/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
bootloader til win xp go linux
Fra : sym
Vist : 643 gange
200 point
Dato : 18-03-05 22:41

den bootloader der ligger i win xp kan den på en nem måde laves sådan at den kan kalde en linux opstart på D drevet
mvh Søren

Accepteret svar
Fra : dk

Modtaget 200 point
Dato : 19-03-05 00:13
Kommentar
Fra : CiberAmigo

Dato : 19-03-05 03:41

hej sym

nej, Windows bootloader kan ikke snakke med andre filsystemer end Windows egne filsystemer. Det forhindre at man kan lave den om, det gør copyright i øvrigt også.

Men hvorfor lave noget om når der findes alternativer der kan de ting du beder om?
dk har givet nogle gode links.

Med venlig hilsen
Ciberamigo

Kommentar
Fra : sym

Dato : 19-03-05 11:19

Hej igen!
Inden jeg nu "gør i nællerne", vil det sige hvis jeg har forstået det ret fra det første link (som jeg synes er det letteste at forstå da mit engelske ikke er 100% upto date) så kan jeg installere linux på mit D drev og så fra min Windows cd i recoovery console skrive - bootcfg /rebuild - ?
Eller vil en ny grup elleer lilo også finde mine 2 windows instalationer? og skal windows bootloader så ikke væk da den jo også tager tid i opstarten.
ps.: Der er også andre der bruger comp så det skal ikke være indviklet at starte den op.

Godkendelse af svar
Fra : sym

Dato : 03-04-05 11:42

Tak for svaret dk.