vores måske dårlig omtale her på kandu, så' ja så ,nu siger du det ikke til noge, men min næste bil kunne nemt blive en nissan.
MVH patrol2

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-03-05 23:34

Jeg har også haft en Patrol fra 1984, og den kan man ikke sammenligne med en Primera eller andre Nissan personbiler.
Jo, de nye Patrol er lige så ringe.
mvh dova

Kommentar
Fra : KlausHansen

Dato : 22-03-05 18:47

Sys det er noget af en tovtrækker det her.... Prøver at finde en logisk forklaring på det her... Er alle enige om at det er lige meget om det er en Nissan Primera, Mazda 626 eller Vw Passat - Så er det rusten der er altafgørende...?

Accepteret svar
Fra : patrol2

Modtaget 50 point
Dato : 22-03-05 19:45

hej klaus hansen
Hu ha, hvad er det dog du roder op i ,nå nu har du gjort det ,og du stiller et spørgsmål,jeg våver at svare, ud fra min erfaring .
Min uddanelse er inden for netop dette område .Jeg er uddanet på et af Danmarks største og mest anerkendte karoseriværksted, jeg har været med til det hele, dengang det var noget ved.
Og så til dit spørgsmål ,jeg kan love dig en ting ,fik jeg en ny primera ,og en ny passat idag ,nu lader jeg nissan'en få en rustbeskyttelse ,og holder den ved lige år efter år, passaten bliver bar taget ibrug ,hvilken bil tror du jeg vil vælge efter 8, år ?.Den samme som du ville vælge .
Var det svar nok ?.
MVH patrol2

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-03-05 23:45

Ja, rusten er afgørende, og der er så bare stor forskel på, hvor meget de ruster
Det er det du skal koncentrere dig om, når det er biler i de årgange.
Og så selvfølgelig lidt skelen til kilometerantal, og så hvordan bilen er vedligeholdt.

Hvis du derimod var en af dem, der købte en ny bil og skiftede den med en ny sådan ca hvert andet/tredje år, var det ting som værditab/gensalgsværdi du skulle kigge på.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-03-05 00:03

Og så en ting mere m.h.t. rust. Det er en erfaring jeg har gjort gennem adskillige år. Og især på egne biler af vidt forskellige mærker.

Prøv at finde en bil der ikke har været behov for at svejse i.

Der er noget der tyder på, at der sker et eller andet med pladen, sådan at når der først har været svejset i bilen, så går det rigtig stærkt med nedbrydning og rustangreb.
Hvorfor det er sådan kan jeg ikke give en logisk forklaring på, medmindre det har noget med opvarmning og strøm fra svejseren at gøre.

mvh dova

Kommentar
Fra : patrol2

Dato : 23-03-05 19:36

hej jer alle .
Dova,jeg tror vi har nærmet os hinanden med hesyn til rust i biler .Er det ok at lade det ligge .
Dit næste spørgsmål er meget mere interresant Hvorfor ruster ny isvejset plade som en gal , og det gør det .Det er vi enige om.På teknisk skole engang midt i 60'erne var der en lære der forsøgte at fortælle os, at når man svejsede ny plade i en bil ,og man ikke fuldsvejsede ,med andre ord uanset svejse udstyr /type (elektrisk punktsvejsning co2 punktsvejsning ) .
Nu bliver det vanskeligt at forklare det med få ord .Du ved sikkert der er noget der hedder galvanisk tæring .Galvanisk tæring opstår, når man har to metaller af forskellig beskaffenhed,(f.eks.bly zink nedsænket i syre så har man et spændingsfald på ca 1,5 volt ).
Nu har du en bil, måske en Nissan. Du får en skade , hvad gør værkstedet? De køber, hvad skal vi sige et nyt dørpanel, uoriginal,det bliver svejset i ,altså punktsvejset , og det er det man gør, sådan er det .
Da bil og uoriginal reserevedel ikke kommer fra samme fabrik ,er stålet ikke af sammen beskaffenhed, dvs der er et spændingsfald mellem de to metaller ,måske meget lille ,men det er der, dag og nat .Spændingsforhold mellem to metaller er = med tær
MVH patrol2ring .
Prøv lige og se biler med isvejset skærmkanter, altså bag , de ruster som bar og pokker, og det går meget hurtigt, en sådan skærmkant er sat på på den måde at man fjerner den gamle,( hvis ikke man er fusker og bare svejser uden på den gamle ),sliber pladen ren, ligger den nye oven på, og punksvejser ,i dette overlæg på ca 3cm stortrives rust ,trods det er et rimeligt tørt sted ,men ruster på grund af galvanisk tæring.

Godkendelse af svar
Fra : KlausHansen

Dato : 23-03-05 19:54

Tak for svaret patrol2.